Hur förbereder ni er för valet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
I mitt hemmalandsting ringer man rådgivningssköterskan på sin vårdcentral, får beskriva symtomen.
Om symtomen är typiska för låg urinvägsinfektion, kontaktas en läkare som skriver ut antibiotika.
Om symtomen inte är typiska, så handläggs det annorlunda.
Kostnaden blir en receptavgift om 100kr, vilket är betydligt billigare än Kry...

Och jag håller med om det där med antibiotikaresistens och förmodade urinvägsinfektioner.
Wow! Här funkar det sämre. Har en vän som gick med UVI i en vecka. Hon fick läkartid men läkaren pratade aldrig med henne. Efter provtagning så talade han bara om att hon skulle äta C-vitamin. Hon blev förbannad och påpekade att det hade hon gjort och fick efter mycket muttrande ett recept på antibiotika som hon egentligen inte fick hämta ut förrens efter helgen då bakterieprovet var klart. Strax efter besöket började hon få ont i njurtrakten :crazy:
 
Ni som kan det här med partier och hur det funkar. Partier brukar ju anta ett valmanifest. Hur vanligt är det att man ändrar manifestet efter att man börjat dela ut det? Vårt nya lokala (pajas)parti ofredar folk på Icas parkering. Jag har nu fått deras "valmanifest" två gånger och de skiljer sig åt. En fråga som var med tidigare är inte nömnd nu utan utbytt mot en helt annan. Detta manifest är det enda man kan hitta om partiet ifråga eftersom de inte verkar ha någin hemsida.
För mig är det höjden av att vara oseriös men det kanske är normalt.
 
Ni som kan det här med partier och hur det funkar. Partier brukar ju anta ett valmanifest. Hur vanligt är det att man ändrar manifestet efter att man börjat dela ut det? Vårt nya lokala (pajas)parti ofredar folk på Icas parkering. Jag har nu fått deras "valmanifest" två gånger och de skiljer sig åt. En fråga som var med tidigare är inte nömnd nu utan utbytt mot en helt annan. Detta manifest är det enda man kan hitta om partiet ifråga eftersom de inte verkar ha någin hemsida.
För mig är det höjden av att vara oseriös men det kanske är normalt.
Vet inte hur vanligt det är men om man har ändrat sig i frågan så är det väl bättre att ändra i valmanifestet också. Det vanligaste är väl att inte ändra i manifestet men ändå inte stå för det man skriver där så vet inte riktigt vad skillnaden är i praktiken :)
 
Vet inte hur vanligt det är men om man har ändrat sig i frågan så är det väl bättre att ändra i valmanifestet också. Det vanligaste är väl att inte ändra i manifestet men ändå inte stå för det man skriver där så vet inte riktigt vad skillnaden är i praktiken :)
Fast det framgår inte om man ändrat sig i frågan eftersom frågan är bortplockad helt och hållet och en annan är tillagd. Den första handalde om privat driven hemtjänst, det som står där nu handlar om ersättningen till de i kommunen invalda ledamöterna.
 
Ni som kan det här med partier och hur det funkar. Partier brukar ju anta ett valmanifest. Hur vanligt är det att man ändrar manifestet efter att man börjat dela ut det? Vårt nya lokala (pajas)parti ofredar folk på Icas parkering. Jag har nu fått deras "valmanifest" två gånger och de skiljer sig åt. En fråga som var med tidigare är inte nömnd nu utan utbytt mot en helt annan. Detta manifest är det enda man kan hitta om partiet ifråga eftersom de inte verkar ha någin hemsida.
För mig är det höjden av att vara oseriös men det kanske är normalt.
Jösses!

Nej det är verkligen inte normalt. Jag har aldrig hört talas om det förut faktiskt. Trots att jag jobbat politiskt sedan 1975.

Låter onekligen som ett "pajasparti". Seriösa politiska organisationer har en klar ideologi, och beslut utgår från den. Man beslutar långt i förväg vilka frågor som är viktiga i valet.

Att vända kappan efter vinden och försöka lista ut vad folk tycker och ändra sig efter det - det är inte politik, det är populism.
 
Tja, SD gick ut stenhårt innan valet att de var emot vinster i välfärden och pratade mycket om åldringar som fick äta knäckebröd. Sedan efter valet var det toppen med vinster i välfärden.

Antar att jag får x antal SD:are på mig nu...

Att man sa X och gjorde ingenting alternativt Y är gemensamt för ungefär alla partier i riksdagen efter förra valet.
 
Är nog bara googla på brutna vallöften eller liknande. S har en hel del, MP har en hel del. Annies högra sko borde väl vara färdig i ugnen snart. Självklart kan man säga att man inte har haft möjlighet men det blir ju bara att slå ifrån sig ansvaret i slutändan.
Fast jag fattar inte riktigt vad du menar?

Inget parti har egen majoritet idag. Det man kampanjar med är ju vad man vill jobba för. Så länge man inte bestämmer ensam så kan man inte göra annat än försöka förhandla och övertala andra att jobba i samma riktning.

Deet finns inget parti som kan lova något alls.
Så vad menar du egentligen?
 
Fast jag fattar inte riktigt vad du menar?

Inget parti har egen majoritet idag. Det man kampanjar med är ju vad man vill jobba för. Så länge man inte bestämmer ensam så kan man inte göra annat än försöka förhandla och övertala andra att jobba i samma riktning.

Deet finns inget parti som kan lova något alls.
Så vad menar du egentligen?
Ok ett bättre exempel är väl isf hur S inför valet ojade sig över hur M och andra partier eventuellt skulle kunna tänka sig mer restriktiv flyktingpoltik. Sedan genomförde man i princip samma förändringar själv. Då har man sagt en sak och sedan helt bytt riktning.
 
Ok ett bättre exempel är väl isf hur S inför valet ojade sig över hur M och andra partier eventuellt skulle kunna tänka sig mer restriktiv flyktingpoltik. Sedan genomförde man i princip samma förändringar själv. Då har man sagt en sak och sedan helt bytt riktning.
Ok - så S är synonymt med "ungefär alla partier".

Märkligt.
 
Men jösses!
KDs partiledare ändrar partiets inställning till kärnkraft i pågående sändning - utan att ens fråga någon annan än sig själv. Hör deras energipolitiska talesperson på P1 och hon är högst påtagligt förvånad.

Mycket märkligt sätt att leda en organisation.

Det vara lite... förvånande kan vi ju säga :rofl: Jag skulle gärna ha hört hur diskussionerna gick inom partiet sedan :D

Personligen skulle jag dock gärna se att andra partier tar efter i den frågan :angel: :laugh:
 
Men jösses!
KDs partiledare ändrar partiets inställning till kärnkraft i pågående sändning - utan att ens fråga någon annan än sig själv. Hör deras energipolitiska talesperson på P1 och hon är högst påtagligt förvånad.

Mycket märkligt sätt att leda en organisation.

I sakfrågan är det skönt att fler kommer till insikt, men det märks att partiet balanserat länge på avgrundens kant och letar avgörande frågor.

Lite som Kinnunen igår förklarandes SDs klimatpolitik och fnissar vid frågor om hur viktig frågan är.

Lite som att vara småföretagarombud i Vänsterpartiet.
 
Är nog bara googla på brutna vallöften eller liknande. S har en hel del, MP har en hel del. Annies högra sko borde väl vara färdig i ugnen snart. Självklart kan man säga att man inte har haft möjlighet men det blir ju bara att slå ifrån sig ansvaret i slutändan.
https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/s-genomforande-av-valloften-battre-an-forvantat/

Bara ett exempel. S har faktiskt genomfört många av sina vallöften, förvånansvärt många, med tanke på att dom inte direkt jobbar i medvind alla gånger och har majoritet. Så att folk generellt (och även du i det här fallet) antyder att politiker inte håller sina vallöften är rätt dumt när dom trots allt gör det, eftersom det skapar ännu mer misstro och förakt för politiker och banar väg för enfrågepartier och populism.

I min värd är det dessutom rätt stor skillnad på att tex göra som S och försöka genomdriva sina idéer och sin politik efter bästa förmåga, men inte lyckas hela vägen, samt att göra som ex SD och jobba tvärtemot vad en faktiskt gått till val på och likt småbarn sitta och rösta emot förslag (som dom i teorin faktiskt borde stå bakom) bara för att dom kan.
 
https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/s-genomforande-av-valloften-battre-an-forvantat/

Bara ett exempel. S har faktiskt genomfört många av sina vallöften, förvånansvärt många, med tanke på att dom inte direkt jobbar i medvind alla gånger och har majoritet. Så att folk generellt (och även du i det här fallet) antyder att politiker inte håller sina vallöften är rätt dumt när dom trots allt gör det, eftersom det skapar ännu mer misstro och förakt för politiker och banar väg för enfrågepartier och populism.

I min värd är det dessutom rätt stor skillnad på att tex göra som S och försöka genomdriva sina idéer och sin politik efter bästa förmåga, men inte lyckas hela vägen, samt att göra som ex SD och jobba tvärtemot vad en faktiskt gått till val på och likt småbarn sitta och rösta emot förslag (som dom i teorin faktiskt borde stå bakom) bara för att dom kan.
Fast nu gällde det inte att genomföra sina löften vilket precis som @tanten påpekade inte alltid är möjligt att göra. Det jag poängterade var hur man höll en viss linje angående vissa frågor och sedan helt går mot den linjen som t.ex. gällande asyl/flyktingfrågan. Den linje man nu håller i den frågan är något man själv kallade andra rasister och främlingsfientliga för att vilja hålla inför valet 2014.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det kanske låter fruktansvärt, men jag ska förklara hur jag menar. Så håll i hatten för ett väldigt personligt och blottande inlägg...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 162
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp