Hur fungerar hundgård?

Lillefrun

Trådstartare
Nyfiken, hur fungerar det om man har hundgård? Sover hundarna där och är där hela dagarna? Tar man in dom i huset ibland eller är dom bara ute på dagtid?
 
Det beror helt på vad man har för upplägg, alla gör inte samma. Du får ha hunden i hundgård dygnet runt men den måste rastas utanför hundgården minst en gång per dygn.

Våra hundar är som vilka sällskapshundar som helst. Vi har våra hundgårdar istället för hunddagis, dvs hundarna är där när vi jobbar på dagarna eller om vi är borta hemifrån flera timmar i sträck där det bara kommer bli tråkigt för hundarna att ligga inne i huset.

Så fort vi kommer hem tas hundarna in och är med oss i huset som vilka sällskapshundar som helst och ligger på soffan och snarkar.

Vi har två hundar och jag ser personligen ingen poäng med att ha hundarna i hundgård när de inte måste vara där. Jag kan förstå att man kan behöva hålla en del av hundarna i hundgård mer eller mindre permanent om man tex har en stor kennel med många stora hundar eller har hundar där det lätt blir gruff och bråk om alla ska samsa inne i huset samtidigt, samt löptikar osv. Då kan det vara smidigt att kunna rotera flocken i hundgårdar i perioder.

Sen finns det ju hundar som inte trivs inomhus utan hellre bor ute.

Hundgård är en oerhörd tillgång, om hundarna trivs, men tyvärr är det lite av ett tabuämne i vissa kretsar. Jag är oerhört glad för våra gårdar och de är ett ständigt work in progress med förbättringar, tillbyggen och ändringar.
 
Nyfiken, hur fungerar det om man har hundgård? Sover hundarna där och är där hela dagarna? Tar man in dom i huset ibland eller är dom bara ute på dagtid?
Som de andra säger så är det väldigt olika hur man använder sin hundgård. Just nu använder vi våran när vi vill vara ute men inte ha järnkoll på Ville, eller om vi har gäster som är hundrädd. I höst kommer den användas mer för att Ville ska kunna vara ute medans vi jobbar. Antagligen kommer det bli så att han ligger inne på förmiddagen, maken åker hem på lunchen vid ett, promenerar och sen får Ville vara i hundgården tills husse kommer hem vid fyra. Jag har lite varierade starttider och kan jobba en del hemifrån på morgonen, men är senare hem än maken och jobbar längre bort.
 
Jag använder hundgård när jag är på jobbet eller ska iväg en längre stund. Användes också för att hålla löptik och hane åtskilda när jag hade båda könen. Kan även användas om jag ger hundarna råa ben för att de ska få tugga ifred från varandra. Är jag hemma så är hundarna med mig inne eller i trädgården. Används även för besökande hundar som inte får vara ihop med mina.

Min pappa däremot låter sina hundar bo i hundgård och tar in dem en vända varje dag för omvårdnad och motion.
 
En uppfödarbekanting hade ett upplägg som jag själv gärna skulle ha. Hon bodde i villa med inhägnad tomt, men hade också som en rastgård på tomten. Denna lilla rastgård var i direkt anslutning till hennes bostadshus och det fanns en hundlucka från huset till rastgården. Inne i huset så var det ett hundrum där, så när hon gick till jobbet fick hundarna vara i detta hundrum och kunde gå ut och in som de ville utan att ha möjlighet att riva resten av hemmet :D Samtidigt var de ju inne i bostadshuset, så det var inte som att de blev "utslängda" på något sätt och när matte var hemma kunde hundarna gå ut och in ur hundrummet som de ville (ofta låg de där och vilade ändå, för att det var ett trevligt rum).

Jag tänker mig att med en sådan lösning så blir det också lättare att vänja hundarna vid att trivas där. Annars blir det nog (åtminstone för egen del) lätt ett större projekt. Att bara stänga in dem i ett rum i huset man redan är i känns enkelt.
 
En uppfödarbekanting hade ett upplägg som jag själv gärna skulle ha. Hon bodde i villa med inhägnad tomt, men hade också som en rastgård på tomten. Denna lilla rastgård var i direkt anslutning till hennes bostadshus och det fanns en hundlucka från huset till rastgården. Inne i huset så var det ett hundrum där, så när hon gick till jobbet fick hundarna vara i detta hundrum och kunde gå ut och in som de ville utan att ha möjlighet att riva resten av hemmet :D Samtidigt var de ju inne i bostadshuset, så det var inte som att de blev "utslängda" på något sätt och när matte var hemma kunde hundarna gå ut och in ur hundrummet som de ville (ofta låg de där och vilade ändå, för att det var ett trevligt rum).

Jag tänker mig att med en sådan lösning så blir det också lättare att vänja hundarna vid att trivas där. Annars blir det nog (åtminstone för egen del) lätt ett större projekt. Att bara stänga in dem i ett rum i huset man redan är i känns enkelt.

Sån lösning kommer vi att ha när vår utbyggnad kommer på plats. :) Då kommer hundarna få husera i tvättstugan och gå ut och in som de vill. Verkar vara ett smidigt upplägg!
 
Vi har en hundgård, den används väldigt sällan men om det skulle strula till sig med hundvakt när vi jobbar i stan kan hundarna få vara där ute en dag. Hittills på 4,5 år har det hänt att de varit där några halvdagar och en heldag på grund av det.

De är ibland där när vi åker hemifrån några timmar.

Kanske kommer vi nyttja den när tiken höglöper om vi vill ha båda hundarna ute.

Nu under pandemin har de ofta fått vara ute i hundgården ett par timmar dagtid för att få lite mer friskluft även om vi är hemma (inne och jobbar).

De gillar hundgården och är gärna där. Den är stor med gräs, grus och sten samt ett uppvärmd koja med takterass.
 
Som flera andra skrivit så hade vi hund i hundgård när vi själva inte var hemma - i övrigt var hunden tillsammans Med oss, och sov alltid inne i huset.
 
En uppfödarbekanting hade ett upplägg som jag själv gärna skulle ha. Hon bodde i villa med inhägnad tomt, men hade också som en rastgård på tomten. Denna lilla rastgård var i direkt anslutning till hennes bostadshus och det fanns en hundlucka från huset till rastgården. Inne i huset så var det ett hundrum där, så när hon gick till jobbet fick hundarna vara i detta hundrum och kunde gå ut och in som de ville utan att ha möjlighet att riva resten av hemmet :D Samtidigt var de ju inne i bostadshuset, så det var inte som att de blev "utslängda" på något sätt och när matte var hemma kunde hundarna gå ut och in ur hundrummet som de ville (ofta låg de där och vilade ändå, för att det var ett trevligt rum).

Jag tänker mig att med en sådan lösning så blir det också lättare att vänja hundarna vid att trivas där. Annars blir det nog (åtminstone för egen del) lätt ett större projekt. Att bara stänga in dem i ett rum i huset man redan är i känns enkelt.
Det är den typen av lösning som jag helst skulle vilja ha om jag fick bestämma.
 
Jag var så nyfiken då jag har en ras (CCD) där jag aldrig ens övervägt hundgård men däremot skulle vilja ha en inhägnad yta eller en hel tomt (beroende på tomtens storlek och hur den ser ut )om jag nu någonsin får råd med den lilla stugan jag drömmer om så att hundarna kan vara med ute i trädgården lösa när jag typ läser eller fixar med odlingar eller äter eller har besökt eller oavsett varför jag är ute. Men vill inte lämna dom ensamma ute då dom är väldigt bundna till mig och jag är för larvig för att inte ha full koll på dom med det upplägget.

Och kunna släppa ut dom där om dom klockan 01.30 får ett begär att behöva kissa just där och då istället för att klä på både mig (och även hundarna om det regnar) och gå ut från gården och över gatan även om det inte är särskilt långt.
 
Våra är i regel i hundgården på dagtid, men det händer att de sover där också :) oftast sover de dock i min säng..
Både jag och hundarna älskar hundgårdarna. Jag föredrar hundhus framför att ha dem gåendes fritt in och ut i ett rum i huset, men det är ju en smaksak. Vi har för många hundar för att det ska vara smidigt med den lösningen.

Drömmen vore att ha ett hundhus likt det jag har nu (med stora boxar, golvvärme, badkar, frysbox, torkskåp osv), men att också ha en rejäl groventré i huset som är anpassad för att kunna ta hand om smutsiga och blöta hundar, lätt att dela av vid löptikar osv.

Min tomt är inhägnad och tre av fyra kan vara där ute relativt fritt, men bara om jag är hemma och har koll på dem.
 
Jag var så nyfiken då jag har en ras (CCD) där jag aldrig ens övervägt hundgård men däremot skulle vilja ha en inhägnad yta eller en hel tomt (beroende på tomtens storlek och hur den ser ut )om jag nu någonsin får råd med den lilla stugan jag drömmer om så att hundarna kan vara med ute i trädgården lösa när jag typ läser eller fixar med odlingar eller äter eller har besökt eller oavsett varför jag är ute. Men vill inte lämna dom ensamma ute då dom är väldigt bundna till mig och jag är för larvig för att inte ha full koll på dom med det upplägget.

Och kunna släppa ut dom där om dom klockan 01.30 får ett begär att behöva kissa just där och då istället för att klä på både mig (och även hundarna om det regnar) och gå ut från gården och över gatan även om det inte är särskilt långt.
Inhägnad tomt är en stor fördel oavsett om man vill ha regelrätta hundgårdar eller inte. Vi har inhägnad tomt och på tomten står våra hundgårdar. Vi lämnar aldrig hundarna på tomten obevakat, ska hundarna vara ute själva får de vara i hundgårdarna.
 
Sån lösning kommer vi att ha när vår utbyggnad kommer på plats. :) Då kommer hundarna få husera i tvättstugan och gå ut och in som de vill. Verkar vara ett smidigt upplägg!
Det är GULD. Nu har vi bara en ingång så hundluckan leder rakt in i köket, men jag upplever att hundarna tycker väldigt mycket om sin rastgård när den blir en förlängning av huset mer än en separat "hundhage". Oerhört skönt för dem att inte vara beroende av att säga till oss för att få kissa osv.
 
Vi har ca 500 m² skogstomt inhägnad med viltstaket, uppdelad i 2 lika stora gårdar med en dörr mellan. Går alltså att dela i 2 gårdar vid behov (görs ytterst sällan i praktiken). Det sitter en hundlucka i ytterdörren så de kan gå in i huset när som helst, kojan finns enbart för lek 😁. Vi har trädgårdsmöbler och ett inhägnat potatisland i hundgården, så vi vistas en hel del där vi också, vilket gör att hundarna känner sig mer hemma än bortstängda.

Vi har hundarna inhägnade för att inte behöva oroa oss när det kommer bilar, och för att tryggt kunna lämna dem några timmar utan att de behöver vara instängda i huset.
20210716_120848.jpg



Edit: Anläggningen här är paragraf 16- godkänd för upp till 11 hundar. I dagsläget har vi 6.
 
Vi har inhägnad tom där hundarna kan vara ute när vi är hemma. Sedan har vi hundgårdar där de är när vi jobbar, om vi har besök (beroende på vem såklart en del älskar ju hundarna), om vi ska fixa med grejer på tomten så grindarna öppnas mycket får de också vara där så man inte glömmer en grind för då drar de. Vi lämnar de ensamma i huset om vi vet att vi bara ska bort en kortare stund annars blir det hundgården. Det är lite varierande hur mycket de gillar hundgården, en skulle nog kunna bo där medans en heller skulle tillbringa hela dagen inomhus och hålla sig i stället.
 
Vi har hundgård. Normalt är hunden där dagtid när vi ska ex handla eller gör saker på gården där det är olämpligt att hunden springer lös (ex risk att hamna ivägen för någon maskin) och med oss övriga dygnet.
Nu med skadad hund bor hon dock i hundgården på natten då jag upplever att hennes leder mår bättre av det (ligger inte stilla lika länge i sträck).

Hon älskar sin hundgård med hus och går gärna in självmant. Speciellt nu när det varit så gräsligt varmt så gick hon mycket hellre in själv i hundgården än följde med in i varma kvava bostadshuset.

Hon kommer från Norge och var uppfödd i hundgård och således varvid fenomenet redan från när vi fick henne som valp.
 
Drömmen vore att ha ett hundhus likt det jag har nu (med stora boxar, golvvärme, badkar, frysbox, torkskåp osv), men att också ha en rejäl groventré i huset som är anpassad för att kunna ta hand om smutsiga och blöta hundar, lätt att dela av vid löptikar osv.
Men vilken dröm! Låter som du har fått med typ allt i ditt hundhus som jag planerar att ha i mitt framtida hundhus. Avundsjuk! :love: :love:
 
Våra är i hundgården när vi inte är hemma och ibland även annars om det kommer mycket folk till oss eller bara ändå för den delen. Alla hundar älskar inte att vara där men accepterar det😊
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har fixat en relativt stor hundgård till hundarna att vara i när vi går omlott i våra arbeten. Har inte preparerat underlaget, vilket...
Svar
10
· Visningar
621
Senast: Milene
·
Övr. Hund Skulle vilja veta om någon av er har eran hund utomhus i hundgård året om? Var intresserad av polarhund, men hört de ska vara svåra att...
2
Svar
23
· Visningar
2 536
Senast: gammalek
·
Övr. Hund Pga jobbyte kommer vi troligtvis behöva bygga en hundgård som kan användas 1-2 dagar i veckan. Hur själva hundgården ska utformas har...
2
Svar
21
· Visningar
1 595
Senast: lady_vip
·
Hundträning Hej, vi har två tikar - mor och dotter. Jakthundar så vistas i hundgård dagtid och de bor hos min särbo så jag är bara där på...
Svar
5
· Visningar
1 081
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp