Hur fungerar en bomlös sadel?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Madeleine Nilsson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 492
M

Madeleine Nilsson

Jag ska inte köpa nån själv, då jag redan har en vanlig sadel som passar alldeles utmärkt, men nu har jag läst så mycket om dem i massa olika trådar så man blir ju lite nyfiken på hur de funkar!
Är det så att de passar alla hästar och man inte behöver prova ut dem alls?
Och ang. att det inte finns nån bom, blir det som en barbackasadel då eller? Alltså att de ligger tätt mot hela hästens rygg. För det är väl inte så bra ändå? (Dålig på att förklara hur jag menar, men jag hoppas ni fattar.) Jag antar att den är konstruerad på nåt sätt så den är bra för hästen, men hur?
Jag letade i några andra trådar, men hittade inget om detta.

Sv: Hur fungerar en bomlös sadel?

Är det så att de passar alla hästar och man inte behöver prova ut dem alls?
När det gäller bomlösa så passar inte alla sadlar alla hästar - utan vissa behöver paddas upp för att passa hästen bäst. Däremot så är det helt andra saker att kolla efter för att se om den passar.

En bomlös sadel utan något hårt i sig anpassar sig till hästar med ALLA bomvidder (och då menar jag ALLA, tunnor likväl som "staket".) Alla bomlösa jag vet om är dessutom helt flexibla i längsriktningen, d.v.s. den formar sig så att du kan ha samma sadel på en kraftigt svankig som du kan ha på en helt rakryggad häst.

Däremot ska man se till att sadeln inte trycker på manke eller ryggrad, att den inte är för lång (gäller främst på skavkänsliga hästar då vissa får skav på länden om sadeln är för lång.)

Man kan väl säga att det finns tre olika typer av bomlösa:
Vanliga barbackapaddar som man INTE ska använda stigbyglarna till egentligen (eftersom det uppstår ett hemskt koncentrerat tryck över ryggen)
Bomlösa utan kanal för ryggraden där man precis som med barbackapaddar inte bör använda stigläderna utan att ha ett sadelunderlägg som skapar kanal för ryggraden. Om du däremot inte använder stiglädrena så behöver du egentligen ingen avlastande padd till denna typ av sadel - går att använda istället för en barbackapadd för att sitta stadigt och säkert på hästen och ändå ha en barbackakänsla (du känner hästens rörelser under dig tydligt)
Bomlösa sadlar med bossor har kanal för ryggraden och är på så vis nästan som en vanlig sadel - men har egentligen bara fördelar eftersom den är rörlig - anpassar sig efter hästen OCH avlastar ryggraden från tryck. Här behöver man däremot kolla så att kanalen är tillräckligt hög för hästen, så att sadeln inte trycker på rygg eller manke. Ett jämnt tryck över hela ryggen känns troligen bekvämare för hästen än en kanal som ligger emot ryggen på sina ställen.

Och ang. att det inte finns nån bom, blir det som en barbackasadel då eller?
Det beror helt på modellen av bomlös sadel. Vissa är nästan helt platta som barbackasadlar, men har fram och bakvalv som gör att sadeln känns mycket tryggare än en vanlig, falt barbackapadd. Andra är "skrämmande lika" vanliga sadlar så det är knappt du vet att den är bomlös.

Jag antar att den är konstruerad på nåt sätt så den är bra för hästen, men hur?
Eftersom sadeln inte har en hård bom anpassar den sig efter hästen. Om hästen höjer eller sänker ryggen så passar sadeln ändå lika bra - den följer ryggen. Eftersom musklerna kring ryggen är mjuka och eftersom bogblad och rygg kan röra sig till viss mån så kan en stel bom omöjligt passa hästen i varje steg.

Själv klarar jag inte av att lägga en stel bom på min häst längre - det strider helt emot mina instinkter. Flexibel bom eller bomlöst = det enda "äkta" alternativet känner jag. Hästens rygg är rörlig och hästar ändrar ofta form, muskling och hull. Har hört skräckhistorier om distanshästar som fått sadlar utpassade där de till och med kört "tryckläsande padd" under för att kolla att sadlarna passat - men efter en långtur i denna sadel har de fått sådana problem i ryggen att de behövt flertalet behandlingar av kiropraktor! :eek: Det tycker jag understryker teorin att hästryggar inte är fullt så stela som man vill påstå och att trots att en stel bom fördelar ut vikten över en större yta så spelar det ingen roll om det ändå blir tryckpunkter som gör illa hästryggen.

Tack för det jättebra svaret! Då vet jag äntligen hur de funkar! Låter väldigt bra faktiskt, kanske skulle prova en sån nån gång om jag får råd att köpa ännu en sadel!

joneya skrev:
Bomlösa utan kanal för ryggraden där man precis som med barbackapaddar inte bör använda stigläderna utan att ha ett sadelunderlägg som skapar kanal för ryggraden. Om du däremot inte använder stiglädrena så behöver du egentligen ingen avlastande padd till denna typ av sadel - går att använda istället för en barbackapadd för att sitta stadigt och säkert på hästen och ändå ha en barbackakänsla (du känner hästens rörelser under dig tydligt)

Håller med om det mesta men måst påpeka (och då pratar jag om Torsion eftersom jag vet hur den är gjord) att den INTE ska läggas direkt på hästryggen, med eller utan stigbyglar. Den må vara mer flexibel än en bomsadel men har ändå en viss form, tänker främst på framvalvet. Detta kan skava ordentligt på en häst med hög manke och även en ryggrad utan padding i form av muskelfiléer får alldeles för mycket tryck.

Förövrigt är jag jättenöjd med min torsion och använder nästan bara den (trots att jag har en dressyrsadel som är anpassad efter mig och hästen och kostade 24000kr). Med Torsionen kan jag själv enkelt anpassa paddningen efter hur hästen ser ut (har ett smalt sto och en knubbig vallack) och jag vet att det inte blir några tryckpunkter.

Precis som du säger måste man se till så att de hårda delarna som finns i vissa bomlösa inte går emot hästens rygg eller manke. Men jag anser att du mycket väl kan lägga en torsion rakt på hästryggen OM framvalvet inte går emot manken (på vissa kan man även ta ur framvalvet och fylla frampartiet med något mjukt - ger fortfarande stöd åt ryttaren MEN inte samma tryckpunkter som ett hårt framvalv.) Däremot tycker jag att det är lika bra att skaffa en specialpadd till, eftersom Torsions specialpadd inte är dyr, den håller sadeln ren och den skyddar ryggen om du använder stiglädrena (och man använder dem mer än man anar skulle jag tro.)

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
148
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
512
Senast: warg
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 233
Senast: MiniLi
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 229
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka