Hur får jag honom att sluta??

caradan

Trådstartare
Min stora ponny (korsning på ca 110cm, 5 år) är fruktansvärd att leda in från hagen. Han naffsar hela tiden och idag fick han tag i mig och bet mig....nu har jag bara haft honom i 2,5 vecka och innan det så har han bestämmt över alla och de har gjort som han vill!!

Han vet att han inte får för så fort han har naffsat/bitit så kommer han på sig själv att det är fel och kastar sig bakåt för att han är rädd att man ska slå till honom.

Han får aldrig mat i handen och heller aldrig då jag hämtar honom i hagen. Han får dock mat i krubban varje gång då han kommit in.

Hur får jag honom att sluta med detta hysetriska beteende??

Du kan alltid rycka till med grimskaftet samtidigt som du hojtar ett klart och tydligt och HÖGT nej. Funkar inte det kan du smälla till honom lite lätt på mulen med grimskaftet. Du måste visa att det är fel att bitas och att det är du som bestämmer. Annars kommer du att få framtida problem.

Jag har några frågor innan jag vill ge dig tips,
du säger när du leder in honom,alltså aldrig när du leder ut honom?
Har han någon mat i hagen under dagen och hur länge går han där?
Det är så att många småhästar ofta får i sig för lite mineraler p.g.a att man tycker dom är för runda
vilket gör att dom blir oerhört glupska.
Du förstår säkert vad jag vill komma.
Vad beträffar hans uppfostran så undrar jag om han är riden och körd?
Vad betr. det hysteriska beteendet tycker jag det mest låter som han är hungrig när du tar in honom då hjälper det föga att straffa honom,kan han kanske få vara kvar i hagen och äta lite innan du tar in honom.
Vänl Stally

dET ÄR ENBART DÅ JAG TAR IN HONOM PGA ATT DET ÄR då en bit att leda honom då de alltid har en förmåga att stå längst bort i hagen.

De (två shettisar) går på strax över 1 ha med rejält med gräs så hungrig tor jag ine att han är. De går ute dygnet runt just nu.

HaN är under inridning/körning med bra resultat, lätt tärd och nyfiken.

Min häst är likadan, fast han är 160 cm...
Jag brukar sysselsätta honom hela vägen in. Jag går serpentiner, stannar och backar och håller på. Han har dessutom den fula ovanan att han bara sticker om han känner för det :angel:
Sen tränar jag massa ledarskapsövningar oxå!
Han har blivit mycket bättre när jag gör så här, men det kanske inte funkar på alla. Lycka till!!

Ja han verkar just mest motsträvig!
Själv skulle jag nog sätta träns på honom varje gång jag tog in honom ,en pisk i andra handen,som är så pass lång att jag kunde peta honom på rumpen och sedan öva start och stopp med måtta förståss,förhoppningen är ju att du en vacker dag skall slippa hämta honom längst bort i hagen.
Då hade jag nog tagit in schettisarna några dagar och nonchalerat honom för att se om han behagar komma.
Tömkörning är ju oxå väldigt efektivt om han lär sig gå framför dig med bjudning.
Han verkar misshanterad så det gäller att han får bra förtroende för dig ,utan slag mot huvudet.
Vänl. Stally

Om han nu inte är hungrig så skulle jag säga till honom på skarpen. Håll koll på honom när du leder, se till att gå vid bogen. Och vid minsta tecken på att han ska nafsa eller bita säg nej åt honom högt och tydligt. Lyssnar han inte på det skulle jag rycka till i grimskaftet.

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
17 155
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 725
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 684
Senast: Ceta
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 865
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka