Hur fort somnar du?

Hur fort brukar du somna?

  • Direkt inom ett par minuter...

    Röster: 64 31,8%
  • Ca 15 minuter

    Röster: 40 19,9%
  • Ca 30 minuter

    Röster: 24 11,9%
  • Ca en timme .

    Röster: 19 9,5%
  • Mer än en timme...

    Röster: 19 9,5%
  • Vet inte....

    Röster: 3 1,5%
  • Det varierar stort...

    Röster: 32 15,9%

  • Antal omröstningsdeltagare
    201
Somnar alltid till samma tv-program (gamla avsnitt av QI :heart) och det är sällsynt att jag får med mig alla 45 minuter. Vanligen varierar det mellan 5 och 20 minuter innan jag somnat - tror jag! Tittar aldrig på klockan när jag försöker sova. Om jag är vaken till eftertexterna så försöker jag gå upp och göra något annat en stund. Är sällan lönt att ligga kvar längre än 45-60 min ändå.
 
Ingen aning. Jag vet inte hur man ska räkna sådant. Jag lägger mig någon gång på kvällen. Pillar lite med datorn, tittar på youtube, sedan när jag är trött så somnar jag.
 
För det mesta inom 15 minuter. Vid enstaka tillfällen kan det gå upp mot en timme men nu för tiden händer det tack och lov inte så ofta.
 
Det senaste året, sedan jag började jobba efter föräldraledighet, somnar jag nio gånger av tio med iPad (eller vad jag just nu läser bok på) i handen efter någon läst sida eller två. Vaknar efter några minuter och stoppar undan den och somnar om.

Lägger mig dock tidigare än jag egentligen behöver för att jag vill ligga och scrolla lite, lyssna lite på någon podd och/eller spela något spel. Det är den lilla egentid jag får för tillfället och den är värdefull. När jag är klar med det tar jag vad-jag-nu-läser-bok-på, och vänder mig åt "rätt" håll. Då tar det inte lång stund.

Har haft stora sömnproblem tidigare, ibland varit vaken flera dygn i stöten, så det är himla skönt att den biten fungerar nuförtiden.
 
Jag har en avslappningsapp som jag startar och den tar ca 7 min. Det är mycket ovanligt att jag inte har somnat innan den är klar.
 
15 minuter till 3 timmar 😅.

Oftast någonstans runt en timme. Det tar tid för min hjärna att varva ner. Rätt ofta kan jag märka att kroppen somnat, men medvetandet är påslaget ännu.

Tar melatonin ibland (just nu är en sån period), om jag märker att jag får flera insomnia-nätter i rad.

Jag kanske borde föra kalender på det, för det är ju fullmåne just nu 😁...
 
Försöker ha släckt till 23, men det kan ta en stund innan jag somnar. Avundsjuk på maken som knappt hinner lägga huvudet på kudden innan hans snusnings hörs.
 
Brukar sätta en timer på telefonen och lyssna på p1. Efter 2 timmar är jag fortfarande vaken och får fundera på om jag ska starta timern igen eller bara ge upp och sluta försöka somna. Vaknar några gånger och går på toa.
 
Typisk nattmänniska med dagjobb och alltså konstant trött men somnar ändå inte. Är jag benhård med rutiner och börjar varva ner riktigt, riktigt tidigt på kvällen så somnar jag inom ett avsnitt av någon tv-serie runt/efter kl 23.

Att bara kunna lägga sig ner, blunda och somna händer inte förrän efter 2-3 på natten.
 
Ca 30 min efter jag bestämt mig för att somna, oftast kortare men längre tid händer ibland.

Perioder jag jobbar dag är det betydligt jobbigare att somna, blir som nån stress att jag måste somna för att jag ska upp som gör det svårare.
 
När jag var yngre hade jag en viss skiva jag somnade till varje natt. Kom på det nu när jag läste andras svar i tråden. Något ja inte tänkt på på länge
 
Mer än en timme. I natt somnade jag vid 05.30 och vaknade vid 07.30. Skulle ju upp då.... La mig kl 22 för att jag var trött. Men somna kunde jag inte.
 
Allt mellan en kvart och tre timmar.

Som så många andra kan jag få svårt att sova om jag är lite för trött rent mentalt, och det är en fruktansvärt dålig egenskap. :down:

Med melatonin, lång kvällsrutin och många meter mörkläggningsgardin så att det verkligen är becksvart när jag ska sova oavsett hur det ser ut utanför så har jag bättre sömn idag än tidigare åt.
 
Inte ovanligt att det går ganska fort. Men koll på tid har jag inte. Ibland tar det längre tid. Ibland flera timmar. Men har tränat på att inte störa mig på ljud och sånt tidigare. Hade inte så mycket val förut när jag för länge sen hade en granne ovanför som hade fest 3 dagar i veckan. Ligga å störa sig eller stressa över att inte få tillräckligt med sömn gör bara så att man får ännu mindre sömn.
 
Fascinerande att så många kan somna direkt inom några minuter. Det låter skönt...
Ja för mig har det varit en ögonöppnare åt andra hållet, lider med alla som inte kan somna. De få perioder det varit så för mig har verkligen varit jobbiga. Fruktansvärt att ha det som "normalläge".
 
Lägger jag mig innan kl. 03-04 tar det många timmar att somna (ofta över 3h). Efter kl. 03-04 tar det oftast bara någon timma
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har ett helsike att vakna på morgonen och starta dagen. Jag ställer larmet på mobilen för att vakna, men det funkar inte. På...
21 22 23
Svar
444
· Visningar
19 475
Senast: bettysmatte
·
Övr. Barn Vår snart sexåriga dotter har alltid sen hon var liten nattats genom att vi ligger bredvid tills hon somnat. Det har funkat men med en...
Svar
11
· Visningar
867
Senast: Humla
·
  • Låst
Tjatter Jag sitter som vanligt och jobbar. Igår somnade jag på soffan och katten somnade på mig.
99 100 101
Svar
2 012
· Visningar
67 477
  • Artikel
Hästnyheter Den svenska fälttävlansryttaren Dag Albert meddelar på Facebook att han har låtit sin mästerskapshäst somna in. Who's Blitz blev 31 år...
Svar
0
· Visningar
126
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp