Hur får man en ouppfostrad 8-åring att lära sig respektera människans utrymme?

purity_666

Trådstartare
Jag är medryttare på en riktig klippa till häst. Han är lugn (läs lat) oerhört trygg, vi har träffat älgar, traktorer, flygande drakar och allt möjligt ute. På sin höjd så höjer han huvudet och kollar men sen går han. I skogen leker han skogsmaskin och behöver inga stigar. Han kliver över allt som står i hans väg. Dessvärre gjorde han samma sak på bruksbanan så pinnar flög åt alla håll.

Han är inte gosig och mysig utan finner sig i att bli klappad med butter uppsyn. Enda gången man ser spår av glädje är om man hittar rätt ställe att klia på, då blir mulen lååång. Han kommer fram och låter sig fångas i hagen utan problem. Han vill som sagt inte gosa, men blir sur om man gosar med de andra hästarna. Då biter han de andra eller sparkar i väggen. Han är kung i hagen, de är totalt 3 hästar i stallet.

Han är ett 8-årigt kallblod och rätt stark. När han vill gå någonstans så gör han det helt enkelt. Inte som andra hästar som rycker till eller försöker slita sig loss och sen drar, nej han vet om sin styrka så han går iväg i lugn skritt, han skiter i att det hänger en svärande människa på nästan 100 kg i grimskaftet. Han är liksom inte dum, gör inte saker bara för att dumma sig. Men vill han gå så går han helt sonika. Lugnt och stilla.

Jag har longerat honom och det går bra. Tills jag skulle testa om han reagerar på mina signaler som att backa när jag gick emot honom, eller stanna om jag står i vägen. Ja han stannar när han kommit så nära så han flyttat mig bakåt någon cm. Han backar inte om jag går emot honom. Jag får gå in i honom. Ska han backa får jag börja knuffas.

Han har troligtvis aldrig fått lära sig respektera människans, eller andra hästars för den delen, personliga sfär. Han har lärt sig att han är så stor och stark så allt flyttar på sig, eller följer med.
Andra hästar blir han förälskad i ute, han visar upp sig och blir helt uppspelt. Andra hästar i hans hage ska dö och jagas skoningslöst och hårdhänt de första dygnen sen ger han sig.

Så min fråga är helt enkelt. hur ska jag jobba med honom för att få honom lite mer uppfostrad, visa lite hänsyn och inte kliva över allt och alla? Nödlösningar som kedjegrimskaft eller att alltid ha träns i känsliga situationer funkar och används. Men de är ju nödlösningar under tiden. Så några bra tips på hur man lär honom grunderna i respekt för andra? Att man inte kliver rakt över folk osv?


Han är som sagt inte elak. Bråkar inte bara för att bråka, men vill han absolut inte få en spruta penicillin så går han därifrån. Han får inte panik o drar. Han går för han vet att man inte orkar hålla honom. Ägarna kallar honom generalen. Han är sådär butter, busar typ aldrig och ska bestämma över alla. Och ja han är valack, 8 år och Irish cob.
 
Sv: Hur får man en ouppfostrad 8-åring att lära sig respektera människans utrymme?

Jag skulle satt på honom en repgrimma och ett långt tungt rep/grimskaft och kört enkel NH träning. Lekt "följa-John" i paddocken, han ska följa när du går, stanna när du stannar (utan att gå på dig). Två "back-övningar" jag gör är 1: stå mot hästen och börja skaka grimskaftet lite, händer inget på ett tag, skaka mer, och mer, tills hästen bör minsta antydan till att backa. Då slutar man. Gör sedan om övningen igen, när ett ben flyttas bakåt, sluta. Upprepa ett par gånger, ju längre man kommer i övningen ju mindre behöver man skaka repet för att hästen ska backa. 2: stå med ryggen mot hästen och grimskaftet i båda händerna så du har en bit mellan änderna. Backa hästen genom att backa själv samtidigt som du visar kraftfullt med armarna/armbågarna "back" och i värsta fall slår grimskaftet mot dina ben så det smäller lite. Huvudsaken är att vara bestämd. Under alla övningar, framåt, bakåt, svänga så gäller att hålla hästen fokuserad på dig och att det ska vara ett utrymme mellan häst och människa.
Samma sak kan vara bra om han nu går iväg åt sitt håll, med repgrimma och ett långt grimskaft eller tom en longerlina, var tvärsnabb och vänd upp honom mot dig. Man får ibland ta spjärn med hela kroppen för att inte tappa balansen själv. Med repgrimma går det mycket lättare än med en vanlig grimma.
 
Sv: Hur får man en ouppfostrad 8-åring att lära sig respektera människans utrymme?

Jag tränade min travhäst (dock varmblod och inte lika bufflig som din verkar vara) med att lära honom att stanna när jag stannade, backa och gå framåt.
Använde spö som förstärkare (slog aldrig hårt) för att markera med något som tar direkt.
Stå bredvid som när du leder hästen. Ha spöt i höger hand närmast hästen och "picka" på knäna och säg "back" med bestämd röst, samtidigt som du drar tyglarna bakåt (ha alltid träns). Rör han sig inte får du ta i lite mer (ingen fara att vara bestämd)
Du kan också stå med ansiktet mot honom och göra detta. Ge godis när han lyssnar.
Min häst fick jag vara ganska bestämd mot för han tyckte inte alls att han skulle backa för mig. Men när han fattat vad han skulle göra så gick det bättre.
Till slut kunde jag ha honom lös bredvid mig o få honom att stanna, backa, gå fram, backa osv.
Visst fick jag påminna honom ibland och jag gjorde detta för att vem som helst skulle kunna hantera honom. han var lite tuff annars ibland.
 
Sv: Hur får man en ouppfostrad 8-åring att lära sig respektera människans utrymme?

Vet ägarna om att du vill "uppfostra" deras häst att "visa mer respekt"? Det är punkt ett. Har du sedan frågat dem hur de vill att deras häst ska "uppfostras"?

Jag skulle inte uppskatta om någon började backa och tjafsa med hästarna. Är det något problem så får man komma och säga till, inte hitta på en massa specialmetoder som hästarna ska utsättas för och använda egna prylar...
 
Sv: Hur får man en ouppfostrad 8-åring att lära sig respektera människans utrymme?

Jag förutsatte att hon får hantera hästen som hon vill. Och "backa o tjaffsa" handlar det inte om, utan att få hästen att lyssna på kroppssignaler som hästar gör sinsemellan. Har hon tillåtelse att "uppfostra" hästen så är det en bra grej att göra för att få den trevligare att umgås med.
 
Sv: Hur får man en ouppfostrad 8-åring att lära sig respektera människans utrymme?

Ägarna har bara haft honom i lite drygt ett år. Hans beteende var väl grundat när de fick honom och ja de uppskattar alla former av träning man gör med honom. De är förstagångsägare och just nu mutar de bort dåligt beteende såsom sparka i boxen osv.
 
Sv: Hur får man en ouppfostrad 8-åring att lära sig respektera människans utrymme?

Jag är medryttare på en riktig klippa till häst. Han är lugn (läs lat) oerhört trygg, vi har träffat älgar, traktorer, flygande drakar och allt möjligt ute. På sin höjd så höjer han huvudet och kollar men sen går han. I skogen leker han skogsmaskin och behöver inga stigar. Han kliver över allt som står i hans väg. Dessvärre gjorde han samma sak på bruksbanan så pinnar flög åt alla håll.

Han gör väl som han är lärd - gå rakt fram.

"Bruksbanan", är det paddocken?


Han är inte gosig och mysig utan finner sig i att bli klappad med butter uppsyn. Enda gången man ser spår av glädje är om man hittar rätt ställe att klia på, då blir mulen lååång. Han kommer fram och låter sig fångas i hagen utan problem. Han vill som sagt inte gosa, men blir sur om man gosar med de andra hästarna. Då biter han de andra eller sparkar i väggen. Han är kung i hagen, de är totalt 3 hästar i stallet.

Alla hästar vill inte bli klappade, tycker han inte det är trevligt så gör inte det då. Klia på "det rätta stället".


Han är ett 8-årigt kallblod och rätt stark. När han vill gå någonstans så gör han det helt enkelt. Inte som andra hästar som rycker till eller försöker slita sig loss och sen drar, nej han vet om sin styrka så han går iväg i lugn skritt, han skiter i att det hänger en svärande människa på nästan 100 kg i grimskaftet. Han är liksom inte dum, gör inte saker bara för att dumma sig. Men vill han gå så går han helt sonika. Lugnt och stilla.

Stoppa honom innan han går iväg. Tänk kossehantering - vrid hans huvud emot din höft. Då kommer han ingenstans. Att bara dra bakåt är meningslöst.


Jag har longerat honom och det går bra. Tills jag skulle testa om han reagerar på mina signaler som att backa när jag gick emot honom, eller stanna om jag står i vägen. Ja han stannar när han kommit så nära så han flyttat mig bakåt någon cm. Han backar inte om jag går emot honom. Jag får gå in i honom. Ska han backa får jag börja knuffas.

Longering sliter väldigt mycket på benen, vill du arbeta från marken är det bättre att tömköra. Bara en åsikt. ; )

Varför ska han backa då? Jag förstår honom. Han hämtas ut, får springa runt på en volt, och ska sedan plötsligt ryggas utan uppenbar anledning, det är en skarp tillrättavisning att rygga en häst. Kan han backa in mellan skaklarna på en vagn, backa ut ur en spilta, eller liknande? Vilka signaler ger du då?


Han har troligtvis aldrig fått lära sig respektera människans, eller andra hästars för den delen, personliga sfär. Han har lärt sig att han är så stor och stark så allt flyttar på sig, eller följer med.

Och det funkar ju uppenbarligen för honom... :p

Man kan börja i andra änden av resonemanget - varför ska han respektera dig och din sfär? Ja, förutom att du vill det givetvis. Ur hans synvinkel, vad tjänar han på det...


Andra hästar blir han förälskad i ute, han visar upp sig och blir helt uppspelt. Andra hästar i hans hage ska dö och jagas skoningslöst och hårdhänt de första dygnen sen ger han sig.

Det kan bli så. Han jagar bort de nya från flocken i början. Det är inget ovanligt. Vi har en sådan på sommarbetet nu. Jäkla jobb för honom att rusa runt i jättehagen och jaga bort ett tiotal hästar från "hans" fyra... tog nästan en vecka tills han tröttnade. Utmattad. Nu har han accepterat läget, men enbart i stora hagen med tillräckligt utrymme.


Så min fråga är helt enkelt. hur ska jag jobba med honom för att få honom lite mer uppfostrad, visa lite hänsyn och inte kliva över allt och alla? Nödlösningar som kedjegrimskaft eller att alltid ha träns i känsliga situationer funkar och används. Men de är ju nödlösningar under tiden. Så några bra tips på hur man lär honom grunderna i respekt för andra? Att man inte kliver rakt över folk osv?

Hade en häst bara klivit rakt på mig - alltså fysiskt rakt på - hade jag blivit riktigt arg. Sådant accepteras inte. :devil:

I övrigt så tycker jag det är vanlig hantering som fungerar bäst. Beröm när han gör rätt. Gillar han inte klapp så beröm verbalt, eller någon gång med godis. Flytta honom när det behövs - i logiska situationer, så att han fattar att det finns en poäng med era övningar. Det handlar inte om att trycka till honom. Är det så att han faktiskt inte kan någon signal för "back", "sida", "lyft", "fram", e t c, så lär in dessa - på ett för honom trevligt sätt.


Han är som sagt inte elak. Bråkar inte bara för att bråka, men vill han absolut inte få en spruta penicillin så går han därifrån. Han får inte panik o drar. Han går för han vet att man inte orkar hålla honom. Ägarna kallar honom generalen. Han är sådär butter, busar typ aldrig och ska bestämma över alla. Och ja han är valack, 8 år och Irish cob.

Så ha på träns när han ska få spruta.

Han låter egentligen rätt lik min bekants tinker...: D Den tolererar snällt de flesta människor, men om något inte passar och det är en okänd som sitter på/håller i så promenerar den bara iväg. Den lyssnar på matte, och oss närmast i stallet som fått svag "matte-status". Men folk i gemen? Nä. Men som sagt, den är jättesnäll 95 gånger av 100. Och de 96-100drade gångerna blir den inte hysterisk - den bara går hem. Bestämt och stillsamt. :rofl:
 
Senast ändrad:
Sv: Hur får man en ouppfostrad 8-åring att lära sig respektera människans utrymme?

Man kan se olika på det där. Jag lägger ingen personlig värdering i övriga tips, tror absolut att det är ytterst välmenat, och att man kan träna på olika sätt men få samma resultat.
 
Sv: Hur får man en ouppfostrad 8-åring att lära sig respektera människans utrymme?

Bra råd och bra skrivet!

Det är inte lätt att hantera en häst som är bufflig. Det brukar vara tills man själv har lärt sig hur man ska hantera det. Hästen behöver oftast inte läras någonting, den slutar helt enkelt buffla när man har rätt handlag med den.

/V
 
Sv: Hur får man en ouppfostrad 8-åring att lära sig respektera människans utrymme?

Han gör väl som han är lärd - gå rakt fram.

"Bruksbanan", är det paddocken?


Bruksbanan är tävlingsbana för bruksridning. Där det är en fördel att gå emellan de låga portarna, inte över dom.


Alla hästar vill inte bli klappade, tycker han inte det är trevligt så gör inte det då. Klia på "det rätta stället".

Nej klart man inte står o gullar med honom, han blir tjurig och tar undan huvudet då. Samtidigt blir han tjurig om man gullar med någon annan häst också. Man får klappa och klia på hans villkor. Det var mer en beskrivning av hans personlighet.


Stoppa honom innan han går iväg. Tänk kossehantering - vrid hans huvud emot din höft. Då kommer han ingenstans. Att bara dra bakåt är meningslöst.


Problemet är att han då kliver över folk. Jag är inte stark nog att hindra honom från att gå om han vill gå, och han bryr sig inte om att man står i vägen. Däri ligger problemet. Det vill säga om han inte har träns eller kedja under hakan. Jag ser dock träns och kedja som en nödlösning under tiden tills han lärt sig att respektera ett nej. Men hur lär man honom det?


Longering sliter väldigt mycket på benen, vill du arbeta från marken är det bättre att tömköra. Bara en åsikt. ; )

Jo jag vet. Jag tömkörde honom vid tillfället men avslutade med att samla in på volt mest för att jag ville se om han fattade grejen. Vi har inte så stor koll på vad han fått göra innan nuvarande ägare.

Varför ska han backa då? Jag förstår honom. Han hämtas ut, får springa runt på en volt, och ska sedan plötsligt ryggas utan uppenbar anledning, det är en skarp tillrättavisning att rygga en häst. Kan han backa in mellan skaklarna på en vagn, backa ut ur en spilta, eller liknande? Vilka signaler ger du då?

Han kan backa annars. Jag ger honom muntligt kommando + hjälper vid ridning. Från marken ger jag muntligt kommando + att handgripligen trycka på bringan så att han ska backa. Ibland lyssnar han direkt, ibland blir det en diskussion om läget.


Man kan börja i andra änden av resonemanget - varför ska han respektera dig och din sfär? Ja, förutom att du vill det givetvis. Ur hans synvinkel, vad tjänar han på det...

Javisst det är ju frågan. Han vinner inte så mycket på att respektera min sfär, och andra människors sfär, han slipper få onda ögat när han kliver över folk. Han respekterar inte sina ägare heller utan kliver rakt över dom också. Så just nu i alla fall finns ingen människa som han lyssnar på bara sådär.


I övrigt så tycker jag det är vanlig hantering som fungerar bäst. Beröm när han gör rätt. Gillar han inte klapp så beröm verbalt, eller någon gång med godis. Flytta honom när det behövs - i logiska situationer, så att han fattar att det finns en poäng med era övningar. Det handlar inte om att trycka till honom. Är det så att han faktiskt inte kan någon signal för "back", "sida", "lyft", "fram", e t c, så lär in dessa - på ett för honom trevligt sätt.

Han kan sida utan problem, lyfter hovar snällt. Kan backa om han är på det humöret också. Problemet kommer när han sätter sin tvära sida till. Insläpp funkar utan problem mestadels. Man tar in i grimma, släpper in i box och sen stänger. Ibland tar vi in alla samtidigt då det bara är 3 hästar i stallet och ena hagen är i förbindelse till stallet så det är bara att öppna hagen så kan de kliva in. Så ibland kan man bli distraherad av någon av de andra hästarna eller så. Om den här herrn då har en tvär dag så låtsas han gå in i sin box, men smiter runt istället. Om jag då kliver in och ställer mig i vägen och försöker knuffa tillbaks honom så fortsätter han helt enkelt bara att vända och skiter fullständigt i att jag står i vägen.
Det är inte våldsamt så att man ramlar omkull eller så, utan man kan helt enkelt inte hålla emot och han bara vänder sakta.
De andra hästarna kan man ju ställa sig ivägen för eller ryta till så lyssnar de. Den här killen bara skiter i att någon står där för han vet så väl att allt som är i vägen flyttar sig.

Återigen-ja problemet kan lösas genom att man går med honom ända in i boxen och stänger osv. Men det är bara lösning för stunden. Jag vill få honom att förstå att man inte får kliva över folk. Att om jag står där så är det inte ok för honom att helt sonika skjuta mig åt sidan och traska iväg.


Han är annars jättesnäll. 9 av 10 gånger kan man bara ta lite lätt i manen och visa att man vill att han följer med så gör han det. Han kan följa med lös in i stallet om man tar in de andra hästarna. Han står och sover på stallgången och finner sig i det mesta. Det är bara det att när han väl får en idé så är han så oförskämd och hänsynslös.
Han lyssnar som sagt inte på någon just nu, inte ägarna heller. De har bara haft honom i snart 2 år och han får oftast som han vill. Han blir ofta mutad med godsaker, vilket också fungerar för stunden, men inte i längden.

Ett annat exempel är att han blir så otålig i box. Han står och sparkar oavbrutet i väggen och vet då att man inte står ut så endera får han mat eller får gå ut.
Tyvärr kör han samma stil i transport vilket gör att man får lasta av snabbt som tusan så fort man kommit på plats. Men han har ju ett grundlagt beteende att det här funkar och det är ju bara dumheter. Han kan stå på stallgången i evigheter, då sover han. Men i boxen om man grejar med en annan häst kan han inte stå ut i 2 minuter ens.

Så ja, han har lärt sig att hans sätt funkar. Dumheterna är irriterande, sliter på box och transport och stör de andra hästarna. Han brist på respekt gör att det ibland blir farligt. Han struntar i om folk blir klämda i en dörr tex. Så därför skulle jag vilja ha tips på hur man jobbar med honom bäst. Nödlösningar finns det absolut, men jag ser det som just nödlösningar.
 
Sv: Hur får man en ouppfostrad 8-åring att lära sig respektera människans utrymme?

jag skulle vända på det o säga så här: respekterar du HANS personliga utrymme?
Vi människor är väldigt duktiga på att stirra hästen i ögonen o gå direkt fram o gulleligulla med hästens mule el ansikte. Hästar gör inte så! De närmar sig varann från sidan typ vid sadelläget o vill den andra hästen hälsa är det upp till den att ta kontakt. den väljer att vända huvudet emot dig o hälsa.
Mitt råd till dig är att skippa hanteringen vid huvudet då han behöver fri sikt åt alla håll,hästen e ju bytesdjur o många hästar kan bli buffliga om de ständigt blockeras. hantera också lika mkt på hö sida som vä. Och låt HAN hälsa på dig. stå vid sadelläge o håll om hans rygg.Tids nog kommer han vilja ta kontakt med dig o då har du helt plötslgt fått hans uppmärksamhet. svårare än så är det inte.
Skippa skarpa bett o kedjor för tänk efter vad du gör med dom. nånstans inser vi kanske att kedjan o bettet gör ont om han går emot dom o de kanske lyssnar då? men det gör dem bara starkare. han kommer att bli ännu tyngre o bli ännu fräckare emot dig.
använd ett långt rep o ge en bit före o snett åt sidan då du leder honom. ge det en chans. det funkar ;)
 
Sv: Hur får man en ouppfostrad 8-åring att lära sig respektera människans utrymme?

Jag är medryttare på en riktig klippa till häst. Han är lugn (läs lat) oerhört trygg, vi har träffat älgar, traktorer, flygande drakar och allt möjligt ute. På sin höjd så höjer han huvudet och kollar men sen går han. I skogen leker han skogsmaskin och behöver inga stigar. Han kliver över allt som står i hans väg. Dessvärre gjorde han samma sak på bruksbanan så pinnar flög åt alla håll.

Han är inte gosig och mysig utan finner sig i att bli klappad med butter uppsyn. Enda gången man ser spår av glädje är om man hittar rätt ställe att klia på, då blir mulen lååång. Han kommer fram och låter sig fångas i hagen utan problem. Han vill som sagt inte gosa, men blir sur om man gosar med de andra hästarna. Då biter han de andra eller sparkar i väggen. Han är kung i hagen, de är totalt 3 hästar i stallet.

Han är ett 8-årigt kallblod och rätt stark. När han vill gå någonstans så gör han det helt enkelt. Inte som andra hästar som rycker till eller försöker slita sig loss och sen drar, nej han vet om sin styrka så han går iväg i lugn skritt, han skiter i att det hänger en svärande människa på nästan 100 kg i grimskaftet. Han är liksom inte dum, gör inte saker bara för att dumma sig. Men vill han gå så går han helt sonika. Lugnt och stilla.

Jag har longerat honom och det går bra. Tills jag skulle testa om han reagerar på mina signaler som att backa när jag gick emot honom, eller stanna om jag står i vägen. Ja han stannar när han kommit så nära så han flyttat mig bakåt någon cm. Han backar inte om jag går emot honom. Jag får gå in i honom. Ska han backa får jag börja knuffas.

Han har troligtvis aldrig fått lära sig respektera människans, eller andra hästars för den delen, personliga sfär. Han har lärt sig att han är så stor och stark så allt flyttar på sig, eller följer med.
Andra hästar blir han förälskad i ute, han visar upp sig och blir helt uppspelt. Andra hästar i hans hage ska dö och jagas skoningslöst och hårdhänt de första dygnen sen ger han sig.

Så min fråga är helt enkelt. hur ska jag jobba med honom för att få honom lite mer uppfostrad, visa lite hänsyn och inte kliva över allt och alla? Nödlösningar som kedjegrimskaft eller att alltid ha träns i känsliga situationer funkar och används. Men de är ju nödlösningar under tiden. Så några bra tips på hur man lär honom grunderna i respekt för andra? Att man inte kliver rakt över folk osv?


Han är som sagt inte elak. Bråkar inte bara för att bråka, men vill han absolut inte få en spruta penicillin så går han därifrån. Han får inte panik o drar. Han går för han vet att man inte orkar hålla honom. Ägarna kallar honom generalen. Han är sådär butter, busar typ aldrig och ska bestämma över alla. Och ja han är valack, 8 år och Irish cob.

Ta in honom i paddocken, lek "följa john" som tidigare nämndes. Det fungerar riktigt bra tycker jag! Med unghästar brukar jag alltid se till så att dom är följsamma och är dom krångliga använder jag en lång pisk för att tillrättavisa med. Absolut inte slå, utan bara peta lite om de inte lyssnar direkt.

Att flytta hästen åt sidan från marken är väldigt bra också! Dvs att du har hästens huvud vid dig men använder en lång pisk för att den ska göra ungefär som en framdelsvändning.

Var konsekvent och belöna när han gör rätt. Se också till att aldrig hamna i situationer där problemet du pratar om uppstår! Har du någon som kan hjälpa dig? Att alltid vara två i början är väldigt bra. Lycka till! :-)
 
Sv: Hur får man en ouppfostrad 8-åring att lära sig respektera människans utrymme?

"Återigen-ja problemet kan lösas genom att man går med honom ända in i boxen och stänger osv. Men det är bara lösning för stunden. Jag vill få honom att förstå att man inte får kliva över folk. Att om jag står där så är det inte ok för honom att helt sonika skjuta mig åt sidan och traska iväg."

Att köra på detta hela tiden är ett väldigt bra exempel på hur du undviker att ge honom möjlighet att krångla. Om du gör detta varje gång kommer det att komma automatiskt efter ett tag att han kan gå in i boxen själv. För varje gång du låter honom smita visar du att det är okej. Ge honom inte chansen!
 
Sv: Hur får man en ouppfostrad 8-åring att lära sig respektera människans utrymme?

Jag skulle testa join-up med en sådan häst, så att han förstår vem som är ledare, utan att man behöver ta till någon sorts våld (som att knuffa hästen eller att han knuffar dig). För att lära dig mer om den metoden kan du kolla in Monty Roberts hemsida, tror inte man får länka här, så du får googla om du är intresserad :) Lycka till!
 
Sv: Hur får man en ouppfostrad 8-åring att lära sig respektera människans utrymme?

jag skulle vända på det o säga så här: respekterar du HANS personliga utrymme?
Vi människor är väldigt duktiga på att stirra hästen i ögonen o gå direkt fram o gulleligulla med hästens mule el ansikte. Hästar gör inte så! De närmar sig varann från sidan typ vid sadelläget o vill den andra hästen hälsa är det upp till den att ta kontakt. den väljer att vända huvudet emot dig o hälsa.
Mitt råd till dig är att skippa hanteringen vid huvudet då han behöver fri sikt åt alla håll,hästen e ju bytesdjur o många hästar kan bli buffliga om de ständigt blockeras. hantera också lika mkt på hö sida som vä. Och låt HAN hälsa på dig. stå vid sadelläge o håll om hans rygg.Tids nog kommer han vilja ta kontakt med dig o då har du helt plötslgt fått hans uppmärksamhet. svårare än så är det inte.
Skippa skarpa bett o kedjor för tänk efter vad du gör med dom. nånstans inser vi kanske att kedjan o bettet gör ont om han går emot dom o de kanske lyssnar då? men det gör dem bara starkare. han kommer att bli ännu tyngre o bli ännu fräckare emot dig.
använd ett långt rep o ge en bit före o snett åt sidan då du leder honom. ge det en chans. det funkar ;)
:bow::bow:

Blir så trött på folk som inte förstår sig på hästar o påstår att de är oförskämda, dominanta osv.

Bemöt själva med respekt o förtjäna det tillbaka.

Om ngn pratar chimpansmål -är det svårt för flodhästen att förstå o som ser ut såhär :confused::confused:

Tro inte att vårat kroppsspråk där mimik, halsposition, öronspel, lukt osv är tydligt för en häst. Däremot läser de av oss ur avspänt läge. Är personen lugn o trygg eller osäker o otålig
 
Senast ändrad:
Sv: Hur får man en ouppfostrad 8-åring att lära sig respektera människans utrymme?

Jag provade leka lite med honom i helgen. I lägen där han vill bort struntar han fortfarande i att man står i vägen så han går rakt över mig. Backa vill han inte alls.

Men jag tror att han mest är ointresserad av att samarbeta med människor. Han liksom klarar sig själv. Ska man gå en promenad så går vi inte tillsammans liksom, utan vi bara är två som går åt samma håll. Han vill gärna gå före och dra iväg. Han tränger mig. Han försöker äta gräs hela tiden.

Men efter att vi lekt lite kunde han gå bredvid mig helt lös sista biten hem från padocken (ja med grimskaftet över halsen så jag kunde ta i om jag behövde) men då stannade han när jag stannade, ökade och minskade tempot efter mig och jag behövde bara harkla när han tog sikte på gräset. Då kändes det som vi promenerade tillsammans liksom.

Får försöka fortsätta så, även om det behövdes massa godis just nu för att få honom att vilja jobba med mig. Försöker också vara konsekvent på att han inte får tränga sig före ut ur hage, in i stallet osv utan får hålla sig bakom mig. Så småningom hoppas jag att han hellre kommer välja att inte kliva över mig när han blir uppspelt. Vi får se. Det var mysigt i helgen i alla fall :)
 
Sv: Hur får man en ouppfostrad 8-åring att lära sig respektera människans utrymme?

Du har redan fått bra tips här. och varför tvinga sig på en häst att gosa med en om den inte vill det? vad är poängen då? finns ju katter som mår så dåligt av att deras ägare konstant ska vara på dem å gosa å hålla på, katten får inte en changs att bara vara en katt. Såg ett program på detta, med ett extremfall och det var inte kul alls, depprimerad katt och överviktig, rörde sig knappt.

jag minns när jag var liten och tkt det var vedervärdigt när min faster skulle pussa och krama mig hela tiden, kände mig instängd. Jag protesterade, fast det hjälpte ju föga. Jag gillar min faster massor, men detta närgångna kramkalas gick mig på nerverna.

Jag tvingar mig inte på vare sig djur lr hästar, för det känns inte ok, lika lite som det är ok att hålla på med mig om jag inte vill det.

Edit: Och du skriver att han är ointresserad av människor, men handen på hjärtat: Hur intressant är du? Förutom när du har godis vill säga, då har han visst uppmarksamheten på dig igen. Detta ska funka även utan godis. Måste man använda sig av godis hela tiden så mutar man bara hästen, inget äkta samspel. samspel är ngt man måste jobba för, kommer inte gratis bara. Bli ett med hästen är mitt mål i alla lägen. andra har som mål att kunna leda sig häst till å från hagen. Det är visst olika detdär.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur får man en ouppfostrad 8-åring att lära sig respektera människans utrymme?

Varför ska den backa?
mina hästar backar inte heller utan att det är nödvändigt. Hästar backar inte för varandra heller. Däremot så får man stoppa den i tid o vad gör en häst som får en annan häst för nära- jo signalerar att det inte är OK. bli upprörd när den går över dig. den fattar det. Man kan ju inte stå stilla o se på- få uppmärksamheten.

de fattar som bekant inte hur stora o starka de är, då får man berätta för dem att man inte tål att bli knuffad o gådd på.
 
Sv: Hur får man en ouppfostrad 8-åring att lära sig respektera människans utrymme?

Karamell: Jag gosar inte med honom. Ingen gör det. Man riskerar att bli skallad om man gör det. Det var en beskrivning av hans personlighet men det framgick visst inte. Angående ditt försök att idiotförklara mig med att målsättningen är att leda till hagen så känns det som att det inte riktigt är på sån nivå så det finns ett bra svar.

Axel: ja i den akuta situationen försöker man så gott det går att tala om att det inte funkar att gå över människor, tränga sig före i dörröppningar så folk mosas mot väggen osv. Men 2 minuter senare kan han göra samma sak igen. Hur får man honom att fatta det så att han, om han har 3 vägar ur en situation, väljer en av de vägarna som det inte står folk i vägen på. I dagsläget bara kliver han rakt fram.

Tyvärr är han också så stark så håller man lite för långt ut på grimskaftet tex så har man inte en chans att hålla emot om han vill vända. Han vände med mig precis när vi kommit in i stallet en gång och gick ut, framme vid dörröppningen fick jag ju släppa taget för att inte bli mos. Hade jag fått tag i själva grimman så hade jag orkat hålla hans huvud, men nu lyssnade han inte för fem öre. (de lastade ur en häst på gården och han skulle se vad det var)
 
Sv: Hur får man en ouppfostrad 8-åring att lära sig respektera människans utrymme?

Sätt på den träns. att du har redskap för att få kontakt med den.
Träna lydnad som med hunden. gå fot,spring, vä'nd åt höger, spring, sakta. stanna....
På samma sätt som när man rider- övergångar för att få en häst som lyssnar o är MED en.

Med grimma på sätter man grimskaftet i sidoringen för att vända huvdet emot sig- få kontakt- bryta fixeringen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 306
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 970
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 586
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 257
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp