Vilket är helt uppåt väggarna galet med tanke på att det är landstingen som i stor utsträckning är ansvarig för vårdpolitiken och infrastruktur, bla lokaltrafik.
https://www.sll.se/verksamhet/kollektivtrafik/ Jag vet att de planerar inte bara i en mandatperiod utan tio, tjugo år i framtiden och då måste de även planera och förutse, och bestämma, hur länet ska växa och utvecklas och förhandla med kommunerna som ligger i länet. Ett ganska intressant exempel på vilken genomslagskraft de har är när pendeln skulle byggas ut, om den nya stationen skulle ligga i Östberga eller Årstaberg. Det var diskussioner men till slut beslutades det om Årstaberg. Nu har det blivit en viktig knutpunkt där både bussar och tvärbanan stannar. Nya flerfamiljshus byggdes därmed, bostadspriserna gick upp, affärer öppnades pga ökat kundunderlag. Östberga har sjunkit undan och blivit en försummad förort där bussarna går sällan och bopriserna är låga och området är oattraktivt i allmänhet.
Det var Stockholms läns landsting som tog beslutet om det skandalomsusade Nya Karolinska. Så på många sätt är landstinget kanske det viktigaste valet, och ändå som du säger det som minst intresserar allmänheten.
De måste även förhandla med de mest oväntade parter. Det var mycket diskussioner om man skulle dra en pendel/tåg/räls linje till IKEA i Kungens Kurva. Jag vet inte om det fortfarande är på tapeten men en sådan utbyggnad skulle få konsekvenser inte bara för IKEA utan hela området i Kungens Kurva eftersom det skulle göra tillgänglighet för de som inte har bil mycket större. Frågan är då, skulle det vara ekonomiskt försvarbart? Stockholms landsting får inkomster inte bara genom skatt utan även genom SL kortet och när det inte höjs så måste en del mer långsiktiga infrastrukturprojekt läggas på is.