Hur får jag honom att sluta???

dragonjannike

Trådstartare
Jag håller ju på med en häst o han bockar jämt!!! d spelar ingen roll om man e i paddocken lr om man e ute... va ska jag göra? ska jag byta foder lr ska han bara motioneras mer?? jag måste få hjälp! han har som tur va inte haft av mig än o jag e inte rädd för att åka av lr nåt sånt men han kan dra till med några riktiga bockningar!!!! dom e inte roliga! :( flera st. har åkt av.... han är som en :devil: ibland... han verkar vara besatt i vissa tillfällen ;) han e allmänt jobbig... men när man hoppar så e han lugn fast han kan ha lite bråttom ibland... snälla jag behöver råd! :confused:
 
Är det bockar av glädje (typ som när ni sätter igång i galopp eller liknande tar några glädjeskutt) eller är det mer som att han försöker få av dig eller att han bockar vid vissa rörelser som han ska göra?
Det kan ju vara så att han har ont någonstans, det behöver inte vara ren jävelskap. :devil:
Passar sadeln, ömmar han i ryggen etc?
 
ibland e d ju glädje skutt... iallafall ute.. men sen vet jag inte om han behöver mindre havre o mer krafft för i vissa fall kan d räcka med att en annan häst kommer i galopp brevid honom o han blir galen... han bockar som en galning... o i galoppfattningarna kommer d bockningar lite då o då... annars går han jätte bra... sadeln passar, han har inte ont i ryggen så jag vet inte vad d e med honom... vissa dagar kan han vara jätte lugn men vissa e han omöjlig... när han får saker o tänka på gör han inte nåt men blir han okonsentrerad så händer d saker... han e jätte duktig i dressyren annars....
 
Hur mycket mat får han? Havre kan ju sätta sig på hjärnan, så att säga. Skriv gärna allt han får, och gärna analysvärdena på höet!
 
han får 1 kg havre morron o kväll, 05 kg betfor på kvällen, mineraler, 4 kg hö morron o kväll... analysvärdena på höet kan jag inte... jag vet inte om jag ska byta ut havren mot krafft lr nåt annat... för jag vet att d sätter sig på hjärnan på vissa hästar... jag vet liksom inte va jag ska göra med honom... :confused:
 
Om han börjar bocka om nån rider för bi honom kan det bero på att han käner sig trängd eller bara inte vet vad gränserna går för vad han får göra eller inte.
 
han har aldrig haft problem med andra hästar lr nåt sånt så jag tror att det sitter i hjärnan på honom lr så e d bara dumheter... för han gör aldrig utfall mot hästar lr andra djur....han bara bockar... :confused:
 
Om han inte gör utfall mot andra är det troligtvis att han har ont eller inte vet gränserna för vad han får göra eller inte.
 
d konstiga e ju att han har ju inte ont nånstans o d e inget fel på honom o utrustningen passar honom... så d måste ju sitta i huvet isåntfall... men hur ska jag jobba bort det??? :confused:
 
Prova att minska på havren och betforn, byt ut havren mot kornkross eller någon krafftprodukt och ge mindre mängd? Havre och betfor ger snabb energi, det kan ge stirriga hästar!
Hur mycket och hårt rids hästen?
Dock svårt att säga vad som passar in i foderstaten utan analys, men det är en annan historia. Prova du att ta bort havre och betfor och vänta och se.
Sen tycker jag att det är lite få utfodringstillfällen med bara morgon och kväll. Man bör fodra MINST 3 ggr om dagen, helst minst fyra. Hästar kan bli stressade av detta också...(men detta beror nog inte på det).
Min dam fick havre även under vintervilan, knappt ett kilo om dagen, och hon var tokig i hagen, arg på sin hästkompis och for runt i boxen så den var skitsvår att mocka. Bytte till korn, och det blev en helt annan häst! Dock funkar havre bra när hon är igång och rids.
 
d konstiga e ju att han har ju inte ont nånstans o d e inget fel på honom o utrustningen passar honom... så d måste ju sitta i huvet isåntfall... men hur ska jag jobba bort det??? :confused:

Har du fått sadeln utprovad av en utbildad sadelutprovare? Har en massör/terapeut, veterinär gått igenom hästen så att det är säkert att den inte har ont?
Vet en häst som betedde sig såhär under hela tiden ägaren hade honom (över ett år), och hon kunde inte se att han hade ont, han haltade ej, ömmade ej etc. Hon trodde det var dumheter. Till slut tänkte hon att hon skulle åka in och röntga ryggen iallafall, och då röntgades även benen...han hade en hel del lösa benbitar som alltså gjort skitont! Han opererades, och efter det blev han som en helt annan häst!
 
jag ska prova med o byta ut d... han rids 3 ggr i veckan av ridskolan o d e 2 pass om dan... sen har jag honom torsda till sönda o då står han oftast på fredagar o då rider jag ganska hårt med honom eftersom han inte går speciellt hårt dom andra dagarna... dom har jätte mkt gräs i hagen o dom får 1 bal hö i hagen varje dag oxå... d glömde jag skriva... så jag vet inte va jag ska göra om d inte hjälper... :confused:
 
OK, men prova som sagt att byta ut havren. Han behöver ju kraftfoder för att orka jobba så pass hårt ändå. Han kanske inte trivs på ridskolan, annars? Det är ju också en möjlighet. Det kan mycket väl framkalla detta beteende!
 
Man kan få bort det genom att så fort du käner att hästen gör minsta täken till att börja bocka tex i en galopp fatning så saktar du av bestemt till trav i gen och säjer bästemt NEJ sedan fortseter du att tex att fatta ny galopp och om du käner att han börjar antyda till bockning i gen så gör du sama visa i den och när han gör rätt gör övningen bara några steg och beröm massor men akta så du inte gör det så uppspelt under berumet så han börja bocka för det.

Lycka till.
 
jag tycker inte d e så mkt som en ridskola... d e bara 2 lektioner om dan o dom e 45 minuter var... sen går han i hagen hela dagen från 8.00-16,00 o han trivs bra men innan han kom hit så har han stått på en annan stor ridskola o d gillade han inte... men sen va han privathäst i ca 1-1,5 år sen kom han hit o då e d inte så krävande för honom ändå... men men.. jag vet ju inte hur han känner så jag kan inte säga så mkt om det egentligen...
 
Tycker det verkar som om hästen har överskottsenergi. Om hästen skulle ha ont någonstans vore det konstigt om den var lugn vid hoppning.

Fundera gärna igenom följande saker:

Får hästen daglig tillgång till en stor rasthage med hästkompisar?
Finns det möjlighet att byta havren mot annat fodermedel, ex krosskorn?
Hur ofta aktiveras hästen(ridning, tömkörning, löshoppning, promenader mm)?
Får hästen tillräckligt med tankearbete(serpentiner, vändningar, skänkelvikningar, skolor mm)?

Lycka till!

Mvh Ulrika
 
han går i VÄLDIGT stora hagar o har många kompisar...
sen ska jag prata med stallet om dom kan byta bort havren mot nåt annat... han går lektion 3 ggr i veckan o då e d 2 lektionerper dag... sen har jag honom torsdag-söndag o då står han oftast fredagar så han står inte så mkt... på lektion rider dom väl inte så jätte mkt serpentiner o sånt... d e väl mest att hästarna går på volt eller på spåret... men när jag rider håller jag på med allt möjligt som han ska tänka på men han bockar ändå... så jag vet itne riktigt vad jag ska göra... :crazy:
 
väldigt svårt att svara på eftersom man varken sett hästen eller hur den blir riden...


(inte riktat mot dig utan allmänt)
kanske har den börjat tröttna på någonting? alla hästar är olika och vissa är mer känsliga än andra. ofta är vi ryttare väldigt otydliga och vill en massa och förutsätter att en häst ska göra det och det.
vi har otroligt brist på kunskap vad gäller kommunikation med häst eftersom det är ett helt främmande språk för oss att lära.
kanske har hästen bara fått nog av allting? kanske förstår det inte vad du vill`? kanske vill den bara be dig att sluta göra just det där.. kanske blir den förvirrad av att ha skänklar i sidorna hela tiden och vill få bort dom?
kanske.

longera honom och se hur han reagerar där. om bockbeteendet finns kvar kanske är det inte ryttarens fel den gången.
 
jag ska prova o longera honom o se om d blir bättre men om d inte beror på ryttaren så vet jag inte riktigt vad jag ska göra med honom.... du får gärna skriva vad jag kan göra om d inte e så att d beror på ryttaren.... :confused:
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 918
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 011
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej alla som är vana vid unghästar - jag skulle behöva lite råd och tankar om hur bäst förbereda att transportera en unghäst en lång...
2
Svar
27
· Visningar
2 182
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 928
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp