Hur får man hästen att dricka??

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Lollipop
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 3 575
L

Lollipop

Hur får man hästen att dricka på tävling?
Vi har prövat allt möjligt, tagit med eget vatten, hällt i nåt annat(låter som om jag typ brukar droga hästen, men det gör jag oftast inte!:D ), men ingenting funkar! Vi brukar blanda i vatten i maten, men det räcker ju inte om det är typ 25 grader ute...

Någon som har nåt bra tips?:bump:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur får man hästen att dricka??

Har samma problem med min ponny..Hon dricker aldrig på tävling :crazy: (förutom på meetings då). Vi har testat allt men det går inte att få henne att dricka..

Vi brukar ge henne väldigt "blöt" mat typ betfor med massa vatten så att hon får i sig lite vätska iallafall...

Vi brukade blanda i päronsaft, han fullkomligt älskade det så då drack han:)

Äppelcidervinäger? Minns att vi testade det på en ponnt jag hade för länge sen...

LillOhlsson skrev:
Vi brukade blanda i päronsaft, han fullkomligt älskade det så då drack han:)

Vi har prövat(Inte bara med päronsaft!). Det funkade inte, men tack för tipset!:D

Vad är äppelcidervinäger?

Har du provat att lägga ett par nävar betfor i vattnet? Kan fungera.

vi brukar slänga i några äpplen i vattnet då får dom jobba för att få upp dom och får samtidigt i sig lite vatten...melass brukar oxå vara bra att ha i...:)

ge hästen mer salt i maten (innan och under tävling), då blir hästen törstigare.. dricker hästen ändå inte så kanske ni får hälla i hästen vatten.. dvs med en tratt, en bit slang och hälla i en liter i taget..

På tävling/vid ansträngning dricker våran enbart ur vattenslang...
Annars gillar han att dricka ur vattenflaska också.

Vid hård ansträngning räcker, tyvärr, inte väldigt blöt melass/betfor, hästen är ett stort djur (även de "små" hästarna/ponnierna) och behöver mer vatten än så för att inte få vätskebrist, speciellt i kraftig värme och stekande sol.

//Draken

Min förra häst var helt hopplös. När hon tävlade på trav så var vi tvugna att få i henne vatten så vi fick helt enkelt spruta i henne vatten med en doseringsspruta, gick långsamt men fungerade.

Min dricker nästan inget på sommaren :S Inte i stallet, inte ur hink & hon drack INGET när hon kom ur en transport & var jättesvettig.. Det enda hon dricker är vattnet i bäcken ^^ Men sen på vintern måste hon ju dricka vattnet i stallet. Men annars är det bara vattnet ur bäcken som är gott. Undrar också hur jag ska göra på min första tävling nu den 28 juni. :) Päronsaft låter ju gott & blanda i betfor är ju en bra idé. :D

Kram

Smart! Men ska man ge saltsten i fodret eller vad menar du? :idea:

man kan leda en häst till vattaen, men aldrig tvinga den att dricka...

Se till att h*n alltid har vatten i närheten så att h*n alltid har chansen att dricka, sen om h*n gör det eller inte det är upp till hästen...
Är h*n nervös så dricker den väl inte...

Lollipop skrev:
Hur får man hästen att dricka på tävling?
Vi har prövat allt möjligt, tagit med eget vatten, hällt i nåt annat(låter som om jag typ brukar droga hästen, men det gör jag oftast inte!:D ), men ingenting funkar! Vi brukar blanda i vatten i maten, men det räcker ju inte om det är typ 25 grader ute...

Någon som har nåt bra tips?:bump:

Inte läst alla svar men: Ta med egen dunk med vattnet hemifrån. Vissa är väldigt kinkiga man kan bli tokig när de vispar runt med nosen, rynkar på näsan och låter bli att dricka.
Vissa är lätta att lura med tex betfor i vattnet, man gör en soppa som består mest av vatten, med lite betfor i som förvillar smaken av "okänt" vatten.

Men eget vatten med om du har möjlighet.

Love_Maya skrev:
Min dricker nästan inget på sommaren :S Inte i stallet, inte ur hink & hon drack INGET när hon kom ur en transport & var jättesvettig.. Det enda hon dricker är vattnet i bäcken ^^ Men sen på vintern måste hon ju dricka vattnet i stallet. Men annars är det bara vattnet ur bäcken som är gott. Undrar också hur jag ska göra på min första tävling nu den 28 juni. :) Päronsaft låter ju gott & blanda i betfor är ju en bra idé. :D

Kram

Ta med vatten från bäcken då...

Jo, det kan ju funka. :idea: Ska pröva med det idag när jag rider (efter ridningen) & se om hon dricker utav det vattnet. :)

Kram

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 178
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 564
Senast: lundsbo
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
875
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 557
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka