hur fungerade er amning vid barn två?

När jag haft problem med amningen har jag absolut känt mig ensam med problemet men samtidigt känt att det funnits massor med ställen att vända sig till! Herre, det finns ju mottagningar som bara ägnar sig åt att hjälpa ammande kvinnor med problem! När jag behövde hjälp, uppfattade jag dem som väldigt hjälpsamma, ödmjuka och måna om att det skulle funka för både mug och bebis.
Det som är, när man är och surrar i det där, är ju att eftersom maten är så viktig, så känns en dag som en evighet, en vecka känns som för alltid. Så var det iaf för mig och det gjorde att allt kändes så himla hopplöst inget fungerade öht.. Och sedan när msn hade lite perspektiv så insåg man att msn faktiskt inte hållt på den där evigheten man trodde där och då.
Jag har fått mång svinbra råd från både bb och amningsmottagningar även om jag där och då, med stress och massa hormoner, tyckte att allt dom sa inte fungerade.. (Fast de va ju ändå dom råden som fungerade när jag gav det en chans och TID! Och inte tid som i en kvart, utan som i veckor! Som @Tora skrev så ska man lära dig att amma, men inte bara det, man ska lära sig amma just den bebisen! :)
Amningsmottagningar finns inte överallt. Beror helt var man bor.

Många gånger måste man dessutom ta sig dit.

Att få tillgång till adekvat hjälp är inte alltid lätt. Kvalitet på råden från BVC är tyvärr väldigt spretig.

Sen finns det alltid Amningshjälpen. Men även där är det mest fråga om hjälp över telefonen.

Den hjälpen som många gånger fanns förr i stugorna var frågan om direkt hjälp flera gånger per dag så länge som det behövdes.

@Tora trpkigt att de tär så! På bb fick jag direkt hjälp, både muntligt och handgripligen med ettan av barnmorskorna. Sen vid hemgång fick man en broschyr som de gick igenom och där stod nr till två mottagningar. Dem behövde jag inte med ettan men med tvåan. Då gick det till så att jag ringde och pratade med dem och vi kom överens om att jag skulle testa först själv och löste det sig inte så skulle vi boka en tid så jag fick komma dit.

Har du testat prata med Amningshjälpen någon gång?

Jag har väl haft väldig tur, men jag upplever det absolut att jag fått bra hjälp både på bb och efteråt. Men, jag är också sån som person att jag vet att jag behöver kämpa själv och trots att det är tufft, speciellt när det handlar om något så viktigt som ens bebis mat, så fixade jag att kämpa på egen hand. Men jag förstår att andra kanske behöver ett annat stöd! Men det upplever jag det absolut som att jag fått om jag bett om det.
(Det var som när jag innan min fl var på obstretiska för jag hade ett psykbryt över att dottern var stor och jag ville inte spricka sönder och samman och få kroniska besvär efteråt. Då blev läkaren uppriktigt arg på tidningar och skit som skrämmer upp kvinnor. Hon sa att de hjälpte ALLA som upplevde att de hade ett problem, problemet var att de aldrig vände sig till vården för att få hjälp och då är det inte så lätt att hjälpa. Det jag vill säga är att vi inte ska glömma att faltiskt be vården om hjälp när vi behöver den. Sen tror inte jag att vården är perfekt, långt ifrån, men det är heller inte konstigt att vården inte kan erbjuda samma trygghet och kontinuitet som ex en gammal kompis som är villig att finnas där 24/7.

Jag hade i och för sig hyfsat lätt att amma första barnet, men med tvåan var det ÄNNU enklare. Man kände igen känslan; visste när barnet fick "rätt tag" osv. Även om det gick lätt med första tog det ju någon månad innan man fick fullständig kläm på det hela; med lite sår på bröstvårtorna som följd.

Lycka till!

Ja, det tog nog en månad med första och drygt en månad, ca två med tvåan att få ordning på teknik och samspel. Det tror iaf jag är helt normalt och det är viktigt att veta det, så man inte ger upp för tidigt. Där och då är det ju ens enda problem och så viktigt så det känns ju som att de olika faserna/problemen håller på i en hel jäkla evighet... Efteråt, med lite perspektiv inser man att tre dagar helt plötsligt verkade vara lika långa som tre år. Så var det iaf för mig.

@Tora trpkigt att de tär så! På bb fick jag direkt hjälp, både muntligt och handgripligen med ettan av barnmorskorna. Sen vid hemgång fick man en broschyr som de gick igenom och där stod nr till två mottagningar. Dem behövde jag inte med ettan men med tvåan. Då gick det till så att jag ringde och pratade med dem och vi kom överens om att jag skulle testa först själv och löste det sig inte så skulle vi boka en tid så jag fick komma dit.

Har du testat prata med Amningshjälpen någon gång?

Jag har väl haft väldig tur, men jag upplever det absolut att jag fått bra hjälp både på bb och efteråt. Men, jag är också sån som person att jag vet att jag behöver kämpa själv och trots att det är tufft, speciellt när det handlar om något så viktigt som ens bebis mat, så fixade jag att kämpa på egen hand. Men jag förstår att andra kanske behöver ett annat stöd! Men det upplever jag det absolut som att jag fått om jag bett om det.
(Det var som när jag innan min fl var på obstretiska för jag hade ett psykbryt över att dottern var stor och jag ville inte spricka sönder och samman och få kroniska besvär efteråt. Då blev läkaren uppriktigt arg på tidningar och skit som skrämmer upp kvinnor. Hon sa att de hjälpte ALLA som upplevde att de hade ett problem, problemet var att de aldrig vände sig till vården för att få hjälp och då är det inte så lätt att hjälpa. Det jag vill säga är att vi inte ska glömma att faltiskt be vården om hjälp när vi behöver den. Sen tror inte jag att vården är perfekt, långt ifrån, men det är heller inte konstigt att vården inte kan erbjuda samma trygghet och kontinuitet som ex en gammal kompis som är villig att finnas där 24/7.
Ja jag pratade med Amningshjälpen. Men det var bara via telefon. Det är ju en ideell organisation och de är inte jämt utspridda över landet. Om dom vill göra hembesök får att kolla teknik så beror det på om det finns någon i närheten som vill/kan åka ut. Det är ju privatpersoner så det är ju inte så att dom har öppet 08:00-17:00 varje dag.

Visst fick man hjälp på BB men vilken hjälp man får beror mycket på vilket sjukhus man hamnar på och vilken personal som jobbar just då.

Alla har det inte som på Varberg att man får stanna hur länge man vill. På många ställen blir man hemskickad så fort det bara går.

Amningsmottagningen i Göteborg har dragit ner på öppettiderna och då var det snålt redan innan.

Det är ju jättebra att du känner att du fick hjälp men rent generellt är det ett problem att få bra hjälp. Dessutom varierar kvalitet på hjälpen man får något enormt.

Bara det påståendet att mjölken är som tunnast på kvällen är en myt som verkar enormt svår att bli av med.

Eller att bebisen bara skall äta max 10 minuter på varje bröst för allt annat är torramning och helt meningslöst.

Eller när BVCtanten från en amningsmottagning sagt att det där är ett bra tag och att det är för att du ammar så länge åt gången som du får sår. Jag kastar bara en liten blick på hur min kompis ammar och ser omedelbart att det där är inget bra tag.

@Tora ok, men utöver de, ändå få exempel på dålig hjälp eller rent felaktiga råd, utöverdet, hur vet du att den generella uppfattningen är att det är dåliga möjligheter att få hjälp? Jag syftar alltså på fakta. För jag tänker mig att de som faktiskt är nöjda inte lär vara de som skriker högst.
Jag själv vet ju med mig att där och då i hormonkaoset så hade jag svårt att ta till mig de råden jag fick och hade jag inte vart så himla envis med att amning var det enda alternativet så hade jag mest troligt gett upp. Det gör ju dock inte hjälpen jag fick, varken dålig eller felaktig.
Jag födde på Danderyd och där var dom jätte noga med att tala om vilken hjälp som famns och all personal (förutom en enskild bm) var riktigt riktigt bra. Jag säger inte att du har fel, men jag undrar om det inte kan vara så att vi vårdtagare kanske inte alltid är så bra på att ta för oss av den hjälp som finns. sen kan jag iof sakna att man inte i föräldrakursen pratade om hur svårt det faktiskt kan vara att amma och hur lång tid det kan ta innan allt faller på plats. Hade jag vetat det så hade jag mest troligt haft en annan inställning när problemen dök upp.

Barn 1: det gjorde fördjävarns skitont i 3 veckor. Sen gjorde det jätteont i 6 veckor sen gjorde det fördjävarns skitont i 3 veckor. Sen var det helt ok själva amningen fram till 8 månader då jag slutade amma på en dag. Då gjorde det jätteont i 2 dagar.

Barn 2: det gör fördjävarns skitont! Vi är inne på dag 8.

Vi fördjävarns skitont pratar vi hulkgrinade vid varje amning. Profylaxandning och värmekudde på magen. Behöver jag säga att jag inte är ett amningsfan :meh:

En lite mer allmän fråga, är det någon som har erfarenhet av att ha alldeles för mycket mjölk? Jag har nu försökt gå över på blockamning enligt råd från Amningshjälpen http://www.amningshjalpen.se/images/stories/mycket_mjolkAN32007.pdf men jag tycker det är svårt. Brösten är proppfulla heeela tiden och det är omöjligt för den lilla bebisen att tömma ens ett av dem vid amning.

Jag tycker att jag har fått väldigt bra hjälp med amningen. Både av BB, Amningshjälpen som jag både sökt på och ringt och av BB Stockholms amningsmottagning som vi var på 2 gånger förra barnet. Hjälp finns att få men jag tror man behöver efterfråga den själv. Det är ingen som kastar sig över en och vill komma hem och hjälpa till att amma direkt.

Mvh Miks

@Tora ok, men utöver de, ändå få exempel på dålig hjälp eller rent felaktiga råd, utöverdet, hur vet du att den generella uppfattningen är att det är dåliga möjligheter att få hjälp? Jag syftar alltså på fakta. För jag tänker mig att de som faktiskt är nöjda inte lär vara de som skriker högst.
Jag själv vet ju med mig att där och då i hormonkaoset så hade jag svårt att ta till mig de råden jag fick och hade jag inte vart så himla envis med att amning var det enda alternativet så hade jag mest troligt gett upp. Det gör ju dock inte hjälpen jag fick, varken dålig eller felaktig.
Jag födde på Danderyd och där var dom jätte noga med att tala om vilken hjälp som famns och all personal (förutom en enskild bm) var riktigt riktigt bra. Jag säger inte att du har fel, men jag undrar om det inte kan vara så att vi vårdtagare kanske inte alltid är så bra på att ta för oss av den hjälp som finns. sen kan jag iof sakna att man inte i föräldrakursen pratade om hur svårt det faktiskt kan vara att amma och hur lång tid det kan ta innan allt faller på plats. Hade jag vetat det så hade jag mest troligt haft en annan inställning när problemen dök upp.
Fakta finns att läsa på bla Amningshjälpen. Hur certifieringen "Amningsvänligt sjukhus" kom av sig. Den ideella organisationen Amningshjälpen startades just för att det var svårt att få adekvat hjälp.

Har även stått i tidningarna bla i GP i samband med att man drog ner på öppettiderna att behovet långt överstiger tillgången.

Jag måste snarare säga att jag är förundrad över att du verkar helt ha missat att det är svårt att få hjälp.
Det ironiska är att man vill att kvinnor skall amma men drar ner på deras möjlighet att få hjälp. Det har som sagt stått en hel del om det i tidningarna. Även P1 (tror programmet Tendens) har belyst problemet.

I våran föräldrakurs var dom noggrana med att påpeka att det kunde strula med amningen. Då fanns det fortfarande en amningsmottagning i Varberg.

Jag själv startade en tråd här på Buke när det krånglade med första barnet.

Den amningshjälp som fanns att tillgå genom landstinget och kommunen var inte mycket värd.

Bäst hjälp fick jag som sagt genom att leta upp på nätet (bla Amningshjälpen) men framför allt då genom min mamma.

Den kunskap som fanns hos kvinnor förut om amning försvann mycket när barnafödandet hamnade på sjukhusen och läkarna tog över.

Amningstrenden går neråt och en av anledningen anses bla vara att kvinnor många gånger skickas hem från sjukhusen så fort det bara går och att de sedan har svårt att få hjälp när amningen krånglar.

Det var ju inte direkt så att jag satt hemma på rumpan och väntade på att någon skulle hjälpa mig. Det var enormt frustrerande att den hjälpen jag kunde få via sjukvården var så obefintlig.

Hade jag inte varit så envis och verkligen velat amma så hade jag slutat och gått över till ersättning och bidragit till den sjunkande amningstatestiken.

@Tora missat och missat, jag har inte funderat så mycket på det eftersom jag själv aldrig upplevde det som ett problem, snarare tvärt om! Jag är väldigt tacksam för all hjälp jag fått av sjukvården innan och efter vi fått barn! Allt från kollerna hos bm,föräldrakursen, stöd vid psykbryt inför FL, otroligt bra stöd under en tuff FL, jätte bra vård efter fl, bra genomgång inför hemgång om vart jag skulle vända mig för kontakt m BVC, Amningshjälpen, gynakut osv. Tycker faktiskt de gjorde ett suveränt jobb faktiskt och trots att jag fick en riktigt dålig bm under en jobbig fl (blev bra efter skiftbyte) så är jag imponerad över hur otroligt proffsiga och fantastiska dom var, jag är så himla tacksam!

Ed. Jag menar såklart inte det som en pik, men jag tyckte där och då att det ibland var lite svårt att ta till sig råden. Jag avfärdade dem innan jag riktigt provat för att jsg kände att det inte skulle funka.. Sen är det ju så att väntar man ett par dagar så har situationen ändrats och då är det helt plötsligt de tidigsre avfärdade tipsen som funkar.

@Tora missat och missat, jag har inte funderat så mycket på det eftersom jag själv aldrig upplevde det som ett problem, snarare tvärt om! Jag är väldigt tacksam för all hjälp jag fått av sjukvården innan och efter vi fått barn! Allt från kollerna hos bm,föräldrakursen, stöd vid psykbryt inför FL, otroligt bra stöd under en tuff FL, jätte bra vård efter fl, bra genomgång inför hemgång om vart jag skulle vända mig för kontakt m BVC, Amningshjälpen, gynakut osv. Tycker faktiskt de gjorde ett suveränt jobb faktiskt och trots att jag fick en riktigt dålig bm under en jobbig fl (blev bra efter skiftbyte) så är jag imponerad över hur otroligt proffsiga och fantastiska dom var, jag är så himla tacksam!

Ed. Jag menar såklart inte det som en pik, men jag tyckte där och då att det ibland var lite svårt att ta till sig råden. Jag avfärdade dem innan jag riktigt provat för att jsg kände att det inte skulle funka.. Sen är det ju så att väntar man ett par dagar så har situationen ändrats och då är det helt plötsligt de tidigsre avfärdade tipsen som funkar.
Jag tycker jag har fått utmärkt hjälp med allt förutom just amningen.

Det är dessutom inte bara min egna erfarenhet utan hjälpen man får av tex BVC är beroende på hur just den BVCpersonen är intresserad av amning. Det skall ju ändå finnas en viss samstämmighet och en gemensam grundnivå men så är det inte.

Jag vet att vissa BB och BVC faktiskt försöker på egen hand att utbilda personal på korrekt amningshjälp. Dvs sådant som grundar sig på korrekta fakta och inte på sådana gamla "sanningar" som att mjölken är som tunnast på kvällen eller att det är fel att amma 20-24 h om dygnet.

Har för mig att Amningshjälpen har kurser för sjukvårdspersonal.

Nu är det ju sex år sedan min äldste var bebis (med dom andra tre har jag ju vetat hur jag skall amma) och mycket har blivit bättre på mitt sjukhus.

Där ger man tex ingen ersättning till bebisar de första 24h om det inte är medicinskt påbjudet.

På vissa sjukhus gör man det dock fortfarande vare sig föräldrarna vill det eller inte.

@Tora låter obehagligt och rent hemst, ffa det sista "vare sig föräldrarna vill eller inte" :(
Mina fick ersättning, den andre för att hon var stor och då kan det tydligen bli så att de får blodsocker dippar innan amningen kommit igång ordentligt (eftersom de e vana vid att ligga och hetsäta i magen hela tiden :))
Hur som, jag sa till bm att jag inte ville det eftersom dottern gick upp fint ändå och vi kollade blidsockret regelbundet (fick ligga kvar för jag hade feber) och jag ville inte störa amningen. Bm köpte mitt resonemang, stämde av med läkaren som tyckte det var jätte bra- inget mer med det. Hade de opponerat sig hade jag bett dem förklara varför innan jag köpte det.. Men sånt har man ju fått lära sig efter alla turer till vet m hästarna och det är det ju inte alla som har i ryggen.

MEN! :) nu när vi ändå pratar om amning och jag inte riktigt hittar det jag söker efter på nätet. Ringa kan jag ju göra men du kanske har koll? Jag håller precis på att sluta amma. Eller jag har gjort det för några dagar sedan och jag upplever något i mitt ena bröst som jag inte gjorde med ettan. Det har passerat blomkålsstadiet (sprängfullt och knögligt). Men nu är det hårt och jätte ömt. Inte som i fullt, utan en del av bröstet är hårt och gör skit ont. Jag är tveksam till att jag skulle kunna pumpa ut något..
Gissar att det är normalt, men hur länge håller sånt här på vanligen?
Lite drygt när man har två småttor som gärna använder en som klätterställning :)

@Tora låter obehagligt och rent hemst, ffa det sista "vare sig föräldrarna vill eller inte" :(
Mina fick ersättning, den andre för att hon var stor och då kan det tydligen bli så att de får blodsocker dippar innan amningen kommit igång ordentligt (eftersom de e vana vid att ligga och hetsäta i magen hela tiden :))
Hur som, jag sa till bm att jag inte ville det eftersom dottern gick upp fint ändå och vi kollade blidsockret regelbundet (fick ligga kvar för jag hade feber) och jag ville inte störa amningen. Bm köpte mitt resonemang, stämde av med läkaren som tyckte det var jätte bra- inget mer med det. Hade de opponerat sig hade jag bett dem förklara varför innan jag köpte det.. Men sånt har man ju fått lära sig efter alla turer till vet m hästarna och det är det ju inte alla som har i ryggen.

MEN! :) nu när vi ändå pratar om amning och jag inte riktigt hittar det jag söker efter på nätet. Ringa kan jag ju göra men du kanske har koll? Jag håller precis på att sluta amma. Eller jag har gjort det för några dagar sedan och jag upplever något i mitt ena bröst som jag inte gjorde med ettan. Det har passerat blomkålsstadiet (sprängfullt och knögligt). Men nu är det hårt och jätte ömt. Inte som i fullt, utan en del av bröstet är hårt och gör skit ont. Jag är tveksam till att jag skulle kunna pumpa ut något..
Gissar att det är normalt, men hur länge håller sånt här på vanligen?
Lite drygt när man har två småttor som gärna använder en som klätterställning :)
Vid lågt blodsocker är det ju medicinskt påbjudet. Men fortfarande idag ger man på vissa ställen bebisar ersättning på ren rutin. Vare sig det behövs eller inte.

Jag tycker det där låter som om det kan vara början till mjölkstockning. Har du feber?

Annars brukar långa varma duschar vara bra och så försiktigt massera ut det onda.

Det är ju en balansgång med att inte öka produktionen.

Mina barn har än så länge tröttnat själva på att amma så jag har fått en väldigt långsam nedtrappning. Det brukar ta någon månad eller två från det att jag märker att intresset börjar svalna tills det inte är det minsta intresserade av brösten.

Så hur länge har du hållt på med att sluta amma?

Senast ändrad:
@Tora det låter ju konstigt..

Har haft stockning förut och det känns väl lite som det men bortsett från att bröstet är rätt tomt i övrigt.. Ingen feber.. Inga knöglor bara denna förhårdnad som gör ont.

@Tora det låter ju konstigt..

Har haft stockning förut och det känns väl lite som det men bortsett från att bröstet är rätt tomt i övrigt.. Ingen feber.. Inga knöglor bara denna förhårdnad som gör ont.
Det finns ju mjölkgångar och mjölkkörtlar runt i hela bröstet. Har det blivit stopp i någon av dom så blir det fort en grogrund för bakterier.

Sen finns det även andra körtlar som det kan bli stopp i. Jag själv hade en. Den var dock liten men precis innan den sprack så gjorde den rejält ont.

Jag hade sökt hjälp imorgon på VC.

@Tora vi är i fjällen så det är inte riktigt lika enkelt som vanligt att åka till vc. Ska börja testa m dusch och se om jag kan handmjölka eller i värsta fall få bäbis att hjälpa mig. Trickigt bara att få till det, bäst att bli av med stockning är ju om de har hakan mot knölarna och nu sitter så klart förhårdnaden på ovansidan så det blir väl typ till att liggamma fast ha henne med fötterna uppåt typ ^^ alla dessa tricks! Tack för råden!

@Tora vi är i fjällen så det är inte riktigt lika enkelt som vanligt att åka till vc. Ska börja testa m dusch och se om jag kan handmjölka eller i värsta fall få bäbis att hjälpa mig. Trickigt bara att få till det, bäst att bli av med stockning är ju om de har hakan mot knölarna och nu sitter så klart förhårdnaden på ovansidan så det blir väl typ till att liggamma fast ha henne med fötterna uppåt typ ^^ alla dessa tricks! Tack för råden!
Vitkålsblad sägs också ha en bra effekt. Man tar alltså ett kålblad. Bankar lite lätt på det och lägger det mot det infekterade området.
Glömde: att inte använda bh brukar också vara en rekommendation.

Hahaha, va!? Vad ska vara effekten av vitkålsbladet? :)
Tar bort infektionen/inflammationen.

Är något ämne i kålen som är effektivt.
Hmmmm. Tror det varit uppe här på Buke förr. Tror det var någon som hade problem med axlarna och så har jag för mig jag läst det på Amningshjälpen hemsida.

Tror det används mycket i Österrike eller var det Schweiz?

Med första så tog det någon dag innan amningen kom igång, helammade till 10 månader och slutade helt vid 1 årsdagen. Hade massor med mjölk och kunde spara mängder. Han åt en kanelbulle på sin 5 månadersdag ;) men i överlag så var väl mat sisådär. Fortfarande lika knepig... Så där ångrar jag att jag inte körde med ersättning blandat med amningen.

Lillan fattade amningen från första stund, de fick vänta en timma med att väga/mäta på förlossningen för sekunden som hon kom upp på bröstet så började hon käka. ;) Problemet där dock var ointresse från hennes sida, så vid 3.5 månad började min mjölk sina - och vid 4 månader försvann den helt. Lite tack vare (eller pga) bvc som blev hysteriska över att hon inte gick upp "tillräckligt mycket". Gick över på ersättning och så var det med det. Hon äter det mesta, och är inte rädd för att prova sig fram...

Jag älskar att amma, men går det inte så går det inte. Ingen mening att sörja över det. Ersättning fungerar minst lika bra :)

Om man kunnat amma sitt första barn så har man ju vana med andra. Men har man aldrig ammat så tror jag inte det spelar nån roll om det är barn 1 eller 2. Övning ger färdighet sas. :) Sen kan det ju vara så att det går bra med andra fast det inte gjorde det med första, det är ju många saker som spelar in för att amningen ska fungera bra. :)

Liknande trådar

Gravid - 1år Familjen klarade vintern med en enda förkylning. Nu är 9 åringen inne på andra omgången kräksjuka... Först var han sjuk för 10 dagar...
Svar
4
· Visningar
957
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet... 2
Svar
35
· Visningar
5 654
Senast: MiaMia
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får... 6 7 8
Svar
148
· Visningar
10 672
R
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 369
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka