Hur fatta galoppera - och stanna?

När jag fattar galopp sätter jag mig mjukt ner. Byxan i sadeln, stjärten ovanför, sas. Mjukt stöd på ytter, kanske en aning ställd utåt, om det är svåra varvet, men helst inte (vrid handen så att tummen "liftar" utåt. Ge innerhanden gnm att föra handen längs mankammen. Gunga som om du galopperar trots att hästen travar samtidigt som du vrider höften yttepytte. Inner höft fram, ytter bak. Lite. Vid behov, låt skänklarna följa med; inner fram, yttre bak. Vid det här laget borde din häst snubbla fram i ngt som lite vagt kan kallas galopp. Fortsätt gunga med, låt hen få plats att galoppera, dvs tjuvhåll inte i tygeln. Stöd på ytter, mjuk inner. Driv vid behov. Så gör jag. Om jag gör rätt vet jag inte men galopp blir det och ingen tränare har svimmat av förskräckelse.
:bow: TACK!

Och när du vill gå tillbaka i trav då.... avslutar du gungandet då o tar tillbaka händerna? Förklara gärna... Jag vill måla upp detta i mitt huvud innan jag ska prova.... :d
 
:bow: TACK!

Och när du vill gå tillbaka i trav då.... avslutar du gungandet då o tar tillbaka händerna? Förklara gärna... Jag vill måla upp detta i mitt huvud innan jag ska prova.... :d
Jag suger in magen vilket gör att jag blir passiv i sitsen och i rörelserna. Jag kramar tygeln och svarar hästen så mjuknar jag och ev kramar lite till. Sitter tungt men håller om. Man ska liksom rida framåt i den nya gångarten trav. Inte bara sakta av. Lite skillnad. Inte stor. Men bra stt tänka på. Det sistnämnda kanske du kan vänta med iofs. Titta upp, inte ner.
 
Toppen! Han är som en Labrador när det gäller äpple och morötter så det ska vi börja öva med i skritt.

Mycket bra förklarat! TACK! :d

Att ställa honom menar du att han ska vara lite böjd eller? Rent tekniskt hur gör du?

Hur gör du när du "mjukt plockar tillbaka hästen"... Jag får ju lite puls av farten (pga tidigare olyckan med annan häst) så jag behöver alla råd ni har för att kunna göra lugnande rörelser för mig och hästen.

Och jag ska inte sticka under stol med att jag är lite skraj att köra själv även i backar då jag är orolig att inte få stopp på honom. Världens snällaste, men galoppen är JAG så osäker på så jag tänker på alla faror och OM jag kan komma på ....:crazy:

Om DU är rädd och blir spänd är det bästa sättet att "stänga in sig" ex i en rundkorall där du kan känna dig trygg och börja där. Är tvinga sig själv att göra saker man egentligen inte vågar kan såklart utvecklande men man måste börja på en lagom nivå. Är du rädd för att galoppera överhuvudtaget så är det såklart ännu läskigare att göra det ute i skogen!
 
Om DU är rädd och blir spänd är det bästa sättet att "stänga in sig" ex i en rundkorall där du kan känna dig trygg och börja där. Är tvinga sig själv att göra saker man egentligen inte vågar kan såklart utvecklande men man måste börja på en lagom nivå. Är du rädd för att galoppera överhuvudtaget så är det såklart ännu läskigare att göra det ute i skogen!

Jag är absolut inte rädd att galoppera annars. Tvärtom - härligt! Det har bara blivit läskigt på denna häst då han blir en kanonkula! Men jag börjar mentalt förbereda mig att låta honom få ha sin fart för att bära upp sig och mentalt börjar jag förbereda mig att vi ska träna övergångar för det kommer göra galoppen bättre. Vi ska bara komma till ATT göra det!! :p
 
Jag suger in magen vilket gör att jag blir passiv i sitsen och i rörelserna. Jag kramar tygeln och svarar hästen så mjuknar jag och ev kramar lite till. Sitter tungt men håller om. Man ska liksom rida framåt i den nya gångarten trav. Inte bara sakta av. Lite skillnad. Inte stor. Men bra stt tänka på. Det sistnämnda kanske du kan vänta med iofs. Titta upp, inte ner.

Tack snälla!!
;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 381
Ridning Hej! Jag har skrivit en tråd här tidigare om att jag nyss börjat rida igen efter att på grund av ridrädsla efter en olycka inte ridit på...
2
Svar
39
· Visningar
3 375
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 448
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Var nyss ute och red på min lille kille, solen skiner, hästen är jättepigg och det gröna gärdet som vi brukar galoppera på ligger...
2
Svar
35
· Visningar
4 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Lådcykel istället för bil?
Tillbaka
Upp