Hur fodrar ni grovfoder?

Chokladegott

Trådstartare
Jag är lite nyfiken på hur ni alla fodrar grovfoder.
Löshö/småbal/rundbal/fyrkantsbal?

Väger ni och portionerar ut eller ställer ni ut en rundbal i hagen?

Och då kommer jag till pudelns kärna, om ni har rundbal i hagen, hur vet ni då om balen är ok hygieniskt rakt igenom?

Är det någon som har en s.k. rundbals-skärare? Är det en stor apparat?

Själv föredrar jag fykantsbalar om jag får tag i såna.:love: Annars blir det rundbalar och jag står och jobbar livet ur mig med dessa och ibland hittar jag delar i balen (misstänkt mögel) som såklart blir kasserad då.:mad:

Ha en bra dag:d

Sv: Hur fodrar ni grovfoder?

Förr hade vi alltid löshö då det var det enda sättet vi kunde ta in hö på.(Har aldrig haft nån egen press.)
Senare fick vi hjälp av en bonde i närheten som pressade hö´t till stora rundbalar, jätte praktiskt när det ska in, svårare när man ska ha med hö på t.ex tävling i några dagar för då blir det att stoppa "löshö" i sopsäckar och det är knöligt...

Nu i år lånade vi en småbals press, så nu är det småbalar som gäller och det är ju smidigt hela året :) Jag väger upp påsar åt mina som dom får vid varje fodringstillfälle :)

När jag har ställt ut storbalar i hagen så kollar jag ju den varje dag. Man upptäcker om den är dålig och har man hästar som inte är hungriga hela tiden och tex har halm och annat att äta så brukar dom inte äta det som ev är dåligt, dvs man hinner upptäcka det och göra något åt det.

Jag har sällan haft några dåliga balar.
Mitt problem har snarare varit att fodret är "för bra" tom för mina avelsston så att jag inte kunnat ge fri tillgång :crazy:

Vi har rundbalar hösilage och det går åt ca 250 kg per dag och väger till nästan alla hästarna. Ingen bal i hagen, (det får bara kossorna) så vi har koll på kvaliteten. Vi skalar för hand.

Förra året hade hästarna fri tillgång på hösilage i hagen, en rundbal i varje hage. Hösilaget var fint och kontrollerades 1-2 ggr per dag. Hästarna blev smällfeta så än så länge fodrar vi enbart med hö i småbal. Hästarna utfodras 4 ggr/dag.

Senare i vinter kan det vara troligt att vi fodrar med hösilage men i så fall inte på fri tillgång. Om man portionerar ut hösilaget i hagen varje dag/flera ggr per dag (oavsett fri tillgång eller ej) så har man ju bättre koll på kvalitén. Även om en bal kontrolleras regelbundet så kan man ju inte helt utesluta att hästarna har fått i sig ett dåligt parti när man inte är där. Våra hästar skulle mest troligt låta bli att äta om fodret var dåligt, särskilt om de har fri tillgång och alltså inte är hungriga, men helt säker kan man ju inte vara ;)

Vi kommer dock välja att portionera ut hösilaget för att kunna begränsa tillgången och inte för att vi är oroliga över hur kvalitén är.

Tillägger att vi har 8 hästar hemma just nu.

Mvh JV

Stallägaren tar eget hö och har en småbalspress. Vi gör påsar och väger då alla hästarna (5 st) har olika behov. Fodras 4 gånger /dygn.

Jag blandar hö och halm, har små balar! Eftersom min lilla ponny är på svältgränsen hela tiden;) och därtill är den som bestämmer så måste jag dela upp maten i många högar långt ifrån varandra!

Jag delar upp en tio kilos bal i fyra delar och placerar ut med minst 20 meters mellanrum, då får alla tre tanterna möjlighet att äta i lugn och ro!

Tre hästar, sex eller tio högar hö/halm!

Hej vi lägger ut balar med hö på morgonen det brukar vara slut mitt på dan ungefär sen får dom lika mycket till i boxen på kvällen eftersom man inte kan veta hur mycket varje häst äter under dagen så får dom även rejält på kvällen dom samsas och äter från samma foderhäck vi har 5st hästar i samma hage all från shettis till ardenner, men funderar på att dela av hagen nu snart så dom stora hästarna kan utfodras med fri tiigång på hösilage och ponnysarna får fortsätta med sitt hö, har inte bestämt mig än men det lutar ditåt i alla fall. /Ha de bra!:D

Eftersom hästarna står på lösdrift o har fri tillgång så har vi också en ställning där man kör ut hösilaget med traktor o placerar där. Funkar bra!

Storbalar hösilage.
Lunch får de i hagen, då vägs det upp 2 kg/häst som fodras i badkar. Vi funderar dock på någon annan lösning då det inte funkar optimalt.

Varje hästägare väger upp morgon-, middags- och kvällshö till sin häst (IK*A-kassar) som stallägaren sedan fodrar med.

Här äter shettisar, araben o travaren fritt med hösilage från storbal, de går på lösdrift

Just nu i väntan på kallare tider fodrar vi med småbalat hö+ halm i vägda givor. 5 ggr dag.
När det blir minusgrader dygnet runt i mer än en vecka kommer vi gå över till hösilage på storbal. Balarna står i en "hage" i hagen så att säga och öppnas där och kontrolleras innan fodring.De står på fri tillgång då och jag slänger åt dem dagsransonen i foderhäck i hagen på morgonen ,och gör iordning ikeapåsar där på plats och tar med till stallet för nattforingen.. Funkar bra för oss.

Vi har hö i småbalar, och ger inne på morgonen, kväll och till nattning, då väger vi till varje häst, sen får de dela på en mindre bal i hagen som lunch. När snön kommer och det blir kallare får de också eftermiddagshö i hagen.

Orsaken till att vi fodrar mkt på box är att vi har unghäst och dräktigt sto som äter mer proteinrikt hö, och en shettis som äter ett proteinfattigare. Då vet vi hur mkt varje häst får i sig, och vad. Unghästen leker dessutom ganska mkt, och äter därför inte lika mkt som de äldre damerna i hagen.... ;)

Jag är lite nyfiken på hur ni alla fodrar grovfoder.
Löshö/småbal/rundbal/fyrkantsbal?

Väger ni och portionerar ut eller ställer ni ut en rundbal i hagen?

Och då kommer jag till pudelns kärna, om ni har rundbal i hagen, hur vet ni då om balen är ok hygieniskt rakt igenom?

Är det någon som har en s.k. rundbals-skärare? Är det en stor apparat?

Själv föredrar jag fykantsbalar om jag får tag i såna.:love: Annars blir det rundbalar och jag står och jobbar livet ur mig med dessa och ibland hittar jag delar i balen (misstänkt mögel) som såklart blir kasserad då.:mad:

Ha en bra dag:d
Jag har småbalar hö. Väger alltid (annars försvinner ju vitsen med foderstaten en del, och dessutom blir det oekonomiskt i längden att inte väga är min erfarenhet). Jag har lunchgrind i hagen.

Ensilagerivare är en ganska stor makapär, men det är absolut något jag skulle investera i om jag hade rundbalar. Leta runt lite efter en begagnad sådan.

Vi har rundbalar hösilage och det går åt ca 250 kg per dag och väger till nästan alla hästarna. Ingen bal i hagen, (det får bara kossorna) så vi har koll på kvaliteten. Vi skalar för hand.

oj, mycket foder som går åt hos er, hur många hästar har ni?

Liknande trådar

Foder & Strö De andra inackorderingarna i "mitt" stall har föreslagit att vi i vår ska fodra i hagen med några av deras rundbalar som de egentligen... 2 3
Svar
55
· Visningar
9 157
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka