Hur får man katter att hålla sig ifrån silagebalarna

Visa bifogad fil 56303 Något sånt här runt balarna lär hålla det mesta borta :angel:

Det är inte så dumt tänkt men.........Vi har elstaket runt våra höns (stor hage) men vår gamla katt på 14 år var allt som oftast inne i hagen och jagade annat än höns. Det var inte sällan jag såg henne därinne.
Jag kan dock tänka mig att just balar kanske inte har samma lockande dragning som att jaga möss i högt gräs.
 
För att förtydliga. Vi vet inte vilken katt det är som gör hålen även om jag har starka misstankar, att prata med ägaren är därmed lite vanskligt.
Har du sett att det är en katt? Katter brukar inte gilla plast. Jag har plastat in möbler jag velat skydda och de har då fått vara ifred. Kan ju vara något annat djur?
 
Har du sett att det är en katt? Katter brukar inte gilla plast. Jag har plastat in möbler jag velat skydda och de har då fått vara ifred. Kan ju vara något annat djur?
Med tanke på höjden på skadorna så är det garanterat inte fågel och med tanke på avståndet mellan de två 'tassarna' samt formen på hålen så är det genom uteslutningsmetoden katt. Mig veterligen finns inget annat djur med den typen av tunna vassa klor
 
Vi har fått ett problem i stallet iom att en katt uppenbarligen har upptäckt att det är rejält behagligt att sätta klorna i foderbalarna. Den har nu stämplat hål i fyra balar på ungefär 1 dygn.
Är det någon som har en idé om hur man löser detta. Det är ju inte hållbart att den ska förstöra foder för tusentals kronor varje dag.

Vi har fått linda hönsnät och staketstolpar runt våra plastbalar och täcka med presenning över tak och sidor på balarna. Mycket tidsödande, men grannens stallkatter älskar att vässa klorna på dem, alternativt klättra upp och sitta på dem.
 
Har du sett att det är en katt? Katter brukar inte gilla plast. Jag har plastat in möbler jag velat skydda och de har då fått vara ifred. Kan ju vara något annat djur?
Jag adopterade en gatukatt som älskade att klösa i plast. Tror hon hade lärt sig att plast=sopsäckar=mat.
 
Hur många balar gäller det? Vi brukar lägga över en/ett par stor presening. Men det funkar ju inte om det är 50 balar.
 
Presenning eller nät över tänker jag är det bästa, om den möjligheten finns. Slipper ni även hackande fåglar. :)
 
Jag adopterade en gatukatt som älskade att klösa i plast. Tror hon hade lärt sig att plast=sopsäckar=mat.
Det är säkert som du säger att hon har varit hungrig och lärt sig att det kan finnas mat i plast. Annars tror jag vad det gäller de här ensilagebalarna att katten gillar att plasten är mycket väl spänd. Skulle den ligga mer lös över något (som med mina möbler) så blir det inget motstånd utan är bara något som far omkring när man klöser på det och det är inte lika roligt. Jag tror att man behöver slänga något över balarna, kan vara ett enkelt tunt nät, bara det inte är spänt. Då blir det bara obehagligt för besökaren.

Eller också har Mulle rymt från serietidningen och vill åt det där goda höet :d
 

Liknande trådar

S
Ekonomi & Juridik I lördags blev jag uppsagd från mitt stall, två platser. Jag fick två veckor på mig, sen skulle mitt pick och pack vara borta. Jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 956
Senast: Saima
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp