Hur får detta ske!!!!

Sv: Hur får detta ske!!!!

ägaren är hela tiden underrättad och jobbar tyvärr denna dag.
När vi skärrade och ledsna lämnar in hästen så ber personalen min dotter som är den som har mest hand om hästen att skriva på ett inlämningspapper, i högra hörnet står dock ägarens namn och personnr.

Nu visar det sig att ägaren har betalningsanmärkning hos kronofogden och Strömsholm bestämmer sig för att skicka fakturan till min dotter som har skrivit på inlämningspapperet.

Nu är det så att vi är helt överens med ägaren att hon skall betala vi har tidigare även skrivit papper sinsemellan att vi ej skall stå för vetrinärkostnader pga olika anledningar.

Mvh Marie

Framkommer rätt tydligt att det är ägaren som ska betala då det är ägarens namn och personnummer som står på inlämningspapperet och det faktum att ni har ett kontrakt sinsemellan på att det är ägaren som ska betala, så skulle jag om jag vore ni bestrida fakturan.

ett tips är ju oxå att sätta sig in vad hästen har för försäkring så man vet vad som gäller..har hästen bara begränsad försäkring kan man nog räkna med att ägaren inte vill betala de som den inte täcker...

Jag tänkte inte i första hand på betalningen när jag skrev det där om att djursjukhuset kanske borde ha kollat med ägaren utan på om ägaren ville ha åtgärden utförd... men det är klart att den som skrivit på ansvarar - både för betalningen och för eventuella synpunkter från ägaren. Men det känns ändå som om djursjukhuset skulle kunna ha ett intresse i att kolla med ägaren...

Äh - vad jag svamlar - kan visst inte förklara riktigt vettigt idag. Menade dock inte att tjejen som lämna inte inte skulle vara ansvarig - för det bedömer jag att hon är... eller kan vara beroende på vad som avtalats i form av fullmakter och liknande. Det kan ju också vara så att hon bara agerar för någon annans räkning (som syssloman).

KL.
Jag är i motsatt situation. Hade lämnat ut en häst på foder. Hästen blev mkt illa askadad hos fodervärden, som körde den till en ATG-klinik. Där stod hästen en dryg vecka. Fodervärden hämtade hästen och körde hem den till mig. Fakturan gick till mig, eftersom jag är hästens ägare, och även står för försäkringen. Här var det inte tal om att beställaren skulle betala, fast jag hade verkligen önskat det....

11 800:- plus massor av arbete och en oandvändbar häst under lång tid kostade det mig att lämna ut hästen på foder.:crazy:

Så kan det också gå till. De verkar ju inte ha speciellt klara regler.....

KL.
Jag är i motsatt situation. Hade lämnat ut en häst på foder. Hästen blev mkt illa askadad hos fodervärden, som körde den till en ATG-klinik. Där stod hästen en dryg vecka. Fodervärden hämtade hästen och körde hem den till mig. Fakturan gick till mig, eftersom jag är hästens ägare, och även står för försäkringen. Här var det inte tal om att beställaren skulle betala, fast jag hade verkligen önskat det....

11 800:- plus massor av arbete och en oandvändbar häst under lång tid kostade det mig att lämna ut hästen på foder.:crazy:

Mycket intressant, men ni måste ju ha skrivit något i fodervärdsavtalet, vi har det, vi skrev ett tillägg i vårat där vi påpekar att under inga omständigheter kommer vi att betala vetrinärvård som härleder till tidigare sjukdom hon hade kursing.
Så du kan faktiskt gå vidare med detta.

Vi skulle tagit på oss detta om vi hade orsakat skadan till saken hör att ägaren inte tagit reda på vad "begränsad vetrinärvård" innebar i hennes försäkring villket är slarvigt av henne när hon lämnar ut henne på foder och dessutom av oss.

Men som sagt vi är helt överäns att hon skall ta detta men problemet är ju att Strömsholm inte låter henne få fakturan skriven på sig pga betalningsanmärkning, annars hadde den oxå gått till henne.

Stå på dig....

Jag var med om något liknade fast tvärt om. Jag sålde en bil och det tar ju någon dag innan ett ägarbyte blir registerat hos Vägverket. Direkt bilen var såld och ägarbytet postat åkte jag på semester till Afrika och var borta ett par veckor.
När jag kom hem ringde en märkesverkstad till min sålda bil och frågade mig om jag var nöjd med bromsarna? Vilka bromsar sa jag som inte längre hade en bil av det märket och aldrig använt den verkstaden heller. Då hade de maga att påstå att jag själv lämnat in bilen och bett om att bromsarna helt utbytta för ett antal tusenlappar. Jag frågade då vilket datum som jag varit där och kunde bevisa att jag inte ens fanns i Sverige den dagen än mindre lämnat in en bil till verkstaden. Så det var ju klart att de ljög i det fallet.
Det visade sig att de nya ägarna till bilen lämnat in den dagen efter köpet och bett om att få den översedd och mot faktura på den registerde ägaren d v s jag. När bilen lämnades in hade ju inte det ännu kommit in i bilregistret att den var såld. Dessutom så hade köparen redan ett antal gamla skulder till verkstaden.

Tog lite tid att få rätt på det men rent juridiskt fick jag lära mig att det är den som fysiskt lämnat in bilen eller i ert fall hästen som blir betalningsansvarig och inte ägaren. Om inte den som lämnar in har en fullmakt eller rekvistion med sig från ägaren.

Hoppas att det löser sig för jag vet att det inte känns bra att sitta i den sitsen.

Helt otroligt, tack för ditt svar.

Jag kanske är konstig som ekonom, men jag tycker inte det är något underligt med förfarandet.

Sjukhuset kräver ju naturligtvis ersättning av den som beställt tjänsten. Det är ju inget underligt alls. Ni har en överenskommelse med ägaren att denn* ska betala. Ni får lösa ut hästen med era pengar (eftersom ni beställt tjänsten) och sedan kräva ägaren. Ni visste ju vad som gällde med försäkringsskyddet...

Helt normalt förfarandet, och faktiskt det enda hållbara i situationen, som jag ser det.

Om ni väljer att inte kolla upp ägarens ekonomiska status är det en risk ni väljer att ta, med tanke på att ni dessutom har en ekonomisk överenskommelse med denn*. Självklart ska inte djursjukhuset ta den risken, de har ju valt att se om sitt hus och kontrollera ägarens ekonomi.

Att det inte står utskrivet på handlingar är egentligen inget konstigt då det är ett förfarande som fungerar i resten av det svenska samhället, utom möjligen vad gäller p-böter (där ägaren alltid är ansvarig även om någon annan parkerat bilen fel).

www.upplysning.se ger svar på alla frågor, man kan också ringa KFM och få ett snabbt muntligt registerutdrag innan man ger sig in i affärer med folk.

Allt är solklart!!! Låter enkelt eller hur, varför lita på människor speciellt häst och bil köp.. haha. Till saken hör ju att dottern står ju i skuld till Strömsholm och nu har vi köpt en häst och känns konstigt att om så skulle vara att vi behövde åka dit för hjälp se att "oj ni har en skuld här.. jag kan säga att skulden ligger runt 44000 så det är liksom inte bara att betala heller.

Nu har ägaren gjort upp en betalningsplan med Strömsholm och tar hela ansvaret tack och lov men dom vägrar släppa fakturan till ägarn pga att hon har en anmärkning men är skuldfri hos KF.
Normala fall skulle fakturan gått till henne och har hon inte ordnat sin försäkring så.... vi har i fodervärdsavtalet avsagt oss vet.kostnader som härleder till tidigare sjukdommar.

Jag tror allt ordnar sig till slut men känner att när man är som mest skärrad och ledsen så borde man vara helt klar i huvet och kunna läsa allt som står i avtalen osv.

Ha det

KL.

Hade ni inget kontrakt sinsemellan? Vad stod det där? För om ni hade det så borde det stå vad som händer/vem som ska betala när hästen blir skadad eller sjuk. Sen gäller ju uppsägningstid oavsett, man kan ju inte bara skicka hem hästen utan vidare.

Jodå, ett fodervärdsavtal är ju bra, trodde jag.....
Men i det här fallet hjälpte det inte, för om fodervärden helt enkelt struntar i alla avtal och överenskommelser så står man sig som ägare ganska slätt. Får jag en illa skadad häst urlastad på min gårdsplan så tar jag hand om den, det säger sig självt. Detta vet fodervärden om, och har därmed åtskilliga bekymmer mindre.

Tyvärr är min erfarenhet av fodervärdar att de ofta är människor med usel ekonomi som ändå vill ha häst. De är absolut inte intresserade av att sköta om och betala for en skadad häst, för det är ju rida de vill!
Detta gäller naturligtsvis inte alla fodervärdar, men många.....

Det har hänt förut att jag har fått hem en häst långt före avtalstidens utgång, då försökte jag driva frågan, men det är både tidsödande och kostsamt. Har fodervärden dessutom andra skulder hos Kronofogden så hamnar man så långt ner på prioritetslistan så det är ingen idé.......

Det intressanta i det här fallet är ju de helt olika förfaranden som klinikerna har. I det ena fallet blev personen som lämnade in hästen betalningsskyldig, i det andra inte. Varför?

Enligt min erfarenhet iaf så skickar ATG alltid fakturan till hästens registrerade ägare. Jag har haft bekymmer med det också, för att min mor stod som ägare på min häst först. Då hon också stod på försäkringen var det inga problem, då tog hon också emot fakturorna och betalade när jag varit inne på ATG med hästen. :love:
Sen skrev vi över försäkringen på mig för jag skulle börja betala den, och vid en hälta åkte vi till ATG. Jag skriver på fakturaadress m.m. att den är JAG som ska ha fakturan, och att jag står för försäkringen. Trots det fakturerar dom min mor! Och eftersom hon ej har försäkring på hästen fakturerar dom HELA summan! Fast det skulle direktregleras, och skickas till MIG! *suck* :mad:
Det löste sig dock, men sedan hände samma sak på återbesöket, så det var helt enkelt så att vi fick flytta över ägarskapet till mig också för att få fakturorna till rätt person... Sen dess har det funkat utmärkt, men trist att det inte kunde funka innan med... :( :smirk:

Jodå, ett fodervärdsavtal är ju bra, trodde jag.....
Men i det här fallet hjälpte det inte, för om fodervärden helt enkelt struntar i alla avtal och överenskommelser så står man sig som ägare ganska slätt. Får jag en illa skadad häst urlastad på min gårdsplan så tar jag hand om den, det säger sig självt. Detta vet fodervärden om, och har därmed åtskilliga bekymmer mindre.

Tyvärr är min erfarenhet av fodervärdar att de ofta är människor med usel ekonomi som ändå vill ha häst. De är absolut inte intresserade av att sköta om och betala for en skadad häst, för det är ju rida de vill!
Detta gäller naturligtsvis inte alla fodervärdar, men många.....

Det har hänt förut att jag har fått hem en häst långt före avtalstidens utgång, då försökte jag driva frågan, men det är både tidsödande och kostsamt. Har fodervärden dessutom andra skulder hos Kronofogden så hamnar man så långt ner på prioritetslistan så det är ingen idé.......

Det intressanta i det här fallet är ju de helt olika förfaranden som klinikerna har. I det ena fallet blev personen som lämnade in hästen betalningsskyldig, i det andra inte. Varför?

Jo därför att fakturan enl djursjukhuset alltid går till ägaren men i vårat fall har ägaren bet.anmärkn, och då går fakturan till den som skrivit under mottagningspapperet på inlämnad häst.

Framkommer rätt tydligt att det är ägaren som ska betala då det är ägarens namn och personnummer som står på inlämningspapperet och det faktum att ni har ett kontrakt sinsemellan på att det är ägaren som ska betala, så skulle jag om jag vore ni bestrida fakturan.

Ja jag tycker oxå att det är ganska solklart men det tycker inte djursjukhuset som garanterat vill ha in sina pengar, nu har ägaren lyckats med en avbetalningsplan med dom men fakturan kommer ändock stå kvar på dottert.... Helt otroligt.

*lånar*

På Helsingborgsdjursjukhus så skickar man inga fakturor utan man betalar allt på plats. Är hästen inte försäkrad så måste man betala hälften av summan som man antar att behandlingen kommer att kosta i förväg. De kollar dessutom med angivet försäkringsbolag hur försäkringen ser ut. Har för mig att man fyller i namn på ägaren när man lämnar in hästen.

Tycker faktiskt att det känns mycket bra med sådana rutiner nu när jag har läst era inlägg.

Dessutom kan man faktiskt ansöka om lån med en helt normal ränta 5,4 % (effektiv) direkt på plats. Det känns faktiskt också ganska bra för det är inte alltid man kan hosta upp 10.000 på bara rak arm.

Mvh

Tora

KL, knapplån antar jag att det betyder?

Hade ni inget kontrakt sinsemellan? Vad stod det där? För om ni hade det så borde det stå vad som händer/vem som ska betala när hästen blir skadad eller sjuk.

Vi har skrivit ett tillägg till fodervärdsavtal som lyder:

Om XX skadas eller blir sjuk eller inte beter sig normalt ska ägaren kontaktas utan dröjsmål (även nattetid!). I samband med skada eller sjukdom betalar fodervärden självrisk samt eventuell transport till och från djursjukhus. Om veterinärarvodet överskrider självrisken betalar hästägaren resterande kostnader förutsatt att behandlingen sker i samråd med hästägaren.

Hästen är då liv o fullt vet vård försäkrad av ägaren.

Vet ej vad avtalet kan vara värt men det är i alla fall så skrivet o underskrivet o innebär att jag tror att fodervärden kan lugnt köra hästen till djursjukhus men att jag, äg bestämmer hur långt en behandling får sträcka sig. Jag är inte intresserad av buköppningar á 100.000 med osäker prognos. Jag har ganska lågt livvärde men hyggligt vet vård i försäkringen.

Har dessutom kollat fodervärdens ekonomiska status trots att det är en nära kompis/arbetskamrat.

Man kan aldrig vara nog försiktig, även nära vänner kan ju råka i ekonomiska svårigheter + att de förälskar sig i hästen o säger, vilket inte är ovanligt när folk kommer till djursjukhuset i panik, "det får kosta vad som helst!". Det får det alltså inte i mitt fall.

Det här resonemanget är ju lite OT o ingen tröst för TS men kanske andra kan dra lärdom?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
22 540
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 918
Senast: Pudlan
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 678
Senast: Korven
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett minst sagt svårt problem. Jag blev medryttare på en häst i ett trevligt stall och allt var frid och fröjd. Jag betalade... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
15 578
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka