Hur förvarar ni sadelgjordarna?

Reville

Trådstartare
Ja frågan finns i rubriken, hur förvarar ni era sadelgjordar? Just nu har jag mina hängande över sadlarna, men jag vill förvara dom på ett bra sätt, helst hängande, och som inte tar för mycket plats i sadelkammaren.

Någon som har tips och idéer? :)

har länge tänkt skapa en sån här tråd också :D
jag har mina gjordar hängande,

tycker att det är bäst så, och har en liten mindre krok i dressyrgjordarna så att man kan hänga dem ordentligt också, kan ta bättre bild sen ^_^.

Nu kanske ni tycker jag är heltokig menee..

Jag drar aldrig upp stigbyglarna, utan låter dom alltid hänga ner.
Sedan lägger jag den "uppknäppta änden" av sadelgjorden i stigbygeln. :o Kommer aldrig ändra på mig O_o

Dom gjordar jag inte användar hänger likadant som bilden ovan!

Jag har helst sadelgjordarna hängande i en krok / på en skruv bredvid sadlarna, men där jag står inhyrd nu är det extremt trångt i sadelkammaren så jag förvarar den helt lösknäppta dressyrgjorden på sadeln, utanpå sadelöverdraget. Westerngjorden förvaras också utanför sadelöverdraget men är inte lösknäppt helt.

Tillägg: i min framtida egna sadelkammare hade jag nog gärna haft dom här små snygga krokarna till sadelgjordar: http://www.specialbeslag.se/krokar-hangare-hatthyllor/enkelkrok

Där jag står nu är vi väldigt trångbodda så sadelgjorden hänger över respektive sadel som givetvis har sadelskydd på.
Jag föredrar dock att ha dem hängande på krokar bredvid sadlarna.
Vill dock ha dubbla krokar så de hänger rakt.

Att ha som @Buck och bara hänga i ena änden så det blir snett får mitt kontrollbehov att gå i spinn och bara vilja rätta till :devil:

Där jag står nu är vi väldigt trångbodda så sadelgjorden hänger över respektive sadel som givetvis har sadelskydd på.

Att ha som @Buck och bara hänga i ena änden så det blir snett får mitt kontrollbehov att gå i spinn och bara vilja rätta till :devil:

Jag såg inte att det bara var en krok på bilden.. för när det kommer till sånt är jag likadan :rofl:
Jag köpte sånnadär krokar man hänger upp grepar/sopborstar m.m. med två långa järnpinnar(kan någon komma opå ett bättre ord?) då får man plats med massor på en och samma "krok"!

Jag köpte mina på j*la. Någon som förstår vilka jag menar? :idea:

True dat. Jag borde skrivit krokar/skruvar istället :D.

Jag såg inte att det bara var en krok på bilden.. för när det kommer till sånt är jag likadan :rofl:
Jag köpte sånnadär krokar man hänger upp grepar/sopborstar m.m. med två långa järnpinnar(kan någon komma opå ett bättre ord?) då får man plats med massor på en och samma "krok"!

Jag köpte mina på j*la. Någon som förstår vilka jag menar? :idea:

Japp, det låter smart. Om man gillar rost-romantik kan man ju ta ju ta "huvudet" till en gammal järnkratta och sätta upp.

Till några av gjordarna har jag en smart liten lädergrej som gör att de hänger rakt ner.
Undrar om jag kan hitta en bild..

Jag har någon sorts redskapshängare med två pinnar till mina. Syns lite här, eventuellt kan jag komma ihåg att ta en bättre bild...
1763C6B2-DEF5-4F2D-A90F-D20B13EE4952_zpso89h1ecb.jpg

Den jag använder hänger över sadeln, som har sadelskydd.

Dom andra ligger i en kasse. Använder dom inte alls eftersom dom inte passar nya sadeln med längden. Stropparna är kortare på nya sadeln.

Min hoppgjord hänger över sadeln, ej knäppt i sadeln, utanpå sadelöverdraget. Dressyrgjorden likaså (f.n. har jag dock ingen). Jag föredrar att ha lädergjordarna hängandes, men i dagsläget har jag inte den möjligheten. Huvudsaken för mig är att de hänger rakt, inte sitter fast i stropparna (något jag fått för mig) och hålls torr och ren.
Westerngjorden får i regel hänga kvar på sadeln, som har en "girth holder" (gjordhängare).

Tack för era tips och för att ni delar med er :)
För att förtydliga mig så hänger jag sadelgjordarna "lösa" på sadlarna, och de har sadelskydd (sadlarna alltså). Eftersom majoriteten av mina gjordar är av läder så vill jag att de hänger "liksidigt" och rakt, inte ligger huller om buller i nåt skåp i sadelkammaren och jag skulle aldrig kunna lämna sadelgjorden fast i stropparna och sen vrida den över sadeln, hua! :nailbiting:

Också funderat på detta!

Min dressyrgjord kan inte hänga rakt, den är typ helt formad efter hästen. Hur förvarar man den enklast? (den används inte nu och ligger på sidan i en korg så den inte blir vikt).

Jag har läst att gjordarna mår bäst av att förvaras böjda, som när de sitter på hästen. Därför har jag gjordarna hängande (naturligtvis helt lösa) på sadlarna.

Jag har läst att gjordarna mår bäst av att förvaras böjda, som när de sitter på hästen. Därför har jag gjordarna hängande (naturligtvis helt lösa) på sadlarna.

Min Prestigegjord är dock helt "rak" om man hänger den i ena änden (när jag putsar), då kan det väl inte skada?

Vissa gjordar blir det ju dock vek på (antingen raka eller böjda) och det är ju helt värdelös att hänga "tvärtom" då (och att använda när vecken blir på insidan).

Liknande trådar

Utrustning Jag har som rubriken lyder problemet att ha ett väldigt smalt ansikte med ett gigantiskt bakhuvud, detta resulterar i att i princip ALLA...
Svar
4
· Visningar
654
Utrustning Är det nån här som testat dessa stigbyglar eller har nått annat bra tips? Jag är ute efter typ freejump men som är säkrare än just...
Svar
7
· Visningar
570
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 735
Senast: Edla
·
Utrustning Har en häst där sadegjorden hamnar långt bak även när sadeln ligger på plats. Har ni förslag på gjordar som hamnar längre fram fast...
Svar
4
· Visningar
495
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka