Hur fodrar ni i denna lera??

skuggi

Trådstartare
Hoppas tråden hamnade hyfsat rätt...

Har i somras flyttat söderut från norrland och har nu upplevt min andra period av vansinnigt leriga hagar.
Är inte van detta sen hemma, så jag tycker kanske att det är värre just i jämförelse.

Men hur gör ni med fodringarna i hagarna när det är vatten och lera i hela hagen? I våra hagar är leran inte djup, men det är ändå våt lera och vatten överallt. Här måste man lägga höet rakt ner på den leriga och blöta marken... är det så man gör här nere?
Eller har ni höhäckar/foderbord?

Berätta hur ni löser utfodringen de leriga säsongerna!
 
Sv: Hur fodrar ni i denna lera??

vi har så stora hagar på vintern och torra fast mycket regn så vi fodrar på marken!

men tidigare hade vi lite mindre, blöta hagar och då hade vi foderhäck. kräver att det är samspel i flocken så alla får mat!annars får man ha 2-3 st häckar!

inge kul med denna lera!

//Från en som bor på västkusten!
 
Sv: Hur fodrar ni i denna lera??

Vi har, till dem hästar som går på lösdrift ,en lastpall med tre fyra pallkragar runt, där vi lägger allt hösilage.Lådan går ju att flytta när det bli nertrampat runt den,vi ställer den dock alltid där det är lite högre terräng.
Den hagen är i och för sej ändå stor och kuperad och har bara små fläckar av lera och vatten i.
Till ponnysarna som går i en mindre och lite lerigare hage har vi stora svarta plastbaljor(50 liters)som vi lägger höet i,alla har sin egen balja och de är ju också lätta att flytta.
 
Sv: Hur fodrar ni i denna lera??

Jag har skogshage som vi grusat o dränerat "favoritområdet" i. Grusa upp hagar är en fördel iaf runt grindarna. -Vem vill klafsa i djup lera för o hämta sin häst varje dag? Inte jag...O det kan ju knappast va nyttigt för hästarna heller. Det är värt några timmar med minigrävare o ett lass grus!

Men jag är ändå hyperäcklad av att lägga höet direkt på marken, grus blir lite lerigt oxå efter ett tag med hästar på. Jag fodrar i gamla trasiga vattenbaljor (60l och 90l) och i större tubtrugs! Funkar helt okej, de drar ju ut lite ur baljorna men det mesta ligger kvar i tills det är uppätet. Fördelen med tubtrugs är att de kan trampas i, mosas/sparkas med hästhovar utan att gå sönder. De är ett hett tips till er som inte kan bygga häckar!

Sen har jag oxå fördelen med skogshage att det finns flera små berghällar, lägger med fördel höet på bergen där är torrt o fint!

---
Jag hade ena pållan i ett annat stall ett par veckor alldeles nyss, de slänge allt hö rätt i leran! Förutom att hästarna förlorar en stor del av höet som trampas ner i leran så är det ju risk att de får botulism(via jordbakterier) av nertrampat hö! *usch* Jag mådde dåligt varje gång jag fodrade där. Tur hon e hemma igen min pålla...
 
Sv: Hur fodrar ni i denna lera??

*kl*
Använder badkar. Flera stycken så blir ingen utan. Fördelen med badkar att ev regnvatten rinner ur (man får inte ha någon propp i bara :)). Lätta att flytta när det blir alltför nertrampat runtomkring.
 
Sv: Hur fodrar ni i denna lera??

Slänga hö på marken är som att be om att hästarna ska få kolik:crazy:

Vi har uppgrusad vinterhage och det är värt varenda öre, det blir ju blött ändå men inte lerigt på samma sätt.

Tills helt nyligen hade vi foderhäckar av pall och pallkragar.
De är nu ersatta med mjuka 90 liters baljor som står i en ställning som är tung, annars kastar hästarna bara omkring baljorna.
Några borrade hål i botten så att ev. vatten rinner ut.

Varför jag ersatte pall och pallkragarna var för att hästarna lyckades få småsår av att de kliade sig mot beslagen.
 
Sv: Hur fodrar ni i denna lera??

Om man bara fodrar lunch-hö så kan man lägga fodret på marken där hagen är som torrast. Torr lera är ingen fara, det är väl mindre kul att slänga ner höet på vattnig lermark. Om hästarna äter upp höet under en kortare stund är det ju ingen fara dock om de får lite skit i magen. Däremot ska man ju inte ha fodret liggande i leran.

Är det väldigt blött kan man lägga ut halm på marken och sen fodra på det. Det vet jag att vi gjort en gång på den tiden när min häst stod i en liten, lerig hage. Numera har jag ju lösdrift och vi fodrar på en stenmur som står i hagen, samt ev på marken där det inte är lerigt och blött, på höjder, på stenar, osv. Men hos oss ligger som sagt maten i ca 1 dygn efter som att hästarna har fri tillgång och fodras 1 gång/dag.
 
Sv: Hur fodrar ni i denna lera??

Fodrar på pall med pallkrage. Vi har också en höhäck som jag planerar att använda när det är dax att begränsa shettisens intag (det går att försvåra för honom att ge sig fri tillgång).

Direkt på marken, aldrig med lera och vatten.
 
Sv: Hur fodrar ni i denna lera??

KL

fodrar i stora plastbyttor, byttorna står på den grusade delen vid grinden, som har markduk och sen grus under. så spillet går att mocka bort och ligger inte och pyr och ruttnar i lera.
 
Sv: Hur fodrar ni i denna lera??

Det bästa alternativet är att använda foderhäckar. Du sparar inte bara pengar i att investera i en, även risken för boutolism och kolik blir mindre..
 
Sv: Hur fodrar ni i denna lera??

Jag fodrar mina hästar i trasiga svarta vattenbaljor. Tycker det fungerar mycket bra, går att flytta och är lätta att rengöra, billigt att återanvända de spruckna baljorna också. Självklart så är det inga större skador eller vassa kanter på utan bara lite i botten.
Lite drar de ju utanför men inte mycket alls!
 
Sv: Hur fodrar ni i denna lera??

Är det väldigt blött kan man lägga ut halm på marken och sen fodra på det.

Det har jag provat! Eller rättare sagt, halm finns i hagen som extra sysselsättning men är det hårt i marken eller lerigt i största allmänhet används gärna halmen som urinoar av valackerna :rofl:
 
Sv: Hur fodrar ni i denna lera??

Det är ju tyvärr ganska vanligt att det blir så. :angel: Men det gäller även hö som ligger på marken, blir gärna kissplats. Men om man lägger ut rikligt med halm så håller sig ju halmen torr på ovansidan och där kan man utan problem lägga hö. Det är ju samma sak i en box. Hästarna kissar ju i halmen som de också får sitt hö på. Så det beror på hur mkt man vill snåla och förstås hur ihärdiga dom är. :p Man kan också lägga ut halm regelbundet på lite olika ställen i hagen - flytta matplatsen - då blir det inte lika lätt en allmän kissplats. :D

Dock tycker jag inte att man brukar behöva lägga ut halm hur länge som helst. Det är mest innan tjälen släpper, precis när det är som allra vattnigast.
 
Sv: Hur fodrar ni i denna lera??

Vi har en superfin höhäck som maken byggt. Fungerar super då de båda hästarna är så tajta att de utan problem kan samsas om den. Vi hade en shettis som gick med dem innan och han kunde ta det som ramlade ut så då blev hans mat begränsad. Vilket var välbehövligt :)
 
Sv: Hur fodrar ni i denna lera??

Vi har potatislådor av trä att lägga höet i, det fungerar perfekt!
 
Sv: Hur fodrar ni i denna lera??

Pallar med två pallkragar, en till varje häst ungefär. Men dom vill ju ändå äta flera i samma.
 
Sv: Hur fodrar ni i denna lera??

Försökte med pallkragar, men hästarna tuggade i sig dem också;)
Har nu stora svarta baljor, de drar ut en del, men det mesta är i. Dock är det bästa karet ett gammalt rostfritt bykekar (ungefär hälften så stort som ett badkar) som är så stort att de kan stå och ruska runt i höet utan att det hamnar utanför- Önskar att jag hade fyra sådana...
 
Sv: Hur fodrar ni i denna lera??

Vi har en superfin höhäck som maken byggt. Fungerar super då de båda hästarna är så tajta att de utan problem kan samsas om den. Vi hade en shettis som gick med dem innan och han kunde ta det som ramlade ut så då blev hans mat begränsad. Vilket var välbehövligt :)

...och som står så man slipper gå in i leran :D

(stallkompisen)
 
Sv: Hur fodrar ni i denna lera??

Tack för alla svar!

Det är inte mitt stall så jag bestämmer tyvärr inte över hur de ska fodras, och kan nog inte förmå stallägaren att offra så mycket pengar på detta problem då bara jag verkar tycka att det är ett problem...

Men plastbaljorna lät ju smart, vi har några sådana och de var ju inte så dyra. Jag får ont i magen av att veta att de äter sin mat i leran varje dag :(:cry:

Har i helgen besökt lite andra stall och de flesta verkar ha någon typ av foderbord eller höhäckar. Känns dumt att vi inte har det...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 894
Senast: svea
·
Foder & Strö Jag behöver feedback angående utfodring på marken på lerig lösdrift. Jag har nyligen flyttat mina hästar till en lösdriftsanläggning där...
Svar
13
· Visningar
1 462
Senast: bettysmatte
·
Hästmänniskan Lite trött och gnälltråd: Jag halkade förra våren. När vi vaccinerade hästar. Det var lite halt ute i hagen och jag hade precis släppt...
Svar
2
· Visningar
844
Senast: Snurrfian
·
Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 066

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp