Hur förklara???

M

montgomery

Har haft fördrag för klassen idag om akademisk ridkonst. Det gick bra. Det är bara det att jag talade ju om att man bara rider väldigt korta pass, runt 20 min. Att om de tog 5 min så var det goda 5 min.

Hur länge rider ni era hästar?

Hur förklarar man varför man rider så korta pass? De kan ju inte förstå hur man på 20 min kan hinna skritta fram, trava, ev. typ piaff och grejer på 20 min. Rider man länge bara att jag missuppfattat allt eller? De undrar ju hur hästen kan få muskler och kondition under början av utbildningen om man bara håller på så kort tid.....

:confused:
 
Jag har sällan klocka på mig när jag arbetar mina hästar. Jag kör mycket på känsla, ibland blir det bara 10 min ibland kanske det drar över och vi håller på 40 min. Nu arbetas ponnyfröken mest på lina och då blir det ju korta pass på runt 20 minuter. Normalt sett avslutar jag när jag känner att vi kommit så långt vi kan den dagen, både positivt och negativt. Jag skrittar inte fram innan jag börjar, men jag tar henne direkt ur hagen och arbetar henne först löst eller i skritt innan de större kraven kommer.
 
Så blir det för min pålle och mig oxå. Om han stått inne länge. Typ om jag rider på morgonene så blir det längre uppvärmning.

Hur förklarar du för folk??
 
Det gör jag inte. Ingen har ifrågasatt det.
Jag red nog inte längre än 30-40 minuter effektiv tid när jag red vanlig dressyr heller. Om man inte rider ut då men det är inte riktigt samma sak. Även inom tävlingsdressyren om man nu ser till de mer kända ryttarna så rider de inte alls särskillt länge per pass. Utan först rids hästarna fram för att värmas och sedan rids de effektiv tid någonstans mellan 20 och 30 minuter och sedan värms de av (upp och ned värmning av hästskötare). Hästarna tas där direkt ur stallet. (Hos den person som jag var hos iallfall)

Sen är det väll upp till person hur man gör, om jag vill ha en häst som kan skritta trava och galoppera runt i 1,5 timme då får jag väll träna för det då. Men jag tror ändå inte att den hästen och ryttaren är 100% fokuserad på uppgiften under hela den tiden. Istället väljer jag att försöka träna en kortare stund där jag är (eller försöker vara kanske är närmare sanningen) 100% fokuserad och min häst är 100% fokuserad på uppgiften och där vi hela tiden försöker att se till att kolla så att vi alltid tar oss framåt i utvecklingen, vi tar ett litet steg framåt varje träningstillfälle. Jag delar också upp våra pass i dressyr (de kortare mer fokuserade passen) och motion då vi bara rör på oss. Så gör vi.
 
De flesta av min hästar jobbas 20-30 minuter. Lyckas jag lägga upp ridpasset rätt så blir hela ridpasset ett crescendo, dvs vi börjar på en nivå som hästen tycker är lätt och bygger upp arbetet och efter 20-30 minuter är hästen uppe på max och då är det dags att sluta.

Vilken nivå vi börjar på beror på utbildningsnivån hos hästen. Ju högre utbildad den är, desto högre "lägstanivå" har den.

Starka blir de trots att passen är så korta, i och med att man låter dem göra jobbigare saker hela tiden. Precis som att jag själv blir starkare om jag lyfter en femkilosvikt upp och ner i tre minuter ena veckan, och lägger på ett par kilo nästa vecka, och nästa...
 
Håller med Svea här! Och Montgomery, kanske kan detta hjälpa dig som svar till dina kamrater: Det är inte MÄNGDEN i TID som ger muskulatur utan HUR och med VILKA övningar vi hjälper hästen att bygga. De övningar som innefattar utbildningsvägen är alla starkt uppbyggande i stället för nedbrytande för muskulaturen. Ege är ju all ridning nedbrytande och skapar slitage inom någon tidsrymd, men om vi gör passen skonsamma (gnm uppbyggande övningar) och anpassar längden på passen eft hästens styrka, så har vi ju mindre risk att hästen slits ut i förtid.
Man kan jämföra med de österländska kamp- arterna, t ex yoga, tai chi och qi gong. Det är "träningsformer" som ger otrolig smidighet, balans,styrka, MUSKLER! men ändå är vi knappt andfådda efter ett pass... iaf inte i början :)
Sedan desto starkare man blir, desto mer intensivt kan man träna, och det blir detsamma för hästen så småningom.
Så utbildningsvägen inom Akademiska ridkonsten är inte att jämföra med te x galopphästens träning, som skulle kunna jämföras med fri-idrottarens träning, ej heller med den "vanliga tävlings dressyr" hästens träning, eftersom den skulle ligga närmare aerobics/spinning/workout/fitness- träning ...Nej , den akademiska ridkonstens utbildningsväg ligger närmare yogans och tai chins stillsamma, systematiska men STARKT uppbyggande "träning".
Tror du att dina klasskamrater klarar den förklaringen? Om inte- dra med dem på ett aerobics pass och sedan ett par dagar senare på en yoga eller tai chi- klass, och låt dem prova!
:bump:
 
Det kan nog gå in ;) Ibland har jag jättesvårt att förklara för folk när de undrar över ridstilen. Jag vill ju inte säga saker som de kan missuppfatta och tycka hela grjen är negativ. Jag begriper själv men kan inte förklara för andra.... Sen har ju en del bestämt sig för att tycka illa om något och då kan man säga vad som helst utan att de tar in det. Det de var mest komfunderade runt var ändå hur dessa hästarna kunde ha någon kondition. Jag tog exemplet som spider skrev en gång, med balettdansösen och maratonlöparen, men de ville de inte lyssna på!

Jag ska nog ta det med yogan! Det var himla bra! ;)
 
Klart att den väl musklade hästen har kondition; muskelkondition. Om man använder en kropp på ett visst sätt så får den sådan kondition som behövs för att utföra den uppgiften. En häst som rids AR, får en ökad kondition efterhand som man gör jobbigare saker, men den behöver aldrig komma upp i en sådan hjärt-lungkondition som en fälttävlanshäst tex. När man är i början av utbildningsstegen, och bara rider skritt och korta travpass, så ger det såklart inte en massa flås, men det är ju inte det den inledande träningen går ut på! Den går ut på att stärka och smidiggöra muskler och ledapparat. Flåskondis är ganska lätt att gygga upp jämfört styrka i senor och ligament, och det tar även längre tid att uppnå en symmetriskt stark muskeluppbyggnad, där inte avslappningen går förlorad. Man kan ju faktiskt också komplettera med mera motionsinriktad ridning om man är rädd för att hästen inte ska få tillräckligt bra kondis.
 
Jepp, det är en superbra parallell, MEN icke att förära mig för det, vill jag bara säga;) För det är min tränare (som faktiskt utövar yoga och är yogainstruktör, förutom AR- ryttare), som upplyst mig på detta område, och efter att ha provat på yoga en hel del under hennes kurser så har jag faktiskt fått en helt ny syn på OCH förståelse för VAD som sker med hästarna. Jag skulle vilja säga att AR:s utbildningsväg är för hästar vad yoga är för människor:)
Eller AR är yoga för hästar :banana:
 
Jag har funderat en hel del på vilken sorts träning som kan vara samma sak för människor som AR är för hästar.

Är det yoga som hamnar närmast det...kanske man skulle ta och börja med det. :angel: ;)
 
JA! Du är inne på rätt spår! När jag var ner till DK så fick jag ett häfte med yoga övningar av min tränare, och på framsidan står en yogis visdomsord:
"Start practicing, and it will all come to you"
Alltså, bara SÅ sant... jag börjar på yogakurs nästa vecka.
Hade inte så mkt ork att göra yoga i DK, utan ägnade mig mer åt att förstå ridningen, men känner att NU är det banne mej dax...ALLT börjar hos en själv :idea:
 
Jag "tjänar" ganska mycket tid genom att rida övningar och skolor under framskrittningen. Kanske inte skolor de första minuterna på lång tygel men ändå ganska snabbt. Men jag är inte den som bara rider 20 minuter. Det var mest i början innan hästen fått ordentligt med muskler. Nu har vi hållt på med barock i nästan 2 år och kan köra ganska intensiva pass under 45-60 minuter.
 
ALLT börjar hos en själv

:bow: :D

Jag tycker att din jämförelse med Yoga längre upp var bra.

Dom som själva provat Yoga inser att det är förträffligt, speciellt när man håller på med hästar.

Att första tiden lära hur man ska göra rent tekniskt, sedan försöker kroppen att förstå vad hjärnan sänder för signaler och man brottas med energiblockeringar, efter detta så hamnar fokus på andning och avslappning. "Andning är allt."

Kanske till och med att träningen av hästen kan bli mer hänsynsfull och än mer lik Yoga ifall människan är mer i nuet?

Tiden i minuter saknar betydelse. 5 andetag har inte samma tidsrymd utan är olika från person till person, precis som det bör vara med träningen av hästar. Alla är olika.
:)
 
Hörde att det fanns något som hette fitness yoga. Hur många olika varianter finns det och hur får man någon koll på dem?
 
Den yoga form som jag provat på är en form som heter ashtanga yoga. Det finns flera olika sorter... här där jag bor finns ingen sådan yoga, så jag börjar på tisdag i en Hatha yoga klass. Fitness yogan är en variant på yoga OCH fitness, precis som namnet antyder. För beskrivning av olika yoga stilar och annat smått och gott, ta en titt på www.enhet.nu
OCH en sak till: ALLT vad vi väljer där andning, fokus och balans ingår är god träning...Rikkans point om att lära sig vara här och nu, hur bra som helst!!! Och som sagt, citerar återigen den där yogin
"start doing your practice, and it ALL will come to you"... så djäkla bra alltså :bump:
 
Jag rider ca en timme om det är "dressyrpass" på fälten (har ingen bana). Det innefattar:

*10 min skritt på lång tygel (ut i skogen, har några olika små rundor).
*5-15 min skritt på kort tygel tills böjninge och lite "skolor" känns bra, dvs hon säker ett mjukt stöd framåt-nedåt mot handen och känns ganska jämn.
*5-15 min trav, ca första 10 i lättridning, när hon ska gå som i skritten, mjukt bjuda framåt-nedåt i böjning o lite "snälla skolor" och övergångar till skritt.
*Lite galoppfattningar från skritt (jag har svårt för traven ;) ) och korta korta galopper. Ibland kommer vi inte hit eller så känns hon jättebra i traven så vi slutar efter den.
*Några minuter trav lättridning på slutet då jag helst ser att hon länger sig mera framåt-nedåt, ibland vill hon inte i detta skedet söka så mkt stöd på bettet då kan vi trava omkring längre och rida lite snälla skänkelvikningar, får lätt längre hals då.
*Skritt på lång tygel ut i skogen 10-15 min.

Låter det konstigt?

Hon tas alltid från hagen (ibland har hon varit inne och ätit lunch en timme) och helst vill jag att hon går ut en sväng igen efter passet om det passar med mattiderna. Men jag tycker INTE att man kan se haggång som fram/avskrittning (vet inte heller om någon här gör det). Fram/avskrittning är ju att likna med en människa som är ute och går i rask takt, hästen ska trampa på för att det ska ge effekt, i hagen "lullar" de ju omkring/leker.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 940
Senast: iNHALE
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 441
Senast: Fiorano
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 131
Senast: Mabuse
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
393
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp