Hur får man dödsbesked?

Sv: Hur får man dödsbesked?

Vi ska göra samma sak med mormor så att vi får en röst på henne till efterlevande och barnbarn.
Spike Lee sa under programmet "Rötter" att han spelat in så många tusen timmar med film, men aldrig kommit på tanken att sätta sin mormor framför kameran att berätta om hans släkt och allt hon kunde. Det var inte förrän hon var död som han kom på att det hade varit en bra idé.
 
Sv: Hur får man dödsbesked?

Min styvpappa blev bragd om livet och där var det polisen som lämnade uppgifter till min bror o han i sin tur ringde mig o berättade oah jag berättade för mina andra syskon o mamma. Vi blev helt ensamna med detta, fick ingen hjälp utav ngn =(
 
Sv: Hur får man dödsbesked?

När min bror dog och vi hittade honom död, fick jag själv meddela min far (och resten av släkten). Polisen erbjöd sig att köra hem mig, men inte att tala med folk (samtidigt behövde de stanna och vänta på läkaren och låssmeden - den senare var en formalitet, eftersom de redan brutit upp dörren). Så pappa fick inte veta direkt. Jag ville inte berätta över telefon. Och innan jag körde upp ringde jag hemtjänsten och diakonen i den församling pappa tillhörde... på så sätt hade jag backat upp med folk som kunde titta till gubben lite grand. Jag hade ingen möjlighet att stanna någon längre stund hos honom.

Hemtjänsten och kyrkan var justa och ställde upp, men det var beyond and above deras respektive ansvar. Jag vet att det handlade om medmänniskor som gav av sig själva.
 
Sv: Hur får man dödsbesked?

KL

För mig är det en smula förvånande om man i allmänhet tänker sig att diverse hjälpinsatser ska komma "av sig själva" vid den här typen av händelser.

Naturligtvis handlar det om väldigt svåra upplevelser i livet, men samtidigt är det ju ändå så att vi alla får räkna med både oväntade och väntade och svåra förluster genom dödsfall åtminstone någon gång under livet.

För mig verkar det helt orimligt att samhället skulle stå i ständig beredskap med hjälpinsatser för dessa - i all sin vidrighet - helt oundvikliga delar av livet.

Vad tänker man sig att hjälpen ska göra?

Om man känner att man vill ha en samtalskontakt, finns det ju många vägar att gå. Det är bara det att kontakten inte kommer av sig själv, man måste själva ta kontakten.
 
Sv: Hur får man dödsbesked?

Jag tror inte att jag förväntade mig något - men jag var tacksam över att det fanns hjälp att få av människor som jag kontaktade via det allmänna.

Samtidigt är det lite lustigt att du reagerar på det sättet om dödsbud - skulle du ha samma attityd om det gällde t.ex. ett brutet ben. Folk är så bortskämda och tror att det allmänna (ambulans) ska finnas till hands. Lite borde de kunna fixa själva. De kan be en anhörig skjutsa, ta en taxi eller åka kommunalt...

Jag anser förståss att jag kan fixa allt själv - men då vill jag slippa betala skatt.
 
Sv: Hur får man dödsbesked?

Vid olyckor så brukar polisen åka hem till människor, iaf försöka, i bästa fall och spec vid extraordinära sjukdomsfall så försöker de def men en präst. Men de vill ju också underrätta så snart som möjligt iom att en del medier skiter i att vänta på tills anhöriga är underrättade.
 
Sv: Hur får man dödsbesked?

Om jag bryter ett ben måste jag själv ringa ambulans eller någon annan som skjutsar mig till sjukhus. Väl på sjukhus har jag all förståelse för om mer allvarligt skadade får hjälp före mig.

Jag ser inte parallellen.

Om jag bryter ett ben kommer ingen hjälpinsats åkande utan att jag ber om hjälp. Detsamma gäller för krishantering av mer känslomässigt slag. Sådan finns att få, men den kommer inte av sig själv.
 
Sv: Hur får man dödsbesked?

Det är väl iofs om nån bryter ihop galet mycket så den behöver åka till psykakuten som polisen kan hjälpa till.
 
Sv: Hur får man dödsbesked?

Ja, och jag tror inte att det är det vanligaste. Oavsett vid vilken nivå av sammanbrott man anser att det är dags för psykakut.

Rätt kraftiga reaktioner bör ju betraktas som väldigt normalt i sammanhanget.

Det är just det väldigt normala i att vara väldigt skakad och nedbruten i den här typen av situationer, som gör det svårt för mig att förstå varför man tänker sig att man automatiskt ska få hjälp. Om man nu tänker sig det.

En normal sorgeprocess tar allra minst ett år. Det är ju en väldig massa hjälp som går åt om man tänker sig att man ska slippa hantera det ensam under tex den tiden.

Den första chocken är långt ifrån alltid den jobbigaste delen av en sådan process.
 
Sv: Hur får man dödsbesked?

Glömmer aldrig när jag fick beskedet att pappa dött. Jag satt i bilen på väg hem från stallet när pappas särbo sen 20 år ringde mig och berättade att hon gått hem till pappa då han inte dykt upp till sitt eget födelsedagsfirande. Hon var alltså i pappas lägenhet " Det är något som är fel med xxxxx, alltså han ligger här på golvet död" Det var ett under att jag inte krockade, men hon var väl för chockad för att be mig åka av vägen och stanna bilen innan hon meddelade det chockartade. Hon hade då redan ringt polisen.
Han dog av en olyckshändelse med mycket blod involverat. Lider fortfarande med hans särbo som fick se allt :cry:. När jag och syrran kom så var det avspärrat av polisen redan, och jag är glad att vi inte fick gå in och se honom.
 
Sv: Hur får man dödsbesked?

Kl.

När min grannes barn dog i en bilolycka var det 2 poliser och en präst som knackade på dörren och berättade vad som hänt.

När mamma, farmor, farfar har jag fått reda på det genom min pappa men dessa var förväntade.
 
Sv: Hur får man dödsbesked?

Det är ju kostsamt för samhället om en hel familj + vänner blir borta från arbetet under en längre tid som det kan bli om man inte hanterar sorgearbetet. Ur den aspekten så kan det ju vara värt att få lite hjälp på traven vid ett dödsfall speciellt om det är oväntat. Tidigare så var det väll ofta så att samhället slöt upp på olika sätt och stöttade den familj som råkat ut för ett dödsfall, exempelvis med mat som det skrivits om i en tidigare tråd. Men idag är vi ju så individuella "kollektivet" tar inte hand om varandra, man räknar med att andra människor vid bekymmer ska få hjälp av sjukvården eller andra delar av välfärden.

Så visst behöver folk stöd vid en kris som ett dödsfall ofta är och det är väll egentligen samma sak vid någon annan form av kris. Om man inte hanterar det så är ju risken att det blir ännu dyrare för samhället. Med det sagt måste det ju inte vara polisen eller sjukvården som skall stå för stödet det kan ju lika gärna vara familj och vänner. Men frågan är om man inte tror att det löses genom sjukvården eller liknande instanser.

Detta var väl inte direkt ett motargument till dig utan mera en spinna vidare fundering på det du skrev. För visst behöver man stöd vid dödsfall eller andra former av kriser speciellt om man lever själv (som jag och många av mina vänner gör), då kan man lätt bli väldigt ensam när det händer något. Men man kan ju också be om hjälpen, men är man väldigt krisig så kanske man inte lyckas med det heller, beror ju lite på hur stor chocken är.

*kl*
Farmor, farfar och mormor fick jag reda på av mina föräldrar vid olika tillfällen i livet. En kollega som vart svårt sjuk fick jag reda på av min chef som ringde mig hem på nyårsafton. En svårt sjuk kompis som blivit inlagd och i någon form av yra meddelat att hon inte ville att någon skulle kontaktas lyckades vi leta reda på vi de som fått in henne i ambulansen och sedan kontaktade vi hennes familj (efter tillstånd från henne). Jag har min mamma på ICE ifall något skulle hända mig.
 
Sv: Hur får man dödsbesked?

Nej det finns det faktsikt inte i de flesta journaler. Det krävs att någon nån gång matar in det manuellt och det sker sällan när det gäller yngre friska människor.

Jag har ibland funderat på vad som skulle hända om något hände mig, jag har endast min lillebror som nära anhörig i sverige- och endast sommarhalvåret då han är utomlands dec-mars utan svenska telefonen på, kanske skulle de hitta honom då vi har ett relativt ovanligt efternamn (men ändå med ca 200 träffar på hitta.se och vi bor inte i samma stad). Mina föräldrar har svenska mobiler men har de inte påslagna mer än nån gång i veckan. Min pojkvän har aldrig träffat min familj och har inget nummer till någon... Kankse borde sätta brorsan som ICE i telefonen. Han har iaf möjlighet att kontakta resten av familjen.
 
Sv: Hur får man dödsbesked?

Gud, det där har jag inte ens tänkt på. Har ICE nummer till föräldrarna inskrivna i telefon sedan länge men de är ju kvar i Sverige. Borde man ha ICE nummer till någon på rimligt avstånd? För mig är ju föräldrarna nummer ett fortfarande men de lär ju ta dem åtminstone ett dygn att ta sig ner hit. Någon inom sjukvården som vet om det spelar någon roll?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 894
Senast: lilstar
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 265
Senast: manda
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 465
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 156
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp