Hur får man dödsbesked?

Lycanthrope

Trådstartare
Hur får man veta att någon nära anhörig har dött?

Jag funderade lite på det. Hittills har "bara" morfar och farmor dött, men det var ju på sådant vis så att familjen var hos dom när dom dog.
Jag tänker mer på olyckor och plötsligare dödsfall.

Hur fick ni veta?
Om man är ensam, lämnas man ensam då att hantera det?
 
Sv: Hur får man dödsbesked?

Det beror på omständigheterna antar jag, ofta är det ju antingen polisen eller sjukvården som får komma med dödsbud. Jag själv har gjort det några gånger när jag jobbade inom kriminalvården.

Det finns ju begränsade resurser att hålla dig sällskap någon längre stund, utan det är ju i första hand jourhavande medmänniska, präst eller i värsta fall psykiatrisk öppenvård som står till buds.

Men nu är det ju vår, då ska du ju inte hålla på och fundera på sånt däringa ;)
 
Sv: Hur får man dödsbesked?

När min pappa dog var det hans sambo som upptäckte honom (självmord). Hon ringde polisen, som man alltid ska vid självmord, och sen min mamma.
Hon berättade för mig och åkte sedan hemifrån för att hämta min syster.
Det var väl kanske inte optimalt att lämna en 13-åring ensam hemma med det dödsbeskedet, men hon var ju ensamstående och i chock dessutom.

Så, ja, jag blev lämnad ensam den första timmen efter beskedet. Jag har en ganska stor minneslucka från de första timmarna, det är ju ganska traumatiskt för en 13-åring. Jag låg lite i soffan först, kommer jag ihåg, sen är nästa minne att jag ligger i min säng när jag hör bilen med mamma och syrran.

Så här i efterhand: jag tycker att om man kan undvika att lämna någon ensam vid ett dödsbesked, då ska man undvika det.

I största allmänhet kan man göra sig själv en tjänst genom att ha kunskap om vad man kan göra om man är ensam med ett sådant besked. Vilka nummer man kan ringa om allt fullständigt rasar samman över en.

På sjukhus vet jag inte, men jag tror att man blir erbjuden att prata med en kurator, eller åtminstone att vårdpersonal stannar med en en stund. När morfar dog häromåret var mamma ensam på sjukhuset, hon fick sätta sig ner i fikarummet och blev serverad lite te, men syrror eller läkare har ju patienter att ta hand om.
Polisen tror jag dock inte stannar längre än en liten stund. Men är inte helt säker.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur får man dödsbesked?

Pappa ringde de från sjukhuset till mamma. Mamma ringde oss andra. Jag hade mobilen av så jag fick beskedet via telesvar efter min sista VFU-dag.. snacka om att gå från glad till att gråta ögonen av sig. Tur att barnen gått hem,
Syrran, där ringde hennes mobil upp lillesyrran i kraschen så hon och min andra syster trodde nåt hänt mamma och de började forska. Lillesyrran var ensam hemma hos mamma, mamma var på sjukhus, så hon fick ring en kompis. Lillesyrran fick beskedet från akuten efter att ha ringt och frågat efter mamma, syrran hade ju varit med mamma där så mkt så de kände igen henne. Sen ringde lillesyrran mig och min storasyster. Polisen informerade sambon hennes och var med när han informerade sina barn. De åkte ju sen och tog farväl samma dag.
Jag var på kurs med Lärarförbundet så när jag fått samtalet fick jag gå in och försöka få skjuts hem för vi var ute på en kursgård i skogen. Då bröt jag ihop.. så jobbigt...sen att åka tåg hem till Uppsala och läsa alla artiklar och se bilderna på AFtonbladet mm. fy vad jobbigt..:( och alla gissningslekar på fb vem som dött. Det löste jag med att ringa rätt person som sedan fick alla att ta bort sina inlägg ...för syrrans barns skull.
Mamma var vi ju där allihopa. Jag ringde min bortgångna syrras sambo en stund efter.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur får man dödsbesked?

Ja, det var en dag som inte glöms i första taget...från första samtalet från lillesyrran när hon trodde det var mamma som var dålig och hon sprang hem dit, där ingen var hemma för storasyrran hade ju kört in mamma till sjukhuset, det var när hon åkte därifrån det hände...
 
Sv: Hur får man dödsbesked?

Livet är inte rättvist. Hoppas ni har fått ta er igenom den värsta första sorgefasen. Jorden snurrar fortfarande... : )
Styrkekramar!
 
Sv: Hur får man dödsbesked?

I varje journal finns någon registerad som närmast anhörig. Kan vara bra att påminna sig om vem så att det till ex inte är en stackars gammal förälder som blivit dement eller kanske ens exman eller gud vet vem... Skulle jag dö eller bli inlagd på sjukhus utan möjlighet att själv meddela mig så blir denna person kontaktad. Sedan är det upp till denna att ge besked till övriga släktingar och vänner.

Jag jobbar på ett sjukhem och där är det alltid en sjuksköterska som ringer till en anhörig och ger dödsbesked. Då anhörig kommer har det hänt det att det blivit jag som fått servera lite fika och prata med dem en stund. En gång hände det att den avlidnas son suckade att "Det var något jag skulle ha snackat med mamma om, men hon dog så hastigt.". -Ja, vad säger man? Jag hade lust att säga att -men din kära mamma blev över nittio år och hon var i usel form, så riktigt oväntat var det väl ändå inte?! Men självklart sa jag inte det.
 
Sv: Hur får man dödsbesked?

Man kan nog inte klandra sig själv för mycket över att "det var någonting jag skulle ha sagt".

Jag och min mamma håller just nu på att gå igenom min mormors hem då hon precis flyttat till äldreboende. Vi hittade kasettband med mammas morfar på, då barnbarnen hade intervjuat honom. Vi ska göra samma sak med mormor så att vi får en röst på henne till efterlevande och barnbarn.

Med gamla människor kanske man är lite mer förberedd. Man ber dem skriva ner recept, spela in dem, osv. Men oavsett vad: man kan ju dö innan man förväntas dö också. Sånt är livet. Vi ångrar alla saker vi inte har sagt till våra anhöriga innan de plötsligt dog.
 
Sv: Hur får man dödsbesked?

JA, jag ångrade att jag bara skickade sms till syrran ett par dagar innan hon dog istället för att ringa.. pappa skulle jag ha ringt, men skulle ju åka hem dan efter han dog så väntade med att ringa då mamma och syrran sa att han var ganska trött..
 
Sv: Hur får man dödsbesked?

Det är nog på någotvis ändå alltid oväntat när en förälder går bort. Man tror trotts att man är vuxen att de skall finnas för alltid även om man på ett annat plan är medveten om att det inte är så.
 
Sv: Hur får man dödsbesked?

I varje journal finns någon registerad som närmast anhörig. Kan vara bra att påminna sig om vem så att det till ex inte är en stackars gammal förälder som blivit dement eller kanske ens exman eller gud vet vem... Skulle jag dö eller bli inlagd på sjukhus utan möjlighet att själv meddela mig så blir denna person kontaktad. Sedan är det upp till denna att ge besked till övriga släktingar och vänner.

Jag jobbar på ett sjukhem och där är det alltid en sjuksköterska som ringer till en anhörig och ger dödsbesked. Då anhörig kommer har det hänt det att det blivit jag som fått servera lite fika och prata med dem en stund. En gång hände det att den avlidnas son suckade att "Det var något jag skulle ha snackat med mamma om, men hon dog så hastigt.". -Ja, vad säger man? Jag hade lust att säga att -men din kära mamma blev över nittio år och hon var i usel form, så riktigt oväntat var det väl ändå inte?! Men självklart sa jag inte det.

Döden lockar alltid fram sidor hos en man inte visste man hade, man handlar kanske inte på det smartaste sättet och säger en del saker som kan tyckas låta korkat för andra som inte är berörda på samma sätt.

Jag fick min mans dödsbesked tio i sju på morgonen av någon som ringde. Jag har för mig att hon sa att hon var läkare, men jag kan ha fel.

Hur jag tog mig ner från ovanvåningen med två små barn, det har jag ingen aning om. Jag var i chock, vilket inte är så konstigt. Det är verkligen inte ett så jättebra sätt att kontakta en anhörig, tycker jag. Det var hemskt. Jag ringde till två syskon till min man och bad då den ena att ringa sin mamma för det ville jag inte. Vilket är tur för hon skrek rakt ut i telefonen när hon fick höra det :( Jag hade inte kunnat bära hennes sorg och reaktion just då.
 
Sv: Hur får man dödsbesked?

I varje journal finns någon registerad som närmast anhörig. Kan vara bra att påminna sig om vem så att det till ex inte är en stackars gammal förälder som blivit dement eller kanske ens exman eller gud vet vem... Skulle jag dö eller bli inlagd på sjukhus utan möjlighet att själv meddela mig så blir denna person kontaktad. Sedan är det upp till denna att ge besked till övriga släktingar och vänner.

ICE i mobilen lär ju vara en bra komplettering till det. Har själv både mamma och pappa på ICE i luren ifall att.

För de som inte redan vet: http://sv.wikipedia.org/wiki/In_Case_of_Emergency
 
Sv: Hur får man dödsbesked?

jag vet bara hur det var när min mormor och morfar dörr och båda dog på sjukhus (mormor dog när dom kom innanför dörrarna på akuten och morfar låg inne på sjukhus när han dog)

Och dom ringde till min mamma och talade om det och sen så ringde hon runt till oss andra.
Men jag tror att polisen kan ge dödsbud ibland och då stannar dom kvar en stund. och tror att man oftast får frågan om det finns någon man kan ringa eller så..
 
Sv: Hur får man dödsbesked?

Min mormors dödsbesked fick jag via facebook. Det var dock väntat och hade fått ett sms från min mamma under natten som jag inte hade kollat på. Var min kusin som skrev det på chatten, var inte ensam hemma och kusinen var ändå "där" trots att hon egentligen var 30 mil bort.
24 timmar efter mormors död drog min förlossning igång och 36 timmar efter hon dog föddes min son. "En kommer och en går" som bvc-sköterskan sa.
Var dock jobbigt att få barn och att ha en nära släkting dö samtidigt, utlöste en förlossningsdepression.
Även i år ett år senare var det en jobbig vecka med blandade känslor (en annan nära släkting fick cancerbesked också)

Med sambons farmor så ringde de från vårdinrättningen någon av hennes barn. Var också väntat. Sambon fick ringa sin syster.
Skönt nog hade han varit där dagen innan och pratat om vårt kommande barn, att det var döpt efter hennes man och är fött ganska exakt 100 år efter honom.
Sambon hade inte velat hälsa på henne innan, det är jobbigt att se sina kära vara sjuka.

Var mycket död innan sonen kom:(
 
Sv: Hur får man dödsbesked?

När mannens mormor gick bort (väntat) så skickade hans mamma sms till mig och jag fick berätta för honom.
Vi två och en kompis var här då.

Min farfar (inte direkt väntat men gammal) berättade pappa när jag ringde honom för jag kände att något var fel.
Satt i bilen med mannen och barnen så var inte ensam.

Min ena lilla syster ringde när ena lillebroren dött i en trafikolycka i Norge.
Mannen var ute och klippte gräset, så tog mig ut och rasade ihop på gräsmattan och han övertog luren.

Det var polisen som kom hem till mamma och hennes sambo med dödsbeskedet och mina andra syskon var där, de hade fått ett fax ifrån norska polisen och de räckte över det samt ett nr vi kunde ringa om vi ville beta mer om hur olyckan gått till.
De bara haspla ur sig sitt ärende och körde sen iväg...
Frågade inte om de/vi ville ha stöd eller hjälp...väldigt oproffsigt sköt jämfört med stödet familjen fick när de åkte upp till Norge, där fanns både polis, präst och psykolog redo när de kom fram.
 
Sv: Hur får man dödsbesked?

När min pappa dog så hade vi börjat leta efter honom, han skulle ringa mig efter att ha landat, mamma och syrran var kvar i England och han skulle hem till mig. Han hade antagligen ringt upp mig precis när han fick sin hjärtinfarkt för telefonen ringde men ingen sa något, jag sprang ner till grannen och bad att få låna dennes telefon och tack och lov för det för de tog sedan hand om mig hela kvällen medans jag fick uppdateringar av mamma som satt i England.

Egentligen så skulle polisen inte börja leta efter honom innan det hade gått 48 h men de gick med på att åka förbi parkeringen för att kolla om bilen stod kvar på flygplatsen, och i bilen satt han död.
Så mamma fick reda på det i telefon av poliserna som hittade honom, hon i sin tur fick en släkting till oss att åka och hämta mig och berättade när de kom fram för att jag skulle slippa vara själv. Sen tog det 48 h innan mamma lyckades ta sig hem till mig, men då hade hela min släkt slutet upp runt mig här hemma i Sverige så jag var väl omhändertagen. Jag var 19 år när det hände...

Min gudmor ringde sjukhuset till mig när hon kom in med ambulans, inte vid medvetande men levande, hon hade min mamma som första kontakt och jag som andra och mamma satt i möte. På efm slöt vi upp runt hennes säng och satt där tills hon gick bort. Men det visst vi var på väg efter många års sjukdom. Även min svärfar så visste vi att det vara nära och maken, svägerskan och svärmor vakade vid honom. Själv var jag hemma med våran 10 dagar gamla dotter, jag är otroligt glad att svärfar faktiskt hann få träffa henne, när hon var sju dagar så var vi på sjukhuset och svärfar tog sig upp i rullstolen, fikade med oss och höll sitt barnbarn i famnen, efter det kom han aldrig mer ur sängen, han hade nog bara väntat på att få se henne.
 
Sv: Hur får man dödsbesked?

I varje journal finns någon registerad som närmast anhörig.

Om man sagt vem som är närmast anhörig ja? I mina journaler står ingen hoppas jag, eftersom jag inte sagt vem jag vill ha...
Fast är man gift så är det väl make/maka som räknas som närmast anhörig.
 
Sv: Hur får man dödsbesked?

I varje journal finns någon registerad som närmast anhörig. Kan vara bra att påminna sig om vem så att det till ex inte är en stackars gammal förälder som blivit dement eller kanske ens exman eller gud vet vem...

Eller ett barn som inte visste att den döde erkänt faderskap.

Jag fick en smärre chock när jag blev uppringd av en läkare som frågade om jag var XX:s dotter och om jag motsatte mig obduktion. Jag hade då inte pratat med personen ifråga på närmare 20 år.
 
Sv: Hur får man dödsbesked?

Om man sagt vem som är närmast anhörig ja?
Jamen exakt, det krävs ju liksom att man för det första HAR en journal och att man någon gång har angett någon som närmast anhörig. Det är inget som sker med automatik. Jag har nog journaler både här och där men har nog möjligen bara på BB angett vem som är närmast anhörig.
Nu är jag ju gift så de lär väl ringa till maken om det är något, men...

När min pappa dog var det aldrig någon som hörde av sig för att berätta det. Det var min faster som till sist kläckte ur sig det. DETTA är något som fortfarande stör mig, 17 år senare...
När min mamma dog ringde de mig från sjukhuset kl 4.30 på morgonen och meddelade att hon inte längre svarade på någon behandling utan att det bara var att vänta in slutet.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 897
Senast: lilstar
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 275
Senast: manda
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 513
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 156
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp