Bukefalos 28 år!

Hur förklarar man tölt?

I

iina

Hej! Jag har ett litet problem... Är så himla dålig på att förklara saker... Därför skulle jag vilja ha hjälp med en enkel förklaring till hur man får hästen att tölta... har en tjej på 11 år som älskar min lilla häst, hon har inte ridit så fruktansvärt mycket, men ändå lie, och jag har förjäves försökt förklara hur hon ska få hästen att tölta... Så jag skulle vara tacksam för svar!
(även min pappa skulle behöva en lättförståelig fras eftersom jag aldrig lyckats få ur honom att tölt sker med händerna vid hakan...) :)
 
man kan nog inte med några ord förklara för någon hur man ska tölta...dra upp händerna och fram med skänkeln :smirk: har man hört ibland..
Det är ju så individuellt från häst till häst också..hur man sätter igång den i tölt.
 
Det är som sagt väldigt svårt att förklara tölt / hur du skall få hästen att tölta, det beror helt på hur lätt hästen har för tölt, en fyrgångare som har stark trav måste man få att trampa under sig mer och bära sig mer på bakdelen och få mer driv bakifrån när man går fram i tölt, detta innebär också att man måste få med ryggen annars får man den ju att gå över hand och med sänkt rygg ioförsig så töltar ju den ändå...alltså sitta på båda sittbenen och driv fram med sätet med stilla hand och krama på tygeln som man kramar en blöt tvättsvamp när du kramar ut på diskbänken hemma (inte för hårt dock men om man skall förklara) en femgångare däremot kan oftast ha lättare för sig att bära sig i tölt och då gäller också självklart att man skall kunna samla den mer på bakdelen, men en femgångare som blir mot pass hellre än trav så gäller det att inte gå fram för fort i igångsättningen (och lite spänt från ryttaren ) för då blir det bundet - eller mer mot pass. bara sitta och sluta om med säte och överskänkel utan att vara spänd och med stilla händer och mjukt följa med när hästen går i väg. Detta kan låta simpelt vet ej hur er häst är, vill man driva på mer om man nu råkar ha en lite latare häst så kan man lätta lite i sittbenen, underskänkel kan man visst använda men med nybörjare tenderar det oftast med att man får dålig sits och balans på hästen, och man skall absolut inte spänna sig i stigbyglarna alltså trampa ner i dem för kraftigt utan använde säte höfter och insidan av lår när man driver och minskar tempot och inte luta bakå¨t eller framåt utan i lodrät sits...
 
puhhh... :angel: mkt bra förklaring! Du sätter verkligen huvet på spikan, vad svårt det kan vara, speciellt om man ska åtstakomma en bärig korrekt tölt med samling. Sen finns det ju hästar som töltar i alla lägen, även om bakdelen släpar efter och ryggen är sänkt... ;) Finns som sagt ingen "töltknapp"
 
:bump:Som sagt är det svårt att förklara med ord hur man skall tölta om man varken vet hur hästen är eller hur ryttaren är, hur om personen i fråga har naturlig balans i kroppen. Jag har haft många turer i mina dagar och har åkt på många turfirmor i början av min karriär och de allra flesta har sagt åt mig att luta mig bakåt höja händerna och trampa ner hälarna i stigbyglarna och det går verkligen emot allt som man skall göra och det blir faktiskt inte bättre i min mening och hästarna går ju sämre och sämre tillslut och kan endast ridas på detta sätt till slut med rullande ögon sänkta ryggare och hjorthals och sadlarna blir nedsuttna bak vid länden på hästen (det villsäga om de använder "planksadlarna" på turhästarna) Det tråkiga med allt det här är att islandhästar skall ridas precis som vilken annan häst som helst (gå i form med bärighet bakifrån och lös i nacken på tygeln och det speciellt tölten så måste de drivas fram med säte och ha ryggen med, och då "Upphill" fram och detta främjar rörelserna så klart fram...TÖLT ÄR DET SVÅRASTE SOM FINNS!!!!!!
 
en mycket bra förklaring... fast det blev allt lite svårt ändå... försöker och försöker prata om halvhalter, driv, sitt stilla, driv lite till, krama tyglarna...tänk dig att du åker i en motorbåt, hästen ska liksom stiga framför dig... Jag visar och.... Ändå förstår ingen mej... Ska låta den lilla tjejen rida nåt pass för instruktör, men innan februari är det ganska dött häromkring, är ju inte säsong riktigt...
Min häst är i grunden femgångare, riden som fyrgångare och har väldigt lätt för gångarterna, bär sig bra i tölten, även om han inte har så mycket aktion.. så det borde ju inte vara så förärligt svårt...
 
många bra förklaringar. det är så gott som omöjligt att komma med nåt under tips som funkar för alla ryttare och hästar, men jag brukar säga till folk att dom ska försöka sätta hästen i tölt med hjälp av sätet, bromsa upp och krama hästen med sätet genom att skjuta fram höfterna en aning och spänna rumpan lite ( utan att falla bakåt)och försöka sitta emot travtakten. de funkar liksom inte så bra att fortsätta följa med i hästens travrörelser med sätet och försöka få hästen i tölt med hjälp av tyglarna, då blir det bara sänkt rygg, underhals och travtölt.

kanske skulle du låta dem träna att öka och korta skritten lite innan de försiktigt taktar upp i tölten?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 424
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 683
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 771
Senast: jemeni
·
Hästhantering Hej Vi har nyligen köpt en B-ponny till vår 10-åring. Det är hennes första ponny men det är familjens femte häst. Denna 13-åriga Welsh...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 661
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp