Hur får jag till mineralerna? Högt mangan!

Indiana

Trådstartare
Hej! Har en mineralanalys som ser ut såhär per kg/ts:
Ca = 3,6
P = 1,9
K = 8,7
MG = 1.5
Cu = 4
Fe = 54
Mn = 181
Zn = 36
Vilket ger:

Screenshot_20221104-193751_Chrome.jpg
Hästen ifråga är en halvblodskorsning. 2,5 år.

Har räknat med att han sätter i sig ca 15 kg/dag av detta hösilage. (Lösdrift, fri tillgång).

Jag förstår hur kvoterna ska ligga och att jag behöver komplettera med zink och koppar för att matcha manganet. Dock innebär ju detta att jag får hiva på en hel del av både koppar och zink.. är det okej att överskrida doseringen för ex. Forageplus zink- och kopparproteinat? Och kan jag ge allt i samma giva eller måste det delas upp?

Mineralerna kommer att överskrida behovet med flera hundra procent 😵‍💫 men det är kanske ok, med tanke på maxtoleransen osv.

Tacksam för svar och funderingar! 😊
 
Senast ändrad:
Jag tror inte det spelar någon roll att du överskrider dagsbehovet då det viktiga är att det är balans för upptaget osv. Har själv fodrat med ganska mycket mineraler pga konstiga kvoter och det har gått bra.

Lämnar dock till någon annan att säga om mina erfarenheter är 100% rätt.
 
Hej! Har en mineralanalys som ser ut såhär per kg/ts:
Ca = 3,6
P = 1,9
K = 8,7
MG = 1.5
Cu = 4
Fe = 54
Mn = 181
Zn = 36
Vilket ger:

Visa bifogad fil 104640Hästen ifråga är en halvblodskorsning. 2,5 år.

Har räknat med att han sätter i sig ca 15 kg/dag av detta hösilage. (Lösdrift, fri tillgång).

Jag förstår hur kvoterna ska ligga och att jag behöver komplettera med zink och koppar för att matcha manganet. Dock innebär ju detta att jag får hiva på en hel del av både koppar och zink.. är det okej att överskrida doseringen för ex. Forageplus zink- och kopparproteinat? Och kan jag ge allt i samma giva eller måste det delas upp?

Mineralerna kommer att överskrida behovet med flera hundra procent 😵‍💫 men det är kanske ok, med tanke på maxtoleransen osv.

Tacksam för svar och funderingar! 😊
Kopierar in mitt svar från en annan tråd med samma tema.

Förra sommaren balanserad vi mot högt järn, 161 mg/kg ts. Vi hade iaf inga problem att få i våra hästar maten. Gav Vitafor strong som bas och toppade med både zink och koppar från Podkowa. Strong är dock inte lämpligt för dig eftersom det innehåller en del mangan och förstärker obalansen.

Nyfiken så sökte på Spaderäss och mangan och så här svarade han en annan.

"Om manganhalten i foderstaten är högre än järnhalten balanserar du först koppar mot manganet. Vanligtvis vill man ha en Mn : Cu-kvot på 3:1 men med en så hög manganhalt kan man gå upp till 4:1. Du bör således ha minst 100 mg koppar för varje ts foder du ger din häst.

Kvoten Zn : Cu bör vara 3 :1 vilket betyder att du bör ha minst 300 mg Zn för varje ts foder du ger din häst.

ForagePlus har 15%-ig zink- och kopparproteinat. Du bör därför ge (100-6,2)/0,15 = 625 mg koppartillskott och (300-45)/0,15 = 1700 mg zinktillskott för varje kg ts foder du ger.

Du får ge en stor mängd zink- och koppartillskott men det beror på att manganhalten i ditt grovfoder är så hög. Du ligger på den maximala toleransgränsen för mangan som är 400 ppm, dvs. 400 mg/kg ts."
 
Tusen tack!
Och detta zinköverskott som kommer bli, är lugnt sålänge kvoterna är i balans? :)
 
Nej men precis! Och järnet som ju egentligen ska ligga på samma kvot som manganet, behöver jag inte göra nåt åt heller? När kvoterna ligger rätt utefter det höga manganet så ligger ju därför järnet i underkant. Behöver man tillsätta det också?
 
Nej men precis! Och järnet som ju egentligen ska ligga på samma kvot som manganet, behöver jag inte göra nåt åt heller? När kvoterna ligger rätt utefter det höga manganet så ligger ju därför järnet i underkant. Behöver man tillsätta det också?
Nä järn finns det i allt inkl vatten plus att hästarna lagrar det så behövs inte tillsättas.
 
Tack för hjälpen!
Har räknat att jag får ge ca 10 g zink och 3 g koppar..
Får hoppas pållen vill äta det bara 🙈
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag letar febrilt efter ett lämpligt mineralfoder, ja eller ett mineralfoder och sen kanske rena mineraler att komplettera med. Nedan...
Svar
9
· Visningar
694
Senast: maddie202
·
Foder & Strö Hej! Sitter och fipplar med min grovfoderanalys och blir inte klok på mikromineralerna. Kvoten skall vara ca 4:4:4:1 om jag förstått...
Svar
11
· Visningar
2 459
Foder & Strö hej Jag håller nu på och räknar min hästs foderstat och håller på med mineralerna. Eftersom det finns granngården mineraler i stallet så...
Svar
19
· Visningar
1 595
Senast: Ladybug
·
Foder & Strö Tog gräset innan inplastning direkt på vall. Har enbart lättfödda hästar men hur ser denna ut egentligen? ANALYSRESULTAT Fält...
2
Svar
33
· Visningar
3 052
Senast: Muninn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp