Hur fungerar en barbackasadel?

josefinefreed

Trådstartare
Jag funderar lite på om jag ska köpa en barbackasadel då jag rider mycket barbacka. Men jag är lite osäker på om det verkligen är så bra att använda stigbyglarna, trycket fördelas väl inte som en vanlig sadel? Det kommer väl bli ett tryck liknande en barbackagjord va?

Någon som har en barbackasadel?

MVH Jossan

Sv: Hur fungerar en barbackasadel?

INTE använda stigbyglar i varesig barbackasadel eller barbackagjord om du är rädd om din hästs rygg....

Jag ska troligvis rida i en barbackasadel på onsdag. Då kan jag återkomma med mina synpunkter. Ägaren använder stigläder till sin och jag är lite nyfiken på hur det egentligen fungerar. Trycket borde rimligtvis fördelas på en mycket mindre yta. H*n har köpte den av en ET och jag ska undersöka vad ET:n har sagt om stigbyglar.

Nej jag tycker inte att du ska använda stigläder till en sån. Det blir väldigt dåligt tryckfördelat. Visst du kan ju säkert ha stigbyglar och ha som "stöd" ifall hästen hittar på bus. Men man ska inte stå/sitta upp/rida lätt i dom tycker jag.
Jag själv rider ju barbacka för jämnan nu då jag inte har råd att köpa nån ny sadel än. Och jag använder bara en fårskinnsvojlock + täckesgjord. Funkar bra det med men man sitter nog stadigare i en barbackasadel.:laugh:

jag har ridit väldigt mkt i en från kefly, tycker det är kaonon o ska nog köpa en till Flushen. Jag har stigläder men skulle aldrig rida lätt eller stå upp i fältsist, utan de är bara som lite sröd när han drar en bockrepa. Flash har rejäla rygggfileér o är bra musklad, skulle inte använda den typen av "sadel" på en häst med dåliga ryggmuskler.

Hela vitsen med att ha en barbacka'sadel' är ju att INTE ha stigbyglar ;)
Bomsadeln uppfanns för att fördela det tryck över hästens rygg som uppstår vid användning av stigbyglar.

Jag rider nästan enbart i barbackapad, av modellen tjock vojlock med mjuka stöd fram och bak. När man har vant sig känns det väldigt stadigt, även vid bocksprång och sidokast.

Knapplån*:idea:

det låter intressant med barbacka sadel!:laugh: hur mkt kostar en sådan? Någon som skulle vilja lägga in en bild på hur en sån ser ut? Vart kan man köpa?

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
447
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 235
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 849
Senast: Murray
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
668
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka