Hur fodras täcken?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Teja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 984
T

Teja

Jag vet inte hur jag ska fomulera detta men jag försöker..

Jag undrar "hur" hästarnas täcken är fodrade.
Endel pratar ju om 100g och 300g osv

Är det bara vinter-täcken eller gäller det alla täcken?
Vad menas med 100g?
Vad står g:et för?

Jag har letat efter en sån här tråd men hittar ingen, vet inte om jag har placerat den rätt heller men och jag inte har det så får gjärna nån flytta den :d

Sv: Hur fodras täcken?

Väger fyllningen 100 gram då?
Eller är det typ i "skala"?

Jag är inte så insatt men kan tänka mig att det betyder att stoppningen är 100 g på en viss yta. Tror stoppningen i hela täcket väger mer än 100g, rätta mig om jag har fel...

Rent generellt så är väl 100 g det tunnaste på marknaden, de tjockaste ligger runt 400-500 g. Detta gäller alltså vintertäcken eller thermotäcken, regntäcken heter just regntäcken för att de bara är vattentäta och inte fodrade.

I regel så räknas 200 grams foder och uppåt för vintertäcken (rätta mig om jag har fel) och 100 gram för fodrat regntäcke. Rent generellt tror jag att fleecefodrade regntäcken är lika varma som 100 gram.

Sedan innebär ju t.ex 300 g inte att hela täcket väger 300 g, utan att fyllningen är 300 g på en viss yta. (Minns inte hur stor)

edit: såg nyss att Chili gett samma svar.

Tack för alla svar :d
Mäts föltäcken också i gram?

Alla täcken "mäts" på samma sätt, om de har fyllning/foder. (inte fleecefoder då, men det motsvarar typ 100 gram)

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill... 2
Svar
32
· Visningar
3 024
Senast: Amha
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks... 2
Svar
35
· Visningar
2 814
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 911
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 567
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka