Bukefalos 28 år!

Hur fodrar ni era katter/kattungar?

Sv: Hur fodrar ni era katter/kattungar?

Aldrig tillagade köttben, de ska ges råa. Rester kan väl gå an lite beroende på vad det handlar om för rester. Lök ska katter helst inte äta eftersom det är giftigt, starkt kryddad mat är väl inte någon höjdare heller men visst kan man ge lite matrester.

Ger man mycket kött, eventuellt köttben och katten inte äter upp benet behöver man tillsätta kalcium.
 
Sv: Hur fodrar ni era katter/kattungar?

Okej, råa köttben.
Men jag om jag ska ge dom lite småbitar från t ex fläskfilén som vi ska äta ikväll ska jag då ge dom det råa eller steka/koka dom (utan att krydda) först?
Har för mig att jag läste i nån kattbok att man aldrig skulle ge rått griskött just...
 
Sv: Hur fodrar ni era katter/kattungar?

Jag har tyvärr inte sett en enda kattbok utan massa faktafel :crazy:

Nej, du behöver inte tillaga griskött. Allt kött som människor kan äta tillagat kan katter äta rått, mer eller mindre.
 
Sv: Hur fodrar ni era katter/kattungar?

Min katt har fri tillgång på RC Neutered Male och till frukost får han någon matsked Mjau Nötfärs eller Kycklinglever.
Jag har även en påse RC Dental som godis.
Jag har försökt att ge honom lite BARF nån gång, men han bara tittar på mej som jag är dum i huvudet, så det har jag inte orkat med mer.

Tandsten och foder tycker jag såhär om:
Om det får torrfoder vars "kulor" är såpass stora att katten måste tugga dem lite är de bra, för då får man en liten slipningseffekt mot tänderna, råa ben har samma effekt om katten gnager på dem.
Mjukmat ger ingen slipande effekt och kan därför, inte ge upphov till, men inte heller förebygga tandsten.
Men trots allt, den bästa försäkringen för att katten inte ska få tandsten är att borsta tänderna på dem. Tandkräm eller inte spelar ingen roll, den är bara till för att smaka gott. Det är den mekaniska rengöringen som är bra.

Trots detta kan katter få tandsten iallafall, det är väldigt individuellt hur katter drabbas. Men yngre katter (upp till 5 år) har sällan tandsten. Efter fem år bör man kolla dem hos veterinär någon gång om året, eftersom tandsten även kan finnas under tandköttet och då kan man inte ta bort det själv.

(Tandsten är plack som blivit mineraliserad av kalk och fosfor, plack är bakteriebeläggningar på tänderna. Utan plack ingen tandsten :) borsta tänderna minst 2 ggr per vecka)
 
Sv: Hur fodrar ni era katter/kattungar?

Jag har tyvärr inte sett en enda kattbok utan massa faktafel :crazy:

Nej, du behöver inte tillaga griskött. Allt kött som människor kan äta tillagat kan katter äta rått, mer eller mindre.

Okej... Jag stekte bitarna lite lätt igår och gav dom senare sen men det var inte så jättepopulärt som jag trodde. De verkade tycka att det var för svårtuggat... Jag fick finfördela bitarna i små små bitar så gick det ner sen.

Hmm, vad ska man köpa o ge dom? I rent köttväg? Tips?
 
Sv: Hur fodrar ni era katter/kattungar?

Jag brukar ge kycklingvingar, billigt att köpa storpack att ha i frysen (typ 20:- för ett kg). Tar fram en eller två vingar i taget och tinar.

Fläskfilé gillar Flingan (som ju är 9 månader) skarpt, jag gör som så att när jag skär till den råa filén så blir det alltid nån liten bit här och där som jag skär bort, det får Flingan direkt. Han älskar det!

Sedan är ICAs färs på burk väääldigt populärt. Känns bra att ge eftersom det ska vara allt dom behöver i. Det äter båda kisarna. MJAUs färs på burk är nog bra också men innan dom är helt vana så tycker jag att burken är för stor. ICAs burk kan man ge av samma burk i två dagar, dom får alltså en kvarts burk per dag var. Har gett kycklingfärs och nötfärs och det gillar dom!

Köpte vanlig blandfärs en gång, men det var inte så populärt.

Hjärtan ska väl också vara bra, det har jag inte testat.

Mvh Cissi
 
Sv: Hur fodrar ni era katter/kattungar?

*kl

Våra katter har fri tillgång till torrfoder och vatten.. på morgonen få de kokt torsk och på kvällen burkmat..
 
Sv: Hur fodrar ni era katter/kattungar?

*kl

Våra katter har fri tillgång till torrfoder och vatten.. på morgonen få de kokt torsk och på kvällen burkmat..


får jag fråga varför ni ger torsk, dels är det ju inte ett vettigt foder för katter och dels är torsken utrotningshotad
 
Sv: Hur fodrar ni era katter/kattungar?

gå in på sols hemsida och läs, den är jättebra och där finns även recepttips. Innan gav ajg enbart kött och då såg det ungefär ut som så, att de fick en halv kycklingvinge var ett mål, ett mål fick de rent kött (rått så klart, stek inte) och ett mål fick de en röra jag gjort på blandfärs, malen hjärta, lever och njure (lika delar av de)
 
Sv: Hur fodrar ni era katter/kattungar?

Hmm, vad ska man köpa o ge dom? I rent köttväg? Tips?

DU kan ge dem precis vad som helst i köttväg så länge det är kött av bra kvalité och givetvis spelar plånboken in. Lite beroende på vart du bor kan du kanske hitta bra kött och köttben till bra pris i någon större djuraffär. Jag brukar köpa kycklinghalsar, mald kyckling med hjärta och oxkross i en djuraffär nära. Jag köper nöt- och grishjärta i den vanliga livsmedelsaffären, kycklinvingar i vanliga affärer, grytbitar med nedsatt pris etc.
 
Sv: Hur fodrar ni era katter/kattungar?

Okej tack, alla, ska titta lite på olika kött nästa gång jag handlar.
Ska gå in o kolla på Sols hemsida också!
 
Sv: Hur fodrar ni era katter/kattungar?

Min hankatt har fri tillgång på torrfoder. (blandat mjau/fisk och friskies/kött 50%).
jag gick försiktigt över från kattungemat till vuxenmat efter han blev kastrerad.
han äter endast torrfoder och mår jättebra av det.
en kattuppfödare sa till mig att dom klarar sig utmärkt på enbart torrfoder, och att man dessutom ska försöka blanda alla möjliga sorter och smaker.


min pappas katt däremot (som dessutom är utekatt) får torrfoder+ burkmat. och det har gjort honom väldigt kräsen, vilket i sin tur gör att han blir väligt tunn under perioder.


kan ju vara olika från individ till individ.
 
Sv: Hur fodrar ni era katter/kattungar?

...och att man dessutom ska försöka blanda alla möjliga sorter och smaker...

Nu vill jag inte verka besserwisser eller nått sånt, men enligt mina egna erfarenheter har jag märkt att min gamla katt som fått en massa olika sorter blivit en av Sveriges mest kräsna katter.
Han ratar all mat som inte innehåller kyckling, helt hopplös...:rofl:
 
Sv: Hur fodrar ni era katter/kattungar?

Nu vill jag inte verka besserwisser eller nått sånt, men enligt mina egna erfarenheter har jag märkt att min gamla katt som fått en massa olika sorter blivit en av Sveriges mest kräsna katter.
Han ratar all mat som inte innehåller kyckling, helt hopplös...:rofl:

Smakpreferenserna sätts under kattens första levnadsår, främst under de 6 första månaderna. Det är under denna period katten lär sig vad som är mat. Det är därför vi i regel får kräsna katter, för att vi inte ger dem tillräckligt varierad kost under kattungetiden. Avarter kan såklart finnas, men de katterna ska inte ses som annat än just avarter.
 
Sv: Hur fodrar ni era katter/kattungar?

Jag har precis frusit in nötfärs i isbitsfack för att kunne ta upp en lagom stor klutt varje dag till min kisse.
Han får torrfoder (RC kattunge och Eagle Pack), Mjau blötmat och kött.
 
Sv: Hur fodrar ni era katter/kattungar?

Fri men övervakad tillgång. Om katterna äter onödigt stora mängder så är det i regel ok, sålänge de inte lägger på sig. Mina katter har dessutom ganska stor tillgång till gnagare och andra smådjur som de tar i skogen så de svälter sällan. ;)
 
Sv: Hur fodrar ni era katter/kattungar?

Aha det var intressant, det visste jag inte =)
Då vet jag det nästa gång jag skaffar katt.
 
Sv: Hur fodrar ni era katter/kattungar?

Smakpreferenserna sätts under kattens första levnadsår, främst under de 6 första månaderna. Det är under denna period katten lär sig vad som är mat. Det är därför vi i regel får kräsna katter, för att vi inte ger dem tillräckligt varierad kost under kattungetiden. Avarter kan såklart finnas, men de katterna ska inte ses som annat än just avarter.

Åh vad bra att du sa det, då har jag ca en månad på mig med mina kattungar... Hmm - kanske ska de få smaka på nötfärs ikväll... Hittills har de fått smaka på makrillfilé i tomatsås :d, stekt fläskfilé (inte lika smakligt men gick ner) och tonfisk i burk.
 
Sv: Hur fodrar ni era katter/kattungar?

Jag har precis frusit in nötfärs i isbitsfack för att kunne ta upp en lagom stor klutt varje dag till min kisse.
Han får torrfoder (RC kattunge och Eagle Pack), Mjau blötmat och kött.

Jag skulle gärna ge Mjau blötmat också men det finns ju bara (vad jag sett) i jättestora burkar och de måste ju ändå användas inom ett par dagar. SÅ mycket vill jag inte ge dom av det. Tycker att sånna där engångspåsar är perfekta, de får 1sån/var per dag (de får dela på en påse två ggr om dagen). Det verkar vara en lagom portion för dom än så länge... (snart 5mån gamla, väger 3.1kg resp 3.4kg)
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag och min sambo är totalt nybörjare på katt och fick hem en liten neva masquerade för några veckor sedan. Vi köpte samma mat som...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 748
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hej! Jag har två katthonor, okastrerade (hittills) på 7 månader samt 5 månader, innekatter. Den äldsta katten har blivit väldigt tjock...
Svar
8
· Visningar
1 246
Senast: Bison
·
Övr. Katt Nya kattungen kommer hem 6/9. Hon ska ju självklart äta kattungemat. Uppfödaren har sagt att hon mest äter blötmat. Jag är mest van med...
Svar
5
· Visningar
1 830
Senast: Lager
·
Övr. Katt Jag har fått hem en liten kattunge men den är uppfödd på fri tillgång på torrfoder och så lite blötfoder. Jag vill inte ge torrfoder...
2
Svar
31
· Visningar
2 648
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp