Bukefalos 28 år!

Hur förbereder ni er för valet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag förbereder mig genom att återigen inte rösta på MP.

"
Miljöpartiet vill att kommuner får rätt att ta ut skatt för att du parkerar vid köpcenter utanför stadskärnorna.
Partiet föreslår att folk använder lådcykel i stället för bil när de storhandlar. "
https://www.expressen.se/dinapengar/konsument/mp-forslaget-skatt-nar-du-storhandlar-med-bil/

Så jag ska ta min lådcykel och glatt cykla 1.5 mil till affären i snömodd eller oplogade vägar i vinter, sen glatt cykla 1.5 mil hem???? :eek:
Alltså MP måste till 99% bo i storstäderna det står alldeles klart, hur fan ska vi på landsbygden (ni vet, dit man åker på semester på sommaren) klara av det? Totalt hål i huvudet på galningarna.

Alltsa valdigt klurigt forslag det dar!
Jag appladerar iniativ for att minska bilanvandningen - framforallt i stader ar bilar vanskliga och smutsar ner och tar upp massa plats och jag tycker det ar ofantligt sjalviskt att kora inom en stadskarna.
Dock kanns detta som detailjstyre pa absurd niva.
Daremot sa reagerar manniskor battre pa negativa forstarkningar battre an positiva - den s.k. "loss aversion principle" e.g. nar UK introducerade en 5p avgift pa platspasar i butik gick anvanidngen ner 83%, och Starbucks, som redan ger rabatt till de som har med sig en egen kopp, testar nu att infora en extra avgift for de som vill ha med en take-away mugg.
d.v.s vi manniskor fungerar bast med en latt knuff i ratt riktning...

Landsbygden maste ju dessutom sjalvklart exkluderas fran sadana har straffavgifter dessutom, det kanns glasklart, men ar det inte vettigt att forsoka hjalpa att minska de manga sma onodiga bilresorna?
 
Ja alltså jag ifrågasätter ju inte att skolklimatet är viktigt.. Men jag är så fast i typ ”hur ska vi rädda planeten och undvika människans undergång” och då känns mobilfrågan lite liten ;)

Förhoppningsvis kan de små frågorna matcha med de stora så att man kan känna sig ok med helheten.
För min egen del har jag kanske lite tur för det partiet jag troligen lägger min röst på har överlag en hållning jag kan stå bakom även i de mindre frågorna :)

1 promille kan tyvärr inte påverka klimatet ett enda skit.
Däremot kan vi med lätthet göra Sverige bankrutt i våra försök att "rädda världen". Frågan är då var ska vi som bor här bo?
 
När vi kommer till skolfrågan... om vi nu tänker "nu och för 25 år sedan"

Mobiltelefoner i klassrummet?
Hur mycket makt har lärare idag?
Tex när jag gick i högstadiet hade vi flera lärare som om du kom för sent, även 5 minuter, inte fick komma in i klassrummet. Och 'vi' fick noterat "skolk" på de lektionerna.

Kan säga att ALLA i klassen alltid var i tid till de lärarnas lektioner.

Sen hade vi en lärare som inte brydde sig alls. Då hade vi elever som bokstavligen klättrade ut genom fönstret, mobbade högljutt andra elever osv...


Vilka befogenheter ligger på lärare idag? Och vad ligger på förräldrar att lära sina skitungar respekt mot vuxna människor?
Fat det är bara en del av bekymret.

Jag upplever att skolan idag alldeles för mycket handlar om att eleverna själva ska söka kunskap. Att det handlar mer om att lära sig let fakta än att lära ut kunskaper.
Om eleverna ska sitta ensamma i klassrummet och leta reda på vad de ska lära sig den timmen så slår det ut alla utom de som är extremt motiverade.
 
Hur tänker ni andra när ni röstar?
Röstar ni för er egen skull, vad som är närmast bäst för dig själv?
Röstar du för vad som är bäst för din familj? Dina barn? Dina vänner?
Eller tänker du på "alla andra" och röstar du för vad som är bäst för samhället och framtiden? Eller har du ett alternativ som ger lite av varje?

Jag röstar på vad jag tror leder till ett bättre och mer välfungerande samhälle på sikt, med andra ord vad som är bättre för alla. I praktiken innebär det att jag röstar på det som är "sämre" för mig enligt många, men jag föredrar att ha ett större och mer långsiktigt perspektiv. I det ingår också att jag vill att att Sveriges gränser ska vara så öppna som möjligt, både för människor, handel och kommunikation.
 
Fat det är bara en del av bekymret.

Jag upplever att skolan idag alldeles för mycket handlar om att eleverna själva ska söka kunskap. Att det handlar mer om att lära sig let fakta än att lära ut kunskaper.
Om eleverna ska sitta ensamma i klassrummet och leta reda på vad de ska lära sig den timmen så slår det ut alla utom de som är extremt motiverade.
Man kan ju också fundera på hur rimligt det är att skolans pedagogik ska detaljstyras politiskt?

Jämförelse m vården. Är det politiker som ska bestämma vilka operationsmetoder som används eller kan vi överlåta det valet till de som faktiskt har kompetens i frågan?
 
Man kan ju också fundera på hur rimligt det är att skolans pedagogik ska detaljstyras politiskt?

Jämförelse m vården. Är det politiker som ska bestämma vilka operationsmetoder som används eller kan vi överlåta det valet till de som faktiskt har kompetens i frågan?

Mycket viktigt att professionen respekteras i skolan. Det är en stor del i att få blir lärare. Att både politiker, föräldrar och andra tror att de både kan och ska lägga sig i, helt utan yrkesmässiga kunskaper.

Det är få yrken vi behandlar så illa.
 
Fat det är bara en del av bekymret.

Jag upplever att skolan idag alldeles för mycket handlar om att eleverna själva ska söka kunskap. Att det handlar mer om att lära sig let fakta än att lära ut kunskaper.
Om eleverna ska sitta ensamma i klassrummet och leta reda på vad de ska lära sig den timmen så slår det ut alla utom de som är extremt motiverade.
Det här har jag funderat över länge. Jag har också funderat över hur det påverkar samhällets syn på kunskap och fakta att man nervärderar dessa saker så till den milda grad som man gör inom dagens skola.
Tack och lov att jag slipper gå i skolan idag. Jag hade garanterat tillhört de utslagna trots att jag har lätt för mig. Nu har jag istället tagit mig igenom en universitetsutbildning.
 
Det här har jag funderat över länge. Jag har också funderat över hur det påverkar samhällets syn på kunskap och fakta att man nervärderar dessa saker så till den milda grad som man gör inom dagens skola.
Tack och lov att jag slipper gå i skolan idag. Jag hade garanterat tillhört de utslagna trots att jag har lätt för mig. Nu har jag istället tagit mig igenom en universitetsutbildning.

Det finns extremer, men annars stämmer det inte alls. Skolan fungerar som modell inte särskilt annorlunda än för tjugo år sedan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det kanske låter fruktansvärt, men jag ska förklara hur jag menar. Så håll i hatten för ett väldigt personligt och blottande inlägg...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 195
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp