Hur får man en riktig lortgris snygg lite snabbt ?

B

**BORTTAGEN**

Ska med mycket kort varsel visa upp en islandshäst och i hagen möts man av en lycklig men skitig pålle... Han har inget utanpå men drar man med handen över honom så blir man helt svart. Just denna gång har jag inte tillgång till vattenslang, men kan släpa hinkar.. :crazy:
Tar tacksamt emot alla tips på fusk"shining".
 
Är de inte jätte skitiga kan man blöta rykt borsten lite försiktigt och borsta som vanligt då får man bort den värsta skiten. Men blöt inte för mycket då blir det inte bra, ganska lite vatten behövs, bara så att dammet fastnar. Absolut bäst funkar detta på vintern när man kan använda snö. Tvekamt om det funkar på super lång isis-päls men på hästar med lite kortare päls funkar det kanon. Men OBS!!! detta funkar inte på jätte skitiga hästar då blir det bara ännu värre. Testa på ett litet område först och funkar det är det bara att gno på. :)
 
småfukta en handuk och dra över pollen som en putsduk på en bil. allt damm fastnar! skitbra!! dock blir inte handduken så jättevacker... ;)
 
Jag bugar och tackar för tipsen ! :)
Ska försöka övertala chefen att slippa jobba idag för att vila upp armen, det blir en slitig kväll. :D
 
Att tvätta hästen går alltid fortast, om man nu har möjlighet till det.

Lite schampo rekommenderas bara på de värsta ställena, och sen svampen, borsten och vattenslangen tills skiten är borta. Torkar fort gör de ju också.
 
Jag hade satsat på att först ryckta bort den värsta skiten med en rotviska och en pig borste sen hade jag nog tagit några lite finare borstar med mjuka strån och en gummi skrapa och masserat bort smutsen!
efter de hade jag tvättat hästen *med slang eller utan!
sen när du har tvätta och hästen torkat kan du ju polera bort lite dam med hjälp av en handuk!
och ge i genom manen med en lite groovare borste först och sen en lite finnare ta gärna lite glans medel på hästen och i man och svans=)
De kommer inte känna i gen hästen efteråt!
 
Här vill jag bara göra ett litet tillägg om man vill att hästen skall torka fortare:
Använd försiktigt en ryktskrapa typ koskrapa med tänker så att det blir ett rantigt mönster. Men våt hud är ömtåligt så bara försiktigt.
Det gör att det kommer in mer luft i pälsen och den torkar fortare. :smirk:
 
ta en ryktskrapa och för i cirklar mothårs. inte hårt. ta sen en fuktig svamp och ta bort dammet. sen kan man rykta
 

Liknande trådar

Hemmet Jag är lite småirriterad på mitt kök. Det är opraktiskt :mad: Så jag tänkte slänga upp två bilder och hoppas på att någon har en del...
Svar
10
· Visningar
2 276
Senast: lobell
·
Hästhantering Innan folk drar slutsatsen att det är jag som gör fel och inte min häst vill jag informera om följande. Jag köpte denna häst för 2 år...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
13 187
Senast: Jeronimo
·
L
Träning Hej! Min häst är 8 år och för några år sedan lyckade hon vid utsläpp i gräshage komma fri (hon som släppte ut hade två hästar med sig...
Svar
12
· Visningar
1 261
Senast: _L_
·
L
Träning Hej! Lade tråden först på NH - men kanske även någon på detta forum har några råd att ge?? Min häst lyckades för några år sedan komma...
2
Svar
35
· Visningar
2 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Sminktråden

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp