Bukefalos 28 år!

Hur förbereder ni er för valet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har verkligen svårt att tänka mig att 1 av 10 eftersträvar Sovjetstatens form av "kollektivt" ägande. Men jag har haft fel förr. Min analys är snarare att man lite väljer att bortse från slutmålet och istället tänker "det vore bra om vi tog ett par steg åt det hållet, med tanke på var vi är idag.". Mer kommunistiska än så tror jag inte 1 av 10 är - men det är ju min analys.
Det där är irrationell kommunistskräck i mina ögon.

Att du är så fsntasilös att det enda alternativet till rådande ekonomiska ordning du kan tänka dig är modellerat på Sovjet, säger extremt lite om både v och partiets väljare.

Och till och med om din bild av v vore rimlig och korrekt, vilket den ju inte är, så kan man ju ändå tänka sig att v står för ett perspektiv som tex 10% vill ha representerat i politiken. Det är inte identiskt med att vilja se partiet i egen majoritet.
 
Jag är glad att jag följt iaf landstingspolitiken lite under en längre tid. Det har gett mig mycket info kring hur partierna har resonerat hittills.
Det brukar ju finnas lätyillgänglig info på hemsidorna :)
Det fanns inte så mycket information tyckte jag dock, allra mest om riksdagen förstås men sen kom kommunens. Känns som att folk bryr sig minst om landstinget.
 
Jag fick det väl beskrivet av partiledaren igår (obs! begränsat till frågan om privat ägande av företag och tillgångar). Så då kanske vi har olika bilder av gamla Sovjet ur den aspekten.

Ur intervjun: "Små företag ska eventuellt få ägas privat eller helst i kooperativa former där personalen är med i ägandet. Allt annat ska ägas gemensamt av staten."
Och det kan så klart tänkas fungera på fler sätt än det sovjetiska.
 
Tänkte att jag kunde iallafall slänga en blick på vilka personer det fanns att rösta på till riksdagen och råkade snubbla över ett par feministiska kvinnor som lät intressanta :love: får studera dem närmare!
 
Jag hade (som vanligt...) tänkt läsa på inför valet, men det har inte blivit så mycket av med det. Funderar på att istället skriva upp det som jag tycker är viktigt att politikerna fokuserar på och gå ner till torget och fråga i valstugorna hur de ställer sig i dessa frågor/ämnen.

Min hjärtefråga är absolut klimathotet, men det finns annat som också känns viktigt. Vill dock att omtanken om miljön och klimatet ska genomsyra alla frågor.

Jag vill att Sverige ska ha ett bra försvar -inriktat på att hantera t.ex. naturkatastrofer eller svåra olyckor. Inget försvar i den meningen att försvara vårt land mot andra länder. Vill kräkas över att det plötsligt är okej att förgöra, förstöra och döda om två eller fler länder/grupper blir osams.

äsch, kortfattat: jag går igenom vad som är viktigt och viktigast för mig, och planerar att åtminstone snabbläsa partiprogrammen hos de partier som är representerade i riksdagen i nuläget och att göra en koll i valstugorna.
 
Det fanns inte så mycket information tyckte jag dock, allra mest om riksdagen förstås men sen kom kommunens. Känns som att folk bryr sig minst om landstinget.

Vilket är helt uppåt väggarna galet med tanke på att det är landstingen som i stor utsträckning är ansvarig för vårdpolitiken och infrastruktur, bla lokaltrafik. https://www.sll.se/verksamhet/kollektivtrafik/ Jag vet att de planerar inte bara i en mandatperiod utan tio, tjugo år i framtiden och då måste de även planera och förutse, och bestämma, hur länet ska växa och utvecklas och förhandla med kommunerna som ligger i länet. Ett ganska intressant exempel på vilken genomslagskraft de har är när pendeln skulle byggas ut, om den nya stationen skulle ligga i Östberga eller Årstaberg. Det var diskussioner men till slut beslutades det om Årstaberg. Nu har det blivit en viktig knutpunkt där både bussar och tvärbanan stannar. Nya flerfamiljshus byggdes därmed, bostadspriserna gick upp, affärer öppnades pga ökat kundunderlag. Östberga har sjunkit undan och blivit en försummad förort där bussarna går sällan och bopriserna är låga och området är oattraktivt i allmänhet.

Det var Stockholms läns landsting som tog beslutet om det skandalomsusade Nya Karolinska. Så på många sätt är landstinget kanske det viktigaste valet, och ändå som du säger det som minst intresserar allmänheten.

De måste även förhandla med de mest oväntade parter. Det var mycket diskussioner om man skulle dra en pendel/tåg/räls linje till IKEA i Kungens Kurva. Jag vet inte om det fortfarande är på tapeten men en sådan utbyggnad skulle få konsekvenser inte bara för IKEA utan hela området i Kungens Kurva eftersom det skulle göra tillgänglighet för de som inte har bil mycket större. Frågan är då, skulle det vara ekonomiskt försvarbart? Stockholms landsting får inkomster inte bara genom skatt utan även genom SL kortet och när det inte höjs så måste en del mer långsiktiga infrastrukturprojekt läggas på is.
 
Vilket är helt uppåt väggarna galet med tanke på att det är landstingen som i stor utsträckning är ansvarig för vårdpolitiken och infrastruktur, bla lokaltrafik. https://www.sll.se/verksamhet/kollektivtrafik/ Jag vet att de planerar inte bara i en mandatperiod utan tio, tjugo år i framtiden och då måste de även planera och förutse, och bestämma, hur länet ska växa och utvecklas och förhandla med kommunerna som ligger i länet. Ett ganska intressant exempel på vilken genomslagskraft de har är när pendeln skulle byggas ut, om den nya stationen skulle ligga i Östberga eller Årstaberg. Det var diskussioner men till slut beslutades det om Årstaberg. Nu har det blivit en viktig knutpunkt där både bussar och tvärbanan stannar. Nya flerfamiljshus byggdes därmed, bostadspriserna gick upp, affärer öppnades pga ökat kundunderlag. Östberga har sjunkit undan och blivit en försummad förort där bussarna går sällan och bopriserna är låga och området är oattraktivt i allmänhet.

Det var Stockholms läns landsting som tog beslutet om det skandalomsusade Nya Karolinska. Så på många sätt är landstinget kanske det viktigaste valet, och ändå som du säger det som minst intresserar allmänheten.

De måste även förhandla med de mest oväntade parter. Det var mycket diskussioner om man skulle dra en pendel/tåg/räls linje till IKEA i Kungens Kurva. Jag vet inte om det fortfarande är på tapeten men en sådan utbyggnad skulle få konsekvenser inte bara för IKEA utan hela området i Kungens Kurva eftersom det skulle göra tillgänglighet för de som inte har bil mycket större. Frågan är då, skulle det vara ekonomiskt försvarbart? Stockholms landsting får inkomster inte bara genom skatt utan även genom SL kortet och när det inte höjs så måste en del mer långsiktiga infrastrukturprojekt läggas på is.
Det är galet ja. Men jag tror att det blir lite mycket för folk att försöka hitta sitt parti i tre olika nivåer, så de flesta nöjer sig med två eller en. Och sen röstar på det parti som man tror/vet tycker ungefär som en själv utan att läsa deras program och överlåter allt till dem - det gjorde iallafall jag :o
 
Det är galet ja. Men jag tror att det blir lite mycket för folk att försöka hitta sitt parti i tre olika nivåer, så de flesta nöjer sig med två eller en. Och sen röstar på det parti som man tror/vet tycker ungefär som en själv utan att läsa deras program och överlåter allt till dem - det gjorde iallafall jag :o

Helt förståeligt, men just vård och kollektivtrafik och utbyggnad av infrastruktur är bland de viktigaste frågorna för oss vanliga döda.
 
Det fanns inte så mycket information tyckte jag dock, allra mest om riksdagen förstås men sen kom kommunens. Känns som att folk bryr sig minst om landstinget.
Samma här, svårare att hitta info kring regionfullmäktige. Men iaf här får man bra info via typ facebook och liknande.
Sen är det väl ofta typ samma folk som är aktiva i kommunfullmäktige och regionfullmäktige.
 
Samma här, svårare att hitta info kring regionfullmäktige. Men iaf här får man bra info via typ facebook och liknande.
Sen är det väl ofta typ samma folk som är aktiva i kommunfullmäktige och regionfullmäktige.
Beror väl på vilken kommun och region man bor i, de behöver ju inte bo i samma kommun som en själv ;)
 
Och det kan så klart tänkas fungera på fler sätt än det sovjetiska.

Nja, inte på det sätt Sjöstedt uttryckte sig mycket tydligt igår.

Men hur gör man då när det tillåtna privata småföretaget får snurr på verksamheten och behöver anställa fler och inte längre är ett småföretag?

På Sovjet-sättet kom då en statlig tjänsteman och tackade för insatsen och tog över driften och vinsten.

Hur tänker V att staten eller personalen ska ta över ägandet?
 
Det där är irrationell kommunistskräck i mina ögon.

Att du är så fsntasilös att det enda alternativet till rådande ekonomiska ordning du kan tänka dig är modellerat på Sovjet, säger extremt lite om både v och partiets väljare.

Och till och med om din bild av v vore rimlig och korrekt, vilket den ju inte är, så kan man ju ändå tänka sig att v står för ett perspektiv som tex 10% vill ha representerat i politiken. Det är inte identiskt med att vilja se partiet i egen majoritet.

Fast det är liksom inte min tolkning. Det är vad som står i partiprogrammet och vad som utförligt förklarades av partiledaren i public service igår. Och återigen, frågan handlade om just privat ägande och några andra sovjetjämförelser än på det området är inte vad jag avser.

Jag är högst mottaglig av förklaringar om hur man egentligen tänkt sig att tesen att endast småföretag ska få vara privatägda ska fungera.
 
Det där är irrationell kommunistskräck i mina ögon.

Att du är så fsntasilös att det enda alternativet till rådande ekonomiska ordning du kan tänka dig är modellerat på Sovjet, säger extremt lite om både v och partiets väljare.

Och till och med om din bild av v vore rimlig och korrekt, vilket den ju inte är, så kan man ju ändå tänka sig att v står för ett perspektiv som tex 10% vill ha representerat i politiken. Det är inte identiskt med att vilja se partiet i egen majoritet.

Men man ser ju skillnaden nu som jag avsåg i ett tidigare inlägg. Nu kommer det olika personer och förklarar och försvarar varför en röst på V är skälig i deras perspektiv. Det uppstår en diskussion, om än lite irrationell (kommunistskräck är inte samma sak som att sakligt ta in vad en partiledare säger om privat ägande och sedan förmedla viss skepsis kring), som förtydligar och ger förståelse.

Det är precis vad som aldrig händer om man diskuterar SD med deras anhängare.
 
Med tanke på MP:s invit att bilda mitten regering, även om det är extremt osannolikt skulle det kunna bli en minoritetsregering bestående av L, C och MP med, troligen, de två största partierna utanför regeringen. :D
 
Jag känner mig så kluven, min våta dröm är ju en mittenregering och jag sympatiserar närmast med C och L. Samtidigt är det inte ett troligt scenario, och jag ser hellre Löfven som statsminister än Kristersson. Alltså har jag tänkt mig att rösta på sossarna, men... jag vill inte att L ska riskera att åka ut! Kommer även rösta S i kommunen, men är osäker i landstingsvalet. Erkänner mig okunnig gällande landstingen och hur de fungerar. Men som ganska nybliven kroniskt sjuk så har jag fått anledning att se hur olika vården kan se ut baserat på var du bor och är hemskt missnöjd. Men jag vet inte vilket röst som potentiellt skulle kunna göra en positiv skillnad.
 
Fast det är liksom inte min tolkning. Det är vad som står i partiprogrammet och vad som utförligt förklarades av partiledaren i public service igår. Och återigen, frågan handlade om just privat ägande och några andra sovjetjämförelser än på det området är inte vad jag avser.

Jag är högst mottaglig av förklaringar om hur man egentligen tänkt sig att tesen att endast småföretag ska få vara privatägda ska fungera.

Nu har jag inte läst partiprogrammet, men det beror väl ganska mycket på hur man definierar småföretag. Även om jag inte tror att Sjöstedt ens om V var i majoritet skulle driva den frågan. Ok, inte riktigt parallell, men S har inskrivet i sitt partiprogram att kungahuset ska avskaffas. Men inte är det en katt som skulle få för sig att driva det. :grin:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det kanske låter fruktansvärt, men jag ska förklara hur jag menar. Så håll i hatten för ett väldigt personligt och blottande inlägg...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 198
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp