Biltvätt - grundutrustning

nyttnick

Trådstartare
Jag har i många år varit väldigt lat. Har tvättat bilen alldeles för sällan och när jag gjort det så har jag lämnat in på firma som handtvättar. Det kostar en del och jag tänkte ge mig på att fixa det själv i stället i GDS-hall eller liknande stationer som finns. Så nu vill jag ha tips. Vad är det jag verkligen måste ha/behöver? Tänker mig som en grund-kit.

Jag vet att det går att nörda ner sig hur mycket som helst, men det är en bruksbil och inget utställningsexemplar. Jag vill bara slippa skämmas, samt ge bilen tillräckligt med kärlek så att den står ut med mig några år till!
 
Jag brukar köra den till ett gds-ställe och köra med schampot som finns där, gnugga lite med borsten där det behövs och avsluta med högtryckstvätt. Behöver inte ta med mig något, utan det räcker så.
Inne i bilen dammsuger jag på samma gds-ställe och torkar av med en microfiberduk.
 
Jag brukar köra den till ett gds-ställe och köra med schampot som finns där, gnugga lite med borsten där det behövs och avsluta med högtryckstvätt. Behöver inte ta med mig något, utan det räcker så.
Inne i bilen dammsuger jag på samma gds-ställe och torkar av med en microfiberduk.
Finns det schampo på plats där? :confused: Finns borstar också eller?


Det hade jag aldrig kunnat tro. Jag trodde att det fanns typvatten och en avloppsbrunn som tog hand om den inte så miljövänliga lorten.
Avfettning och annat då? Fälgrengöring? Svampar, hinkar mikrofiberdukar etc?
 
Finns det schampo på plats där? :confused: Finns borstar också eller?


Det hade jag aldrig kunnat tro. Jag trodde att det fanns typvatten och en avloppsbrunn som tog hand om den inte så miljövänliga lorten.
Avfettning och annat då? Fälgrengöring? Svampar, hinkar mikrofiberdukar etc?
Jag kör med schampo som finns i samma rör som högtryckstvätten. Finns även en borste på den som man kan fälla ut så det kommer ut schampo samtidigt som man borstar av bilen.
Är i ett sånt där öppet gds-ställe utomhus. Jättesmidigt!
 
Autodude har många bra filmer när de tvättar på gds hallar på youtube.

Kallavfettning, alkalisk avfettning, flygrostborttagare och schampo är de medlen du behöver. Gärna något snabbvax man sprutar på med.

Spann och en tvätthandske eller svamp.
Fälgborste/pensel är också en bra grej.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 161
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 234
Senast: MML
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 740
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 708
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp