Hur fixar man om gamla vagnars järnhjul till gummi??

• Körning
  • Trådstartare Trådstartare hursomhelst
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 5 571
H

hursomhelst

hejhej

på min mans släktgård står det en heldel fina gamla vagnar:), men det är ju järnklädda trähjul på dom.:d

om man nu vill ha gummihjul, hur gör man då? Finns det ersättningshjul att köpa??
Eller finns det nånstans att lämna in dom för att få gummi lagt på? var och vad kostar det? och vad är förutsättningarna??

vore tacksam för lite hjälp med detta..;)

Sv: Hur fixar man om gamla vagnars järnhjul till gummi??

Hej det finns järnhjul med gummi att köpa på körfirmorna sen kan man sätta gummi på dom gamla då skall det vara varianten som är fastdragen med en vire ,inte klistrad e .själv kör jag med järnhjulen det har och sin charm .Om du skall köra med orginalhjulen kolla dom noga lite glapp i axeln tolereras demontera tvätta rent fyll på nytt fett .kolla banden och resten av hjulen dom måste vara stabila och helt glappfria annars blir det haveri förr eller senare .

Hej det finns järnhjul med gummi att köpa på körfirmorna sen kan man sätta gummi på dom gamla då skall det vara varianten som är fastdragen med en vire ,inte klistrad e .själv kör jag med järnhjulen det har och sin charm .Om du skall köra med orginalhjulen kolla dom noga lite glapp i axeln tolereras demontera tvätta rent fyll på nytt fett .kolla banden och resten av hjulen dom måste vara stabila och helt glappfria annars blir det haveri förr eller senare .

hmm... vilka är körfimorna som har dom?? nån wed sida?? å ungefärligt pris??

Med gammla trähjul så är det bra om du hänger lite blöt säckväv över dom en dag innan du har tänkt att köra - då sväller trät lite grann så att järnringen klämmer åt lite extra och hjulet håller ihop aningen bättre.

Precis som man doppar gammla hammare med träskaft i en hink vatten då och då för att dom inte ska "glappa".

Hej!
Jag har erfarenhet av att "gummera" hjul till gamla vagnar. Jag har vänt mig till två olika hantverkare för att få det gjort. Första gången fick jag gummi pålimmat på hjulen. Det funkade jättebra och har klarat mycket påfrestningar men till slut börjar det lossna och bli slitet så i längden är det inte lika bra som att få dem gummerade med sådan wire som nordtravare beskriver. Det fick jag gjort den andra gången (på en annan vagn) och jag är mycket nöjd! Det blir ursnyggt!! men jag har inte kört lika mycket med dem hjulen än som med de gamla så jag kan ännu inte säga något om slitaget. Gummit med wiren upplevs dock mycket tåligare än det limmade gummit när man ser det.
Sen är det priset.. det är inte billigt :( Jag tror jag gav i stil med 8ooo:- för att gummera 4 hjul till min promenadvagn.
Det som är bra i samband med gummeringen är att man ju också får hjulen besiktade (jag fick även några lötar utbytta i ovanstående pris) Då vet man ju att man kör med BRA hjul!!! vilket ökar säkerhetskänslan betydligt!
Har man råd så är det ju definitivt värt det för att bevara de gamla vackra vagnarna!! Och så slipper man ju järnskrammlet också :)

Tips om vem/vilka man kan kontakta? :bow:

hur får man järn ringen att sitta kvar på hjulen

Gammalt tog man löst ringen och kortade den LITE LAGOMT så att den inte gick på sen värmde man hela ringen över eld LAGOMT mycket så den gick på .Sen när den kallnade drog den åt sig och blev förhoppmingsvis perfekt.om man kapade för mycket så drogs hjulet sönder.
Det jag hört någon gjort i nutid är att försiktigt svetsa fast två muttrar där man vill korta och sätta en bult mellan så man kan dra åt sen kapar man bort några mm och drar åt med bulten och svetsar ihop försiktigt så man inte bränner upp trät.

Aj aj det lät dyrt. jag hade hoppast på att det ej skulle kosta så mycket. Tittar för tillfället på en vagn som är i behov av reparering (fyrljuling). Samt funderar på att byta järnringarna till gummi på däcken. Har du några namn på folk som bytar ut järnringen till gummi eller tips på vart man kan leta.

Tror det är någon som tillverkar 8 hjulingar som gumerar har läst någon på nätet men minns ej var.

Liknande trådar

Utrustning jag har hittat 2 gamla, smutsiga selar i lagårn som jag har tänkt att rengöra o smörja. men jag behöver tips på hur jag ska göra. ja har...
Svar
5
· Visningar
4 117
Senast: Vivo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Fjärilar!

Hästrelaterat

Tillbaka