Bukefalos 28 år!

Hur förbereder ni er för valet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Med tanke på MP:s invit att bilda mitten regering, även om det är extremt osannolikt skulle det kunna bli en minoritetsregering bestående av L, C och MP med, troligen, de två största partierna utanför regeringen. :D

Fast ca 20% regeringsunderlag blir himla tufft. Svajigt är bara förnamnet. Men det kan funka betydligt bättre än exempelvis en moderatledd regering med samma procent.

Problemet är att man måste få med sig i princip både S och M på alla förslag.
 
Fast ca 20% regeringsunderlag blir himla tufft. Svajigt är bara förnamnet. Men det kan funka betydligt bättre än exempelvis en moderatledd regering med samma procent.

Problemet är att man måste få med sig i princip både S och M på alla förslag.

För en herrans massa år sedan var det ju faktiskt en L minoritetsregering, även om den inte höll särskilt länge. Ola Ullsten var det väl som var statsminister då? (orkar inte googla). Men ja, de tvingades förhandla för att få igenom i princip varenda förslag och propp med S eller M eller C. Inte precis smidigt och gjorde att det gungade fram och tillbaka som Vikingagungan på Gröna Lund.
 
Med tanke på MP:s invit att bilda mitten regering, även om det är extremt osannolikt skulle det kunna bli en minoritetsregering bestående av L, C och MP med, troligen, de två största partierna utanför regeringen. :D
Skulle vara rätt festligt med en minoritetsregering på totalt 25% av rösterna eller så men varför inte.
 
Nu har jag inte läst partiprogrammet, men det beror väl ganska mycket på hur man definierar småföretag. Även om jag inte tror att Sjöstedt ens om V var i majoritet skulle driva den frågan. Ok, inte riktigt parallell, men S har inskrivet i sitt partiprogram att kungahuset ska avskaffas. Men inte är det en katt som skulle få för sig att driva det. :grin:

Fast om vi nu ska hålla fast vid att partiprogram kan vara rasistiska och betydelsefulla, så får vi nog ansätta samma betydelse till andra partiers program.

Lyssna gärna på Sjöstedt från igår så blir det tydligt att det inte är en fråga de kommer att driva nu, men att det lika tydligt är deras mål på sikt.
 
Fast om vi nu ska hålla fast vid att partiprogram kan vara rasistiska och betydelsefulla, så får vi nog ansätta samma betydelse till andra partiers program.

Lyssna gärna på Sjöstedt från igår så blir det tydligt att det inte är en fråga de kommer att driva nu, men att det lika tydligt är deras mål på sikt.

Det intressanta med V är att de alltid har drivit en extrempolitik eftersom de alltid vetat att de aldrig kommer att kunna genomföra sin politik realistiskt. Därför kan de säga lite vad som helst - lite som alla ungdomsförbund. Det hör till att ungdomsförbunden kommer med radikala utspel som alla vet inte kommer att få någon genomslagskraft IRL. Var det inte LUF som förespråkade fri invandring och att en man skulle kunna avsäga sig sitt faderskap om en kvinna inte ville göra abort och mannen ville det? L stönade nog lite internt eftersom det fick internationell uppmärksamhet och tog kanske en eller två i örat. :D

På det sättet liknar V SD, eftersom alla andra partier så konsekvent har uteslutit samarbete med SD kan de vara populistiska eftersom de aldrig kommer att behöva genomföra sina förslag. MP fick smak på regeringsmakt den här mandatperioden, men fick också mycket klart för sig hur begränsad den var.
 
Nja, inte på det sätt Sjöstedt uttryckte sig mycket tydligt igår.

Men hur gör man då när det tillåtna privata småföretaget får snurr på verksamheten och behöver anställa fler och inte längre är ett småföretag?

På Sovjet-sättet kom då en statlig tjänsteman och tackade för insatsen och tog över driften och vinsten.

Hur tänker V att staten eller personalen ska ta över ägandet?
De frågorna intresserar inte mig nämnvärt under rådande historiska fas.

Men jag tror verkligen att det där han sa kan tolkas på många vis. Får väl kolla på det sen.
 
Med tanke på MP:s invit att bilda mitten regering, även om det är extremt osannolikt skulle det kunna bli en minoritetsregering bestående av L, C och MP med, troligen, de två största partierna utanför regeringen. :D

knappast.
De partierna är för små för att klara regering.
 
Fast det är liksom inte min tolkning. Det är vad som står i partiprogrammet och vad som utförligt förklarades av partiledaren i public service igår. Och återigen, frågan handlade om just privat ägande och några andra sovjetjämförelser än på det området är inte vad jag avser.

Jag är högst mottaglig av förklaringar om hur man egentligen tänkt sig att tesen att endast småföretag ska få vara privatägda ska fungera.
Och jag säger att kollektivt ägande kan förvaltas på sätt som funkar mycket bättre än det sovjetiska. Se tex svensk offentlig sektor (före NPM).

Den förklaringen är ju jag inte skyldig dig, eftersom jag inte har drivit idén.

En mycket mer akut fråga, är ju hur den liberala kapitalismen ska kunna klara sina externaliteter såsom klimatförändringarna. Valet handlar också mer om det, om än för lite.
 
Eller hur viktig saken/frågan är för en.
För mig är den ganska viktig, borttagandet av blockpolitiken alltså.

Tillägg: Och klimatfrågan är viktig för mig också, därav jag vacklar mellan V och MP.
Vad i klimatfrågan gör att du vacklar mellan V och MP? Kan inte ens gissa vilket parti du tycker är bäst i den frågan?

Det fanns inte så mycket information tyckte jag dock, allra mest om riksdagen förstås men sen kom kommunens. Känns som att folk bryr sig minst om landstinget.
Här tycker jag det är dåligt med info om kommunvalet. När det gäller V hittar jag i princip ingenting förutom det på SVTs valkompass, men jag kanske är dålig på att leta :confused:.
 
Senaste veckan har ju skandalerna duggat tätt med reseräkningar o fiffel med skattebetalarnas pengar för att finansiera politikers privatekonomi, KD och M.
Dagens skandal tillägnas MP:
Det nya budskapet från Lövin är att alla kan flyga för 1,5 milj kr under en period av 3,5år utan att det påverkar klimatet.
 
Dagens skandal tillägnas MP:
Det nya budskapet från Lövin är att alla kan flyga för 1,5 milj kr under en period av 3,5år utan att det påverkar klimatet.

Det är rätt typiskt MP. Gång på gång gör de saker själv som de tycker att svensson inte ska göra. Typiskt "gör inte som jag gör, gör som jag säger" tänk.
De börjar bli ganska många nu. Ruwaida med sitt taxiåkande från Sthlms förort in till city (en förort med både pendeltåg, tunnelbana och bussförbindelse till stan). Romson med sitt miljövidriga båtmålande. Fridolin med sitt flygande från Bromma. Khan med sin sexism. Lövin med både flygande och sin sambos pickis-åkande. Who's next?

Att det finns en enda kotte som röstar på MP är för mig totalt obegripligt.
 
Och jag säger att kollektivt ägande kan förvaltas på sätt som funkar mycket bättre än det sovjetiska. Se tex svensk offentlig sektor (före NPM).

Den förklaringen är ju jag inte skyldig dig, eftersom jag inte har drivit idén.

En mycket mer akut fråga, är ju hur den liberala kapitalismen ska kunna klara sina externaliteter såsom klimatförändringarna. Valet handlar också mer om det, om än för lite.

Från mitt perspektiv så ser jag att vi har enorma problem med privata ägarkoncentrationer, där nästan inga regeringar beskattar kapital och tillgångar tillräckligt. Problemet är inte att vare sig staten eller kooperativ äger för mycket verksamheter som måste privatiseras bara för att. Så från det perspektivet skulle jag gärna vilja att vänstern fick mer inflytande och att vi fick en rimlig beskattning, så att framgångsrika kapitalägare i mycket högre utsträckning bidrar till den allmänna välfärden. Men när slutmålet inte är att få en bättre balans och en finansiering av välfärden, utan istället helt kantra babord till det vi tidigare kallade ett kommunistiskt sätt att betrakta ägande, så blir det svårare att motivera även de första stegen.

Du är inte skyldig mig förklaringar, alls.

Den liberala kapitalismen behöver omfattande politisk styrning för att klara exempelvis klimatförändringarna. Vilket de ideologiskt tycker är ett problem, så det är ett dilemma.
 
Det är rätt typiskt MP. Gång på gång gör de saker själv som de tycker att svensson inte ska göra. Typiskt "gör inte som jag gör, gör som jag säger" tänk.
De börjar bli ganska många nu. Ruwaida med sitt taxiåkande från Sthlms förort in till city (en förort med både pendeltåg, tunnelbana och bussförbindelse till stan). Romson med sitt miljövidriga båtmålande. Fridolin med sitt flygande från Bromma. Khan med sin sexism. Lövin med både flygande och sin sambos pickis-åkande. Who's next?

Att det finns en enda kotte som röstar på MP är för mig totalt obegripligt.
Varför köper sig inte Lövin en elcykel och cyklar istället. Hon får ju bidrag. Nä just det. Det är ju jobbigt att cykla dessutom är ju batteriet miljöfarligt.
Jaja hela regeringen är ju en enda stor lögn. Tror dom verkligen att vi väljare är dumma i huvudet.

Får vi se vad som blir morgondagens skandal. Gynnar SD iaf.

Eftersom Lövin tycker att SD säger att det inte finns nått klimathot så kan ju Jimmie köra ner Lövins flygkvitton i halsen på henne under den stora debatten i SVT som snart kommer
 
Varför köper sig inte Lövin en elcykel och cyklar istället. Hon får ju bidrag. Nä just det. Det är ju jobbigt att cykla dessutom är ju batteriet miljöfarligt.
Jaja hela regeringen är ju en enda stor lögn. Tror dom verkligen att vi väljare är dumma i huvudet.

Får vi se vad som blir morgondagens skandal. Gynnar SD iaf.

Eftersom Lövin tycker att SD säger att det inte finns nått klimathot så kan ju Jimmie köra ner Lövins flygkvitton i halsen på henne under den stora debatten i SVT som snart kommer
Det var rallarsvingar så det heter duga :eek:

Jag är inte miljöpartist, men ogillar starkt att man angriper personer istället för deras åsikter. Angrip miljöpartiets politik men inte Isabella. Angrip SD istället för Jimmie

Att någon ska köra ner papper i halsen på någon annan är rätt osmakligt. Precis som att Isabella inte skulle cykla för att hon inte orkar. Som minister skulle aldrig säkerhetspolisen tillåta henne att cykla. Hur gärna hon än skulle vilja.
 
Fast det är liksom inte min tolkning. Det är vad som står i partiprogrammet och vad som utförligt förklarades av partiledaren i public service igår. Och återigen, frågan handlade om just privat ägande och några andra sovjetjämförelser än på det området är inte vad jag avser.

Jag är högst mottaglig av förklaringar om hur man egentligen tänkt sig att tesen att endast småföretag ska få vara privatägda ska fungera.

Småföretag får väl helt enkelt se till att växa genom att få personalen att bli delägare, hur svårt kan det vara? (Nej, jag tror inte att det kommer att fungera, men rent tekniskt skulle det ju kunna fungera)
 
Varför köper sig inte Lövin en elcykel och cyklar istället. Hon får ju bidrag. Nä just det. Det är ju jobbigt att cykla dessutom är ju batteriet miljöfarligt.
Jaja hela regeringen är ju en enda stor lögn. Tror dom verkligen att vi väljare är dumma i huvudet.

Får vi se vad som blir morgondagens skandal. Gynnar SD iaf.

Eftersom Lövin tycker att SD säger att det inte finns nått klimathot så kan ju Jimmie köra ner Lövins flygkvitton i halsen på henne under den stora debatten i SVT som snart kommer
Vilken väg elcyklar man till USA och Japan, tro? 🤔
 
Det var rallarsvingar så det heter duga :eek:

Jag är inte miljöpartist, men ogillar starkt att man angriper personer istället för deras åsikter. Angrip miljöpartiets politik men inte Isabella. Angrip SD istället för Jimmie

Att någon ska köra ner papper i halsen på någon annan är rätt osmakligt. Precis som att Isabella inte skulle cykla för att hon inte orkar. Som minister skulle aldrig säkerhetspolisen tillåta henne att cykla. Hur gärna hon än skulle vilja.
Varför skulle hon inte ha något ansvar för sättet hon färdas med och skattebetalarnas pengar menar du????
Det är ju VI som betalar hennes business class resor, hon har att färdas i ekonomiklass som hennes Språkrörskollega gjort. Varför ska hon ha frikort?
 
Nej, det var inte budskapet. Och jag fattar inte hur det kan vara en skandal?
Jaså, brukar du ofta flyga för 3.5 miljoner (det är 1 miljon per år som hon varit språkrör). För mig verkar det inihelvete dyrt men du kanske också är miljonär på skattebetalarnas bekostnad?

Sen är det ju såhär att flygen till NYC avgår mellan 11.00-13.00 svensk tid och det gör att man är framme ca 14-15 EST innan hon har passerat pass och tullkontrollen är klockan framåt 16.00 sen ska man resa in till New York det tar 1 timme innan hon är framme på hotellet.
Jag kan faktiskt inte tänka mig att något klimatmöte börjar sent på kvällen och håller på i 8 timmar, så "att man måste vara utvilad" är rent nys.
 
Senast ändrad:
Vad i klimatfrågan gör att du vacklar mellan V och MP? Kan inte ens gissa vilket parti du tycker är bäst i den frågan?
Jag tycker att MP har mest fokus på den frågan och att det är bra, det behövs något parti som har det som huvudfråga då det är lätt att det försvinner bland andra frågor. Men jag tror att jag röstar på V och jag gillar deras klimatpolitik också, höga mål. MPs arbetspolitik höll inte riktigt måttet i jämförelse med det. För mig förstås :)

Här tycker jag det är dåligt med info om kommunvalet. När det gäller V hittar jag i princip ingenting förutom det på SVTs valkompass, men jag kanske är dålig på att leta :confused:.
Jag sökte på Vänsterpartiet så dök det upp på Google min kommuns också, och där fanns det ett program. Men tråkigt nog har de ingen valstuga här (de enda som saknas), vette 17 varför inte.
Men jag tänker nog rösta på MP till kommunen.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det kanske låter fruktansvärt, men jag ska förklara hur jag menar. Så håll i hatten för ett väldigt personligt och blottande inlägg...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 179
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp