Bukefalos 28 år!

hur får man katten att sluta kissa på fel ställe?

imported_gerbera

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder. Jag gissar att svaret är att det är väldigt svårt, när de väl fått för sig. Problemet med katten är inte att kissa på lådan, för det gör hon ju oftast. Förmodligen är kissandet en fix idé som inte uppskattas så väldigt. Det blir tex. värre när hon löper. Nu har även den andra katten vid ett tillfälle kissat på samma ställe som problemkatten, vid ett tillfälle vilket känns olycksbådande. Hon kissar på samma ställe för att det luktar kiss, men varför? ÄR det för att markera revir?
 
Sv: hur får man katten att sluta kissa på fel ställe?

Att pinkeriet ökar vid löp säger mig att hon markerar. Det är inte alls ovanligt att honkatter sätter sin lukt lite här och där så att alla vet att hon är i löp och vill gööööka. ;)

Så...

1) Kastrera katten om hon inte ska gå i avel, om hon ska gå i avel är det tyvärr p-piller som gäller och härda ut när hon löper och ska paras.

2) Städa, städa, städa undan allt pink. Det gör du säkert redan, men det är superviktigt att få bort lukten. Lukten stimulerar till vidare pinkeri. Dettol är jättebra mot kattpisslukt. Vanish funkar mycket bra på textilier.

3) Trots ringa framgång med Feliway rekommenderar jag dig att prova. Förstärk effekten med Felifriend-spray där katten/katterna brukar pinka fel.
 
Sv: hur får man katten att sluta kissa på fel ställe?

tack för tipsen!
Dettol, Feliway och Felifriend-spray , hittar man det hos vanliga djuraffärer?

Hennes jobbiga löp skulle jag också lösa med kastrering om det vore min katt. Nu är det dock lånekatt som kommer bo här ett halvår eller så. Ägaren verkar inte vara pepp på kastrering eller p-piller... Men å andra sidan har jag inte pushat för p-piller heller. Det kanske vore en idé.
 
Sv: hur får man katten att sluta kissa på fel ställe?

Det är ju inte ägaren som får kattpiss överallt ...
Problemet kommer nästan säkert lösas av kastrering, p-piller skulle jag undvika då det ger ökad risk för juvertumörer.
 
Sv: hur får man katten att sluta kissa på fel ställe?

tack för tipsen!
Dettol, Feliway och Felifriend-spray , hittar man det hos vanliga djuraffärer?

Hennes jobbiga löp skulle jag också lösa med kastrering om det vore min katt. Nu är det dock lånekatt som kommer bo här ett halvår eller så. Ägaren verkar inte vara pepp på kastrering eller p-piller... Men å andra sidan har jag inte pushat för p-piller heller. Det kanske vore en idé.

Apoteket har feliway vad jag förstått :)
 
Sv: hur får man katten att sluta kissa på fel ställe?

vad menas med lånekatt? Varför kunde ej ägaren ha katten på ett halvår eller så... ni skrev väl ett kontrakt? dvs vad händer om katten kissar ner erat hem, vem betalar veterinärräkningen om katten blir skadad...
Varför vill hon ej kastrera, är löpen jobbiga är det heller inte bra att honan löper tomt ökar risken för livmoderinflamation. Är det en katt till avel be ägaren skynda på att para henne.
 
Sv: hur får man katten att sluta kissa på fel ställe?

tack för tipsen!
Dettol, Feliway och Felifriend-spray , hittar man det hos vanliga djuraffärer?

Hennes jobbiga löp skulle jag också lösa med kastrering om det vore min katt. Nu är det dock lånekatt som kommer bo här ett halvår eller så. Ägaren verkar inte vara pepp på kastrering eller p-piller... Men å andra sidan har jag inte pushat för p-piller heller. Det kanske vore en idé.

Dettol är ett antiseptiskt rengöringsmedel som brukar finnas i de flesta "orientaliska" affärer, kanske även i andra affärer. Feliway och Felifriend finns i djuraffärer, hos veterinärer och hos Apoteket.

Nu är det ju så att pissandet går ut över dig och då tycker jag att ägaren får böja sig. Det är ditt hem som blir nerpissat. Att sanera ett nerpissat hem kan bli dyrt! Det kan kosta tiotusentals kronor att fixa till bara ett rum som blivit sönderpissat! Säg det till din vän och fråga om 100 spänn för ett paket p-piller inte är bättre... eller ännu bättre, 1000 kr på en kastrering.

Vore jag du skulle jag ge ägaren ett ultimatum -> p-piller eller så får ägaren fixa bort katten... igår!
 
Sv: hur får man katten att sluta kissa på fel ställe?

vad menas med lånekatt? Varför kunde ej ägaren ha katten på ett halvår eller så... ni skrev väl ett kontrakt? dvs vad händer om katten kissar ner erat hem, vem betalar veterinärräkningen om katten blir skadad...
Varför vill hon ej kastrera, är löpen jobbiga är det heller inte bra att honan löper tomt ökar risken för livmoderinflamation. Är det en katt till avel be ägaren skynda på att para henne.

Av personliga skäl kan hon inte ta hand om katterna den närmsta tiden. Ytterst bra skäl skulle jag säga men vill inte skriva det här pga hennes integritet.

Vi skrev ett kontrakt. Hon är ansvarig för veterinärkostnader och liknande men inte för ev skada i hemmet. Ställer jag fram en kristallvas som katterna välter känns ska inte hon betala. Så långt är det rimligt.

Jag måste nog fråga tydligare om varför hon nte vill kastrera. Den ena är en avelskatt, men den som är besvärlig(ast) är det inte så jag får väl be henne om en bra lösning...

Hur farligt är p-piller egentligen?
 
Sv: hur får man katten att sluta kissa på fel ställe?

Av personliga skäl kan hon inte ta hand om katterna den närmsta tiden. Ytterst bra skäl skulle jag säga men vill inte skriva det här pga hennes integritet.

Vi skrev ett kontrakt. Hon är ansvarig för veterinärkostnader och liknande men inte för ev skada i hemmet. Ställer jag fram en kristallvas som katterna välter känns ska inte hon betala. Så långt är det rimligt.

Jag måste nog fråga tydligare om varför hon nte vill kastrera. Den ena är en avelskatt, men den som är besvärlig(ast) är det inte så jag får väl be henne om en bra lösning...

Hur farligt är p-piller egentligen?

Min kompis fick i går avliva sin katt, med juvertumörer. trots att alla varnat henne så gav hon katten ppiller i flera år.
 
Sv: hur får man katten att sluta kissa på fel ställe?

Jättesvårt att säga hur farliga p-piller är men kortvarigt bruk går i regel bra.

Man kan gå in i en deal med vissa premisser, men de kan ju förändras och om ens katt börjar pissa ner en annans hem skulle jag säga att premisserna har förändrats. Då får man tänka om.
 
Sv: hur får man katten att sluta kissa på fel ställe?

Av personliga skäl kan hon inte ta hand om katterna den närmsta tiden. Ytterst bra skäl skulle jag säga men vill inte skriva det här pga hennes integritet.

Vi skrev ett kontrakt. Hon är ansvarig för veterinärkostnader och liknande men inte för ev skada i hemmet. Ställer jag fram en kristallvas som katterna välter känns ska inte hon betala. Så långt är det rimligt.

Jag måste nog fråga tydligare om varför hon nte vill kastrera. Den ena är en avelskatt, men den som är besvärlig(ast) är det inte så jag får väl be henne om en bra lösning...

Hur farligt är p-piller egentligen?

Tycker att du ska ställa krav på henne att antingen står hon för kastreringen eller så får hon betala för allt nerkissat hos er, tex soffor, madrasser, mattor mm Det kan bli dyrt. Har själv katter, både fertila och kastrater, kissar dom utanför lådan hemma använder dom golvbrunnen på toa men hos mina föräldrar kissar min kastrathona i deras skinnsoffa (hon gjorde de även som fertil) den soffgruppen är inte billig men har lovat föräldrarna att då de hittar en soffa som de vill köpa betalar jag.

P-piller ökar risken för bla juvertumörer och cystor i övrigt. En katt kan lätt löpa igenom och innebär större risk för livmoderinflamationer eftersom man avbryter löpet hela tiden. Även beteendeförändringar kan förekomma då man ger p-piller.

Om nu den rättare ägaren tex inte har råd eller annan anledning att inte kunna bedriva uppfödning på längre tid är det bäst för katten att kastreras för löpen i sig är stressande för honan...
 
Sv: hur får man katten att sluta kissa på fel ställe?

Jag känner mig manad till en uppdatering på kissfronten.

Senste kissurspårandet visade sig vara protest mot nya kattsanden. Så det var bara att återgå till den dåliga igen. Nu verkar det *peppar peppar* bra, eller har varit några dagar. Fast å andra sidan kommer hon väl börja löpa snart igen...

Har inte varit till någon bra djuraffär ännu och de jag letat i har inte haft de medlen som tipsats om. Har googlat frenetiskt och använt bland mycket annat grönsåpa, alsolsprit och Piss Off (basiskt rengöringsmedel typ). Tror jag har en soffa som aldrig mer blir sig själv men sånt är livet.

kommer ni på fler tips på rengöring eller varför hon gör som hon gör är jag såklart tacksam.
 
Sv: hur får man katten att sluta kissa på fel ställe?

Jag tror tyvärr som föregående skribenter att det bara handlar om könsbeteende. Av mina fyra katter har alla "snedkissat" som fertila, ingen alls efter kastrering (eller, nuvarande avelshonan vet jag ju inte men hon kissar bara strax innan löp). Tyvärr har väl de flesta uppfödare samma erfarenhet, har man fertil katt får man ta en del av de här problemen. Att kastrera bara den ena tror jag hade hjälp bra det med, då är det enklare för dem att hålla ordning på rang och revir, men är det inte dina katter kan det ju bli svårt att driva igenom. Dock förstår jag inte alls varför man vill ha en katt fertil längre än nödvändigt, en uppfödare borde vara väl insatt i riskerna med att ha fertila djur (både beteendemässigt och hälsoproblem).

Har du något i dun hemma kan jag ändå tipsa om att ta bort det, dun verkar trigga kattkissande. Sen rena självklarheter, lämna aldrig saker på golvet eller mjuka material liggande framme. Mina honor har uteslutande kissat på saker som "luktar". Maja på mina kläder (och på mig i sängen :crazy:) som väl är var detta ett fåtal händelser i hennes tonår och hon gick bra att ha fertil sen. Elise kissar i hallen eller i husses väska, därifrån kommer ju "utedofterna". Det har också bara varit två gånger, så jag hoppas hon håller sig lugn i fortsättningen.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag behöver hjälp med vår Loke nu. I somras hade vi katterna ut lite på altanen. Visade sig då att det går en hankatt i området som...
Svar
4
· Visningar
1 650
Senast: cirkus
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 955
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Hejhej! Det här är första gången vi ska få en kull kattungar och jag är verkligen ett nervvrak nu det börjar dra ihop sig. Det kändes...
Svar
1
· Visningar
644
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 216
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Skäller på andra hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp