Hur förbereder man för målning?

P

Puma

Ska måla om hallen hemma, och det slog mig att jag aldrig har gjort det innan. Hallen är senast målad för ca 1½ år sedan. Behöver man förbereda på något sätt? Tvätta väggen eller liknande? Alla tips mottages tacksamt.
 
Sv: Hur förbereder man för målning?

Torka av med en lätt fuktad trasa räcker, så det inte är dammigt. Spackla behövs göras, sen slipning. Tejpa lister mm noga, sen är det bara att måla på. Är det tapet så kan den bubbla sig när du målat men det brukar lägga sig när det torkat så ingen panik. Beroende på vad det är för färg du målar över och vad det är för nyans du ska ha kan det vara värt att lägga pengar på en dyrare färg, annars kan du behöva måla alldeles för många gånger för att det ska vara roligt. Är det en mörkare färg du ska ha på väggen kan det duga med någon billig färg från Rusta eller liknande.
 
Sv: Hur förbereder man för målning?

Tack för tipsen!:bow:
Måste man spackla? Väggen är väldigt slät...:D
 
Sv: Hur förbereder man för målning?

Om väggen målades för bara 1½ år sedan och slät (utan skavanker) så tror jag inte du behöver spackla. Det hade inte jag gjort i alla fall. :)
 
Sv: Hur förbereder man för målning?

Nej, då finns det inget att spackla och du slipper den tråkigaste biten med att måla om :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej kära bukare, Jag vill utbilda mig vidare inom grafisk design efter sex år på universitetet. Jag har inget csn kvar på...
Svar
3
· Visningar
530
Senast: LovingLife
·
Hemmet Hej Jag vill göra om ett hörn av min lägenhet till en läshörna, eller reading nook som det också heter. :) Jag känner att jag vill göra...
Svar
17
· Visningar
866
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Tips och råd, vad att tänka på? För ca 1,5 år sedan kom det fram att min systers sambo var/är spelmissbrukare. Det kom fram under stor...
Svar
11
· Visningar
1 740
Senast: Ava22
·
Fordon Jag har i många år varit väldigt lat. Har tvättat bilen alldeles för sällan och när jag gjort det så har jag lämnat in på firma som...
Svar
5
· Visningar
841
Senast: Zacci
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp