Bukefalos 28 år!

Hur får man sin valp att sluta äta 💩

Mikkan92-Vbg

Trådstartare
Hej! Är helt ny här inne och helt ny som hundägare! Jag har ett problem med min valp på 5 månader som inte kan låta bli och äta andras bajs ute på promenader. Hon vet att hon inte får göra det, går hon i koppel så låser hon käkarna och sväljer det helt och ser den skyldig ut, går hon lös så plockar hon upp det och springer iväg fort som fan och glufsar i sig det innan jag hinner fram. Avleda med godis funkar inte och inte heller leksaker, och jag vill ju att hon ska kunna nosa i naturen...
Jag skäller på henne när hon gjort detta och har hon varit lös så åker koppel på, borstar även tänderna på henne när vi kommer hem. Har haft fundering på munkorg vid promenader men eftersom hon är en Amstaff så tror jag alla kommer tro att hon är farlig (vilket hon verkligen inte är) så känns inte som ett bra alternativ... Hon har blivit RIKTIGT dålig i magen några gånger när hon gjort detta nämligen så det börjar bli ett ganska stort problem..
Tack på förhand!
 
Att skälla på henne lär bara bidra mer till att hon sticker iväg för att få ha det förbjudna ifred, så sluta med det. Ser skyldig ut? Alltså nej, hon skickar lugnande signaler i förhoppning att slippa bannor. Läs gärna på om hundars kroppspråk och om positiva träningsmetoder, jag tror att både du och din hund kommer att bli lyckligare av det.

Det här beteendet är som redan nämnts en hälsorisk både för hunden och för dig som ägare + övriga som kan komma i kontakt med hunden, så munkorg på oavsett hur det må se ut i andras ögon. Med en väl inpassad munkorg så kan hunden ändå gå omkring och nosa utan problem.

Sedan skulle jag prova skvallerträning, och då med någon belöning som verkligen är fullkomligt oemotståndlig och reserveras för träningstillfällen för att göra den extra åtråvärd. Du säger att avleda inte fungera hittills, men spontant tänker jag att det måste finnas något som åtminstone är lite roligare än skit, det gäller bara att hitta vad det är...
 
Min hund var tokig i att äta sten som unghund. Inte så väldigt bra det heller. Vad tidigare ägare hade gjort vet jag inte (han kom till mig som sjumånaders) men han gjorde som din, drog iväg med stenen om han var lös eller inhalerade den om han kunde när han var kopplad. Med en gårdsplan full med singel och annan sten var det här verkligen ett jätteproblem och jag var allvarligt oroad för hans hälsa.
Jag började säga, -vad har du där? Med kvittrande glad röst och erbjöd byte med något som var riktigt supergott och även om det kändes som en evighet så tog det inte mer än ett par veckor innan han slutade helt med beteendet att äta sten och han lärde sig inom ett par dagar att det var sååå mycket roligare att komma till matte med vad han nu hade hittat. Han är en fena på byteshandel och under inlärningsprocessen kunde han komma med diverse saker han har "hittat" inne, en leksak eller vad som och ge mig i hopp om något gott/bättre.
Det viktiga är att göra det till en lek, att göra hunden medveten om att byteshandel är något roligt och att man alltid får något bättre/godare än det man har om man byter.

Häromdagen plockade han upp ett stort tuggummi som något pucko hade slängt i skogen men han öppnade munnen lika glatt som alltid. En ryggknota som han hittade dagen före det var lika lätt att få honom att släppa så det går men man måste vara steget före och göra det till något positivt att släppa sitt byte. Ser jag att han är pågång att plocka upp något räcker det med att säga nej usch, här! Med glad röst och ge en godis istället så plockar han inte ens upp vad det nu är han har sett. Att skälla på hunden skapar ingen trevlig känsla så sluta med det och lär din hund att du och det du har alltid alltid är bättre än de hen hittar själv.
 
Du har redan fått jättebra träningsråd så jag skriver inget om detbutan bara en liten twist på det hela:

Troligtvis tycker din valp bara att detta är kul.
Men bajs kan även ingå i en naturlig kost. En vild hund/varg äter ju hela bytesdjuret inkl tarmar.

Det finns lite äckliga grejer du kan köpa i hundaffär med frysbox.. Vom, alltså komage, otvättad ska den vara.
Kaninmagar brukar jag kunna hitta också. De är fyllda med nått bajsliknande.

Du kan ju testa att ge ngt sånt 2-3 ggr per vecka medan du tränar. Kanske mildras bajsintresset om alla näringsbehov är tillfredställda..
 
Hej! Är helt ny här inne och helt ny som hundägare! Jag har ett problem med min valp på 5 månader som inte kan låta bli och äta andras bajs ute på promenader. Hon vet att hon inte får göra det, går hon i koppel så låser hon käkarna och sväljer det helt och ser den skyldig ut, går hon lös så plockar hon upp det och springer iväg fort som fan och glufsar i sig det innan jag hinner fram. Avleda med godis funkar inte och inte heller leksaker, och jag vill ju att hon ska kunna nosa i naturen...
Jag skäller på henne när hon gjort detta och har hon varit lös så åker koppel på, borstar även tänderna på henne när vi kommer hem. Har haft fundering på munkorg vid promenader men eftersom hon är en Amstaff så tror jag alla kommer tro att hon är farlig (vilket hon verkligen inte är) så känns inte som ett bra alternativ... Hon har blivit RIKTIGT dålig i magen några gånger när hon gjort detta nämligen så det börjar bli ett ganska stort problem..
Tack på förhand!
Skälla hjälper inte. Lär in ett lämna/låt bli/loss-kommando. "Lämna" har blivit synonymt med både "lämna det ifred" och "spotta ut" hos oss.
De flesta hundar växer ifrån bajsätandet. Vår hund högg allt hon fick tag på till ca 6 månaders ålder men sen lät hon det vara ifred.
Håller med om att munkorg och lite "farlighetsvibbar" är betydligt bättre än giardia.
 
Och är hon lös kan en långlina som släpar efter henne i selen göra det lättare att få tag i henne..
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Håller med om tipset om skvallerträning. Har själv tränat in det senaste tiden med minstingen då vår omgivning har invaderats av gäss.. med medföljande fågelskitskorvar överallt :yuck: Men det fungerar, och den träningen har du glädje av i andra situationer med (i vårt fall bilar och andra hundar).
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 250
Senast: Migo
·
Övr. Hund Har ett rätt stort problem som jag och sambon inte har en blekaste aning om vad vi ska göra med då det är helt fruktansvärt mycket...
Svar
2
· Visningar
1 335
Senast: a1agnlju
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 090
Senast: Amaranthe
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 002
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Var vill vi bo?
  • Vinterföräldrar 23/24
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp