hur fungerar egentligen en pullarnosgrimma?

Sv: hur fungerar egentligen en pullarnosgrimma?

Den fungerar som så att den stänger ihop munnen effektivare än en engelsk eftersom den har en rem under bettet. Det bästa med den är att tänderna ligger fria. En aachen måste du dra den engelska delen relativt hårt för att den ska sitta bra när du sen sätter på aachenremmen och den engelska delen trycker ovillkorligen på hästens tänder i överkäken eftersom överkäken är bredare än underkäken. De flesta hästar får då problem med sår på insidan av kinderna, spec om inte tandläkaren raspar till just den kanten. En remomnt som ju är det andra alternativet till rem under bettet stör lätt andningen, spec om man rider hårt tex tävlar fälttävlan. Pullargrimman ligger alltså minst emot luftvägarna och inte alls emot tänderna så därför väljer jag den om jag nu måste ha en rem under bettet.

Hurvida den fungerar som "bromsande" effekt på hästar som ligger på vet jag inte, jag rider antingen med den eller engelsk så jag kan inte jämföra med aachen o remont.

jag hade remont på min häst när jag köpte henne. tyckte inte att det var nån höjdare. hindrade andningen och var dessutom fruktanvärt ful. sen körde jag med achen ett tag och den funkade väl ganska bra. men eftersom min häst är ganska het så provade jag även pullar för den skulle va bra på hästar som pulla. det gjorde ingen skillnad. jag har ridit på pullar sen dess men rider jag dressyr rider jag bara med engelsk.

*puttar upp lite* detta är också något jag har funderat på.

ja, det var en tjej som sa att den där grejen, där liksom dom två remarna går i kors, att när den trycker på ett speciellt ställe på nosryggen så verkar den på nått sätt. ..?

Men varför används en pullargrimma mer i hoppning än dressyr om den inte har någon verkan?

Har hört att hästen får bättre luftintag med denna nosgrimma än med andra nosgrimmor då den inte ligger så hårt mot "nosen". Borde kunna stämma då det är många som använder den i fälttävlan.

Eftersom man inte får använda den på dressyrtävling är det väl få dressyrryttare som använder den, helt enkelt. Den "munstängande effekten" kan man få med flera nosgrimmor, och sedan avgör modet vilken som är populärast i olika discipliner. Själv föredrar jag pullar om jag ha nosgrimma, eftersom den varken skaver på tänder som Aachen eller kan hamna för långt ner som remonten.

nightcrawler skrev:
jag hade remont på min häst när jag köpte henne. tyckte inte att det var nån höjdare. hindrade andningen och var dessutom fruktanvärt ful. sen körde jag med achen ett tag och den funkade väl ganska bra. men eftersom min häst är ganska het så provade jag även pullar för den skulle va bra på hästar som pulla. det gjorde ingen skillnad. jag har ridit på pullar sen dess men rider jag dressyr rider jag bara med engelsk.

Ok att remonten är fruktansvärt ful det kan jag hålla med om, men den hindrar inte andningen, då har man dragit åt för hårt!!! Remonten blir väldigt effektiv redan när den är lätt åtspänd detta är den mest humana nosgrimman. Men riktigt ful det är den!!!!

Jag tycker du har fått bra svar redan, men eftersom det var nån mer som undrade så kan man väl kort säga att pullaren är den enda nosgrimman som ger helt fria andningsvägar och dessutom inte trycker på tänderna. Bland annat därför är den så populär bland fälttävlansryttare.
Eftersom det är en platta på nosryggen (som dessutom kan vara lite rund undertill), blit det punkttryck där när hästen gapar. Den upplevs därför som lite "skarpare" än vanliga nosgrimmor, där trycket hamnar mer eller mindre runt hela nosen.
Meningen är samma som med alla andra nosgrimmor - snöra igen käften på hästen.

Marwinette skrev:
Ok att remonten är fruktansvärt ful det kan jag hålla med om, men den hindrar inte andningen, då har man dragit åt för hårt!!! Remonten blir väldigt effektiv redan när den är lätt åtspänd detta är den mest humana nosgrimman. Men riktigt ful det är den!!!!

min häst var inte alls förtjust i remonten. hur löst den än satt så spärra hon upp näsborrarna och riktigt fnyste in och ut luft. och hon försökte alltid slippa undan den. men det kanske bara är det att hon inte gilla den. men en sak ä då säker, det är den fulaste nosgrimma som någonsin har funnits. skulle aldrig kunna med att ha den på en tävling eller bland folk

ja, man borde ju rida utan nosgrimma! för om hästen går och gapar så är det ju något som inte stämmer, då får man ju fixa det problemet istället för att "snöra igen käften på hästen", eller hur?

Liknande trådar

Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
Utrustning Har någon tips på mjuka ridkängor? Gärna i läder. Mina fötter är tyvärr superkänsliga och jag får lätt skavsår eller ont, alltså är...
Svar
0
· Visningar
136
Senast: NilHe
·
Utrustning Hej! Jag ska starta min första tävling sedan 2018 i helgen och är osäker på om min hjälm är godkänd. Har en Charles Owen V8. Hittar...
Svar
5
· Visningar
406
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 233
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka