Hur fodrar ni i denna lera??

Sv: Hur fodrar ni i denna lera??

Vi har försökt med det mesta men dom otacksamma kräken öser ut höet i leran innan dom börjar äta:crazy:
Nå´n som har en lösning på det?
 
Sv: Hur fodrar ni i denna lera??

Frukost läggs på marken eftersom hästarna äter upp den på direkten, dessutom så fodras den på en hög och torr plats så här är det inte speciellt lerigt.

Värre är det sen när vi kommer till em hö, även lunchhö klarar sig. Vi fodrar med magnetgrindar, så frukost manuellt ca 07 och sen öppnas lunchen kl 12. I em hagen som öppnas 16 är det lite värre, därför lägger vi hö i såna mjuka tråg så att fodret inte ligger i leran från morgon till kväll.

Du bor ju tydligen i närheten, så får du väl komma och titta hur det funkar.
 
Sv: Hur fodrar ni i denna lera??

om det inte finns en enda torr och gräsbevuxen fläck så bör du grusa en del av hagen så hästarna har någonstans att äta och stå där det inte är lera.
 
Sv: Hur fodrar ni i denna lera??

jag lägger höet i ett badkar som ändå inte fungerar att ha vatten i längre:D
 
Sv: Hur fodrar ni i denna lera??

Det är inte min hage, så det kan jag tyvärr inte. Hade gjort det för länge sen i så fall...
 
Sv: Hur fodrar ni i denna lera??

Jag fodrar i en sån där korg där det varit en tusenliters plasttunna i...

I den fyller jag i hösilage ända upp till kanten och sen lägger jag en träskiva över så att hästarna äter underifrån genom rutorna. Allt eftersom gräset äts upp sjunker locket ner. Locket tjänstgör både som regnskydd men det håller också gräset kvar i korgen. Funkar kanonbra.
 
Sv: Hur fodrar ni i denna lera??

smart med det sjunkande locket :idea:
Har haft nått liknande när vi hade hästarna hemma, men här är det så många hästar i flocken att vi inte kunde ha automater på det viset enl stallägaren.
 
Sv: Hur fodrar ni i denna lera??

Stora hagar
dränerat
grusat på delar av hagarna

Ingen direkt lera i "rasthagarna"- de hagarna är stängda vid regn

:laugh:

nordöstra Skåne
 
Sv: Hur fodrar ni i denna lera??

Jag hör av mig om vi flyttar till skåne, så kan vi bo hos dig! :idea:

I skåne måste det vara extra svårt, jämfört med stockholm? Tycker jag hört att ni liksom har annan jordmån? Mer lerblandad eller nått?

Jag såg ett stall här i stockholm som hade grusat upp en remsa längs staketet mot stallet till, och så la man höet där. Då var remsan såpass liten att den inte direkt inbjöd hästarna att kliva på den, och då höll den sig ganska bra faktiskt.

Det är ett elände detta med hagar, måste väl nästan kosta lika mycket att göra iordning fina hagar som det kostar att bygga stallet? :crazy:
Viktigt att inte ha för många hästar också förståss...
 
Sv: Hur fodrar ni i denna lera??

Eller så kan man göra så här i Skåne:

man har direktutsläpp till hagen och matplatsen under tak ...

Hstochhund079.jpg


Funkar bra så länge jag bara har två hästar - annars hade det kanske blivit lite för trångt.

Jag bor i den riktigt feta leran, så det är så skönt att slippa lägga ut hösilage på marken på vintern. Men marken sluttar ganska bra, så det är mest precis vid ingången som hagen blir riktigt lerig - högre upp brukar det hålla sig hyfsat grönt, som här:

Hstochhund024.jpg
 
Sv: Hur fodrar ni i denna lera??

Ja, det där var ju jättefint och smart :idea: Är ju ganska lätt att hålla rent där när det blir en sån liten yta. Är det en platta där under taket också då?
 
Sv: Hur fodrar ni i denna lera??

Ja, det är platta under hela. En specialvariant som Bruksstallet har. Är väl egentligen tänkt som förvaringsplats - men det funkar lika bra som vindskydd o matplats till pållarna!
 
Sv: Hur fodrar ni i denna lera??

3919958.jpg


Har precis igår snickrat klart 2st hölådor! :)
 
Sv: Hur fodrar ni i denna lera??

Sådana där demolerade våra ponnyer på två dagar:D Hoppas du har lugnare hästar, så fina som du gjort!

Knapplån och tips är annars som grannen gjort, grusat en liten plats och lagt traktordäck där. Då är det grusat i däcket och höet stannar hyfsat innanför.
 
Sv: Hur fodrar ni i denna lera??

Sådana där demolerade våra ponnyer på två dagar:D Hoppas du har lugnare hästar, så fina som du gjort!

Knapplån och tips är annars som grannen gjort, grusat en liten plats och lagt traktordäck där. Då är det grusat i däcket och höet stannar hyfsat innanför.

Ojdå :) Jag tror nog mina lådor överlever, har mycket skog i hagen som de kan tugga på istället. Och det fanns liknande lådor i förra stallet och de hölls hela :)
 
Sv: Hur fodrar ni i denna lera??

Lägger på marken om det är någorlunda torrt, annars hamnar det i vindskyddet där det alltid är torrt och vindstilla :) Har bara två hästar som alltid äter ur samma hög så det går fast det inte är så jätte stort
 
Sv: Hur fodrar ni i denna lera??

Har använt ett badkar attt lägga hösilage balen i. Men imorgon kommer en foder ring. Den kommer inte vara så svår att flytta till lite torrare mark samt att vi ska lägga en presenning bit på marken som höt kan stå på.
 
Sv: Hur fodrar ni i denna lera??

Här har vi inte lera än, men jag har grusat upp ca 200 kvadrat så hästarna slipper äta där det är lerigt, när de perioderna inträffar. Har en höbur som jag använt ibland, men än så länge har jag bara en och jag måste fixa iordning en till för att det ska fungera. (min häst låter inte de andra äta ifred)
Men grusa upp eller ordna en höhäck, det är nog det bästa.
 
Sv: Hur fodrar ni i denna lera??

Jag hör av mig om vi flyttar till skåne, så kan vi bo hos dig! :idea:

I skåne måste det vara extra svårt, jämfört med stockholm? Tycker jag hört att ni liksom har annan jordmån? Mer lerblandad eller nått?
...

Vi bor med både grus och lera. Sm många andra i Skåne. En del av grushagarna har lera i botten.
Det ligger mkt arbete bakom. Ngt som jag är uppvuxen med att man ska göra för hästarnas skull.
Mycket okunskap ligger bakom de hemska leriga hagarna man ser. :mad:

Det är inte alla som fattar att det inte bara är i inköp som hästen kostar och ännu värre sen att inte alla fattar att i omkostnaderna ingår typ hagar och ridbanor. :angel:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 905
Senast: svea
·
Foder & Strö Jag behöver feedback angående utfodring på marken på lerig lösdrift. Jag har nyligen flyttat mina hästar till en lösdriftsanläggning där...
Svar
13
· Visningar
1 462
Senast: bettysmatte
·
Hästmänniskan Lite trött och gnälltråd: Jag halkade förra våren. När vi vaccinerade hästar. Det var lite halt ute i hagen och jag hade precis släppt...
Svar
2
· Visningar
844
Senast: Snurrfian
·
Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 067

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp