Hur förklarar man död för en 2-åring?

W

winlin

Vi blev tvugna att avliva en av våra hästar efter 22 år tillsammans pga kolik. Hästarna bor på gården med min systers familj, hon har ett barn på dryga två år. Efter att hästen dött ville sonen gå och titta på hästen som låg på gräsmattan (den var avlivad med Somnulose så inget blod). Hästen blev dessutom liggande hemma ett antal timmar innan hämtning. Vid det här tillfället sa vi bara att Spirre var död och han frågade inget även om han naturligtvis såg att vi var ledsna. Nu snart två veckor efteråt frågar han efter Spirre och när man då svarar att han är död säger han att Spirre ramlade (han var inte närvarande vid själva avlivningen men han såg ju hästen ligga). Lite senare säger han att vi ska hämta Spirre och när man då säger att han är död och i himlen föreslår han att vi ska ta hästtransporten för att hämta.
Hur förklarar man egentligen död för ett så litet barn? Har någon förslag på en bok som man kan läsa för så pass små barn?
 
Sv: Hur förklarar man död för en 2-åring?

Först och främst; Tråkigt att ni va tugna att avliva :(

Systersonen är för liten för att kunna förstå begreppet "död". Först när barn är 4,5,6 kan de börja förstå vad ordet betyder.
Men det finns iallafall en bok som heter "Adjö herr Muffin" som handlar om ett marsvin som dör. Kanske kan testa den?
 
Sv: Hur förklarar man död för en 2-åring?

Jag skulle ha visa på en död fluga/humla/geting t.ex. Och säga just "Död fluga. Lever inte. Död. Spirre också död. Lever inte längre." och sedan slå ut med händerna, typ "borta?".

Även om han inte förstår begreppet död, så har du förklarat på hans nivå.

Det där med himlen är svårt, min tvååring skulle bara knyta det samman med fåglar och flygplan, så jag skulle nog inte nämna det när han är så liten.
 
Sv: Hur förklarar man död för en 2-åring?

Hej

sånt är alltid svårt men en bra bok är Farfar och lammen
 
Sv: Hur förklarar man död för en 2-åring?

Att han pratar om hästen och frågar om ni inte kan åka och hämta honom kanske är ett uttryck för att han saknar honom. Att sakna eller längta efter någon är ju något som även en två-åring kan förstå. Kanske kan ni prata om det istället för begreppet död?

Vi avlivade en hund ganska nyligen. Två-åringen här hemma tittar på foton av hunden och pratar om henne ibland. Men han har faktiskt aldrig ifrågasatt varför hon inte är här mer, och vi har heller aldrig nämnt ordet död

Jag tycker nog att ni ska fokusera på barnets minnesbilder av hästen istället för att försöka förklara att den är död.
 
Sv: Hur förklarar man död för en 2-åring?

Jag håller med Havreflinga, fokusera på minnen istället för just ordet död.

När han vill att ni ska hämta hästen så säg att "ja vi saknar också hästen, men vi kan titta på kort och prata om honom" jag tror att det han uttrycker är saknad, att förstå döden är det inte många som gör:( att verkligen förstå det definitiva kan en två-åring inte göra utan man får se det från deras synvinkel, det man inte ser finns inte.


Min kompis son var 4 år när min älskade häst fick avlivas och han kan ibland säga till sin mamma att jag är ledsen, när hon undrar varför så svarar han att det är för att min häst är död, för att jag vill att hon ska vara hos mej istället för i himlen.
Jag tycker det är så fint sagt av honom, han vet att hon var sjuk och han han vet hur oerhört mycket hon betydde för mej.


Tråkigt att ni fick avliva hästen, skickar en tröstkram till dig i din sorg.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur förklarar man död för en 2-åring?

Hej

sånt är alltid svårt men en bra bok är Farfar och lammen

Jag kan också rekommendera den boken, den är fantastiskt bra.
Tror att den finns att få tag på på begravningsbyråer, kanske även i bokhandel eller på nätet.
 
Sv: Hur förklarar man död för en 2-åring?

Jag skulle ha visa på en död fluga/humla/geting t.ex. Och säga just "Död fluga. Lever inte. Död. Spirre också död. Lever inte längre." och sedan slå ut med händerna, typ "borta?".

Även om han inte förstår begreppet död, så har du förklarat på hans nivå.

Det där med himlen är svårt, min tvååring skulle bara knyta det samman med fåglar och flygplan, så jag skulle nog inte nämna det när han är så liten.

Vi däremot pratade om himmelen direkt.
Himmelen där alla som dör bor.
Jag är inte religös men vill ge barnen ett "skimmer" så länge som möjligt.

När det regnar tex. så är det alltid xxx som håller vattenkannan och duschar ner på oss.

När ett av barnen var 3 1/2 år ringde han till morfar och ville att morfar skulle komma med den långa stegen.

När morfar frågar vad han ska göra med den så svarar han att han ska klättra upp till himmelen en stund för att hälsa på xxx för han saknar henne så.

På julaftnar, födelsedagar osv skickar vi upp heliumballonger med ett litet "paket" till himmelen.

Han som snart är 2 år vinkade senast i morse upp mot himmelen och sa "Hej! Hej xxx, nu ska jag till dagis. Sedan skickade han en slängpuss.

Inte för att han förstår vad himmelen i den betydelsen innebär men sedan han kan minnas har vi varje kväll sagt God Natt och skickat en kram eller en puss upp till himmelen med.

Så det här med himmelen och döden är samma sak för oss.

En rolig sak hände häromdagen. Vi bor nära en fotbollsplan och när vi gick förbi den kom det en uppsparkad lerig grästuva farandes framför våra fötter.

-Titta, utbrast 5-åringen och visade sin lillebror. Nu tappade Trygg (vår häst som bor i himmelen) ner lite gräs! Eller är det bajs..?

-Bajs, fastslog 2-åringen
"Det kom bajs från himmelen, hästen bajsade"

Skrattandes tittade han upp mot himmelen

-Nej, det ÄR gräs med sa 5-åringen och sedan kom de gemensamt fram till att den skulle familjens travhäst få!

Så jag tror att man som förälder ger sina barn en föreställning om döden utefter sina egna tankegångar.

Har man svårt att förklara finns det som sagt var böcker som man kan ta hjälp av.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur förklarar man död för en 2-åring?

Jag håller med både Havreflinga och Trygg. Berätta för sonen att hästen är död och aldrig kommer tillbaka och berätta sedan om saknad och att man får vara ledsen och sakna.

När pojkarnas pappa dog berättade jag i nästa samma stund som jag själv fick veta det att deras pappa hade dött för att han var sjuk och att han aldrig skulle komma tillbaka mer. Jag berättade också att flera människor kommer att vara ledsna över det och gråta, och det är för att vi inte vill att han ska vara död, för att vi saknar honom och för att vi aldrig kommer träffa honom mer, men att det inte är farligt att se oss gråta. Då var pojkarna 3 år och 1,5 år ungefär, de förstod säkert inte vad det innebar just då, men jag berättade och så har de fått tänka på det och uppleva sorg och saknad och så har det ena gett det andra liksom. Förståelsen kommer inte förrän några år senare, men sorg och saknad kan de ju känna redan då.

Jag fixade gravljus och lyktor, en från varje barn och en från mig, ställde dem under rhododendronbusken deras pappa tyckte så mycket om ( pappas buske), gjorde fint med fina stenar, hjärtan och lite jord och så sa jag att dit kan vi gå när vi saknar honom och känner att vi behöver uttrycka det. Vi kan tända ljus, sjunga eller prata med honom eller bara sitta och titta där.

Ibland kommer den äldsta, nu 6 år och säger att han pratat med pappa vid busken eller sjungit för honom osv.:love:
 
Sv: Hur förklarar man död för en 2-åring?

Själva döden är nog för svårt att förklara för ett så litet barn, i våran familj har vi nog alltid kört med "åkt/flygit till himlen".Där kan barnen få tro att de döda är närvarande men inte på jorden som vi andra.
Att sedan få reda på vad död egentligen är har sedan inte varit speciellt hårt då barnen vant sig vid att personen ändå inte finns.
Vissa blandar även in Gud, att den döde är hos Gud, men det är inte tänkbart för tex våran familj som inte tror på Gud.
Vissa säger att alla som är borta(döda) är i himlen & att de är tillsammans där, tex släktingar, djur osv.
Kan tillägga att vi såklart vetat att kropparna blir kvar på jorden & begravs på kyrkogården, men att själen/medvetandet flyger till himlen.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 049
Senast: Elendil
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 694
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 083
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 917

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp