Amningsmottagningar finns inte överallt. Beror helt var man bor.När jag haft problem med amningen har jag absolut känt mig ensam med problemet men samtidigt känt att det funnits massor med ställen att vända sig till! Herre, det finns ju mottagningar som bara ägnar sig åt att hjälpa ammande kvinnor med problem! När jag behövde hjälp, uppfattade jag dem som väldigt hjälpsamma, ödmjuka och måna om att det skulle funka för både mug och bebis.
Det som är, när man är och surrar i det där, är ju att eftersom maten är så viktig, så känns en dag som en evighet, en vecka känns som för alltid. Så var det iaf för mig och det gjorde att allt kändes så himla hopplöst inget fungerade öht.. Och sedan när msn hade lite perspektiv så insåg man att msn faktiskt inte hållt på den där evigheten man trodde där och då.
Jag har fått mång svinbra råd från både bb och amningsmottagningar även om jag där och då, med stress och massa hormoner, tyckte att allt dom sa inte fungerade.. (Fast de va ju ändå dom råden som fungerade när jag gav det en chans och TID! Och inte tid som i en kvart, utan som i veckor! Som @Tora skrev så ska man lära dig att amma, men inte bara det, man ska lära sig amma just den bebisen!![]()
Många gånger måste man dessutom ta sig dit.
Att få tillgång till adekvat hjälp är inte alltid lätt. Kvalitet på råden från BVC är tyvärr väldigt spretig.
Sen finns det alltid Amningshjälpen. Men även där är det mest fråga om hjälp över telefonen.
Den hjälpen som många gånger fanns förr i stugorna var frågan om direkt hjälp flera gånger per dag så länge som det behövdes.