Hur frätande är hästurin?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Wedjat
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 3 154
W

Wedjat

Att ammoniak och diverse salter är allvarliga saker tvivlar jag inte på. Men exakt hur skadligt är det för skor och stövlar? Jag läste i en tråd att någon här inte skulle ha sina Hunterstövlar (tillverkade av riktigt gummi) i stallet. Finns det någon lista över vilka material som är urinresistenta och vilka som är det definitivt inte? Och kan det liksom samlas kisspulver på stallgolvet som aktiveras om man går på det med fuktiga sulor?

Sv: Hur frätande är hästurin?

För gummistövlar rena döden. Jag försöker ha skor jag kan skölja av när jag mockat.

Jag har haft mina jodhpurs i minst tre år, och dom har jag inte märk nåt på iallfall.
Brukar aldrig ha riktiga gummistövlar i stallet så för dom vet jag inte.

Däremot har jag också hört att det ska fräta på stövlar o sånt, så det bästa vore väl att torka av dom när man mockat eller i bästa fall undvika att ha ridstövlar annat än när man rider.

Har märkt att sömmarna i mina vanliga gång/tränings skor ( typ Ecco el likande) brukar gå sönder. Gissar på att det har med urinet att göra.. Det har bara hänt dom som jag har haft när jag har mockat ibland.
Gummistövlar har jag aldrig haft. Läderskor brukar funka bra.

Justja, där lädret går ihop med gummisulan på skon så har mina börjat spricka, vet inte om det har med kisset att göra?

Jag har ett par muck-boots som enligt reklamen ska vara resistenta mot aggresiva miljöer.
Fast de är inte så gamla än. Att spola eller borsta av skona efter stallbesök är ett måste för att förlänga livet på dem, annars går ju urinen in mellan sula och ovanläder och sulan lossnar.

Jag har aldrig hört talas om några skor som är helt "imuna", så på sommarhalvåret så köper jag skitbilliga skor på ÖB eller liknande, så får de hålla så länge de håller.

På mina gamla skor så märker jag deffenetivt att det har frätit på tårna liksom. Lädret har gått upp där. Är väldigt onogrann med att spola av skorna, gör det aldrig :p Mockar aldrig i ridstövlarna på grund av detta.

jag mockar alltid i mina ariat skor, får kasnke ändra på det då :crazy:
nu när ni säger det, så stämmer det nog att det är frätande för alla mina skor går typ sönder vid sulan.. kanske därför :idea:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Panik vid dusch
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka