Hur fungerar hundgård?

Vi har både inhägnad gård (4500 m2) och hundgårdar med ett tillhörande hundhus med boxar, dusch/badkar, löpband, "köks"del med frys, vask och fikabord osv.

Våra hundar är i hundgården om vi inte är hemma, och ibland även när vi är hemma om så behövs. Ex nu i värmeböljan har det varit perfekt att kunna sätta in dem där när det stekt som värst, luftvärmepumpen i hundhuset har använts som AC så det har varit 19 grader i hundhuset (i ”vanliga” huset har det varit typ 25 grader) och 30 utomhus så de har kunnat välja fritt vilket klimat de vill vara i.

Våra hundar sover inne med oss i huset.
 
Vi har både inhägnad gård (4500 m2) och hundgårdar med ett tillhörande hundhus med boxar, dusch/badkar, löpband, "köks"del med frys, vask och fikabord osv.

Våra hundar är i hundgården om vi inte är hemma, och ibland även när vi är hemma om så behövs. Ex nu i värmeböljan har det varit perfekt att kunna sätta in dem där när det stekt som värst, luftvärmepumpen i hundhuset har använts som AC så det har varit 19 grader i hundhuset (i ”vanliga” huset har det varit typ 25 grader) och 30 utomhus så de har kunnat välja fritt vilket klimat de vill vara i.

Våra hundar sover inne med oss i huset.
Trivs era skägg i hundgården? För mig är DS en sån ras som alltid vill vara med, så jag kan inte tänka mig att mina skulle uppskatta hundgården direkt (men absolut finna sig i att vara där om de måste). Men kanske bara en vanesak helt enkelt!
 
Trivs era skägg i hundgården? För mig är DS en sån ras som alltid vill vara med, så jag kan inte tänka mig att mina skulle uppskatta hundgården direkt (men absolut finna sig i att vara där om de måste). Men kanske bara en vanesak helt enkelt!

Jodå de trivs jättebra när de sitter i hundgården :). Som de andra hundarna gillar de att kunna välja om de vill vara inne eller ute.
 
En uppfödarbekanting hade ett upplägg som jag själv gärna skulle ha. Hon bodde i villa med inhägnad tomt, men hade också som en rastgård på tomten. Denna lilla rastgård var i direkt anslutning till hennes bostadshus och det fanns en hundlucka från huset till rastgården. Inne i huset så var det ett hundrum där, så när hon gick till jobbet fick hundarna vara i detta hundrum och kunde gå ut och in som de ville utan att ha möjlighet att riva resten av hemmet :D Samtidigt var de ju inne i bostadshuset, så det var inte som att de blev "utslängda" på något sätt och när matte var hemma kunde hundarna gå ut och in ur hundrummet som de ville (ofta låg de där och vilade ändå, för att det var ett trevligt rum).

Jag tänker mig att med en sådan lösning så blir det också lättare att vänja hundarna vid att trivas där. Annars blir det nog (åtminstone för egen del) lätt ett större projekt. Att bara stänga in dem i ett rum i huset man redan är i känns enkelt.
Vi köpte ett hus med sån lösning tidigare i år, fast med hundboxar på insidan med varsin lucka ut till separata hundgårdar. Hundgårdarna är dock rivna nu och hundrummet ska så småningom bli något annat. :o

Kommer dock behålla grovingången med hundanpassning, för lätt avspolning och sånt (vi har hundar som är med oss jämt, ena skulle möjligen kunna uppskatta hundgård men vi kommer hägna in hela tomten istället).

Väldigt praktiskt lösning om man skulle ha fler hundar och/eller såna som uppskattar hundgård dock!
 
Mina två sitter i hundgården (med koja) när vi åker hemifrån eller när jag/vi gör saker hemma på gården där jag inte kan ha full koll på hundarna hela tiden. Älskar att ha hundgård, det är så himla smidigt och hundarna trivs jättebra där!
 
Blev liten diskussion här bland oss stadsbor utan erfarenhet av egna hundgårdar. Vi undrar om ni som har hundgård låser den på något sätt?

Känns som att man hör talas om stulna hundar var och varannan dag här och därför kom frågan upp. Är ni rädda för att hundarna ska bli stulna? Om man låser hundgården då kan det ju istället bli problem om hundarna skulle behöva ”evakueras” snabbt och man själv inte är hemma.

Så hur brukar man göra? Låser ni in hundarna i hundgården?
 
Blev liten diskussion här bland oss stadsbor utan erfarenhet av egna hundgårdar. Vi undrar om ni som har hundgård låser den på något sätt?

Känns som att man hör talas om stulna hundar var och varannan dag här och därför kom frågan upp. Är ni rädda för att hundarna ska bli stulna? Om man låser hundgården då kan det ju istället bli problem om hundarna skulle behöva ”evakueras” snabbt och man själv inte är hemma.

Så hur brukar man göra? Låser ni in hundarna i hundgården?
Våra hundgårdar är låsta med hänglås men som de flesta vet så är det inte så svårt att klippa upp ett hänglås om man är motiverad och har en bultsax eller vinkelslip. Vi har dock övervakningskameror också samt att den ena hunden larmar ordentligt om det kommer främlingar. Så det blir mer en "kaka på kaka" effekt det här med hänglås, det blir tillsammans med andra faktorer en bidragande orsak till att man kanske tänker en extra gång innan man försöker gå in och ta hundarna och kanske väljer ett annat ställe där det är mindre riskfyllt/besvärligt att gå in. Det är oerhört svårt att helt stöldsäkra något öht numera, det enda man kan göra är att göra det så riskfyllt och besvärligt som möjligt för tjuven.
 
Blev liten diskussion här bland oss stadsbor utan erfarenhet av egna hundgårdar. Vi undrar om ni som har hundgård låser den på något sätt?

Känns som att man hör talas om stulna hundar var och varannan dag här och därför kom frågan upp. Är ni rädda för att hundarna ska bli stulna? Om man låser hundgården då kan det ju istället bli problem om hundarna skulle behöva ”evakueras” snabbt och man själv inte är hemma.

Så hur brukar man göra? Låser ni in hundarna i hundgården?
Nej, däremot sätter jag oftast ett kodlås på grinden in till tomten för att få obehöriga att tänka till. Mina kan vara lösa i trädgården men inte alltid synas när jag inte är hemma och då jag har hovawart är det onödigt att okänt folk traskar in hur som.
 
Vi har lås på hundhuset men kanske mest pga att maken har sina verktyg där. Har inte lås på hundgårdarna.
 
Här är hundarna mest i hundgården.
Den ena är mer eller mindre rädd för att vara inne, gissar på problem med golv så hon stannar i hallen och jaktrummet och vägrar att gå in längre, har ingen aning om det är medfött, har hänt något eller aldrig vant sig att vara inne (köpte henne som vuxen). Den andra skulle nog kunna tänka sig att bli innehund på heltid men trivs lika bra ute i hundgården så hon får vara ute med den andra hunden.

Är van vid hundar som föredrar hundgården framför att vara inne men allra helst vara med ute.
 
Blev liten diskussion här bland oss stadsbor utan erfarenhet av egna hundgårdar. Vi undrar om ni som har hundgård låser den på något sätt?

Känns som att man hör talas om stulna hundar var och varannan dag här och därför kom frågan upp. Är ni rädda för att hundarna ska bli stulna? Om man låser hundgården då kan det ju istället bli problem om hundarna skulle behöva ”evakueras” snabbt och man själv inte är hemma.

Så hur brukar man göra? Låser ni in hundarna i hundgården?
Inget lås och aldrig haft, går någon upp på tomten mot hundgården så lär alla grannar höra det :D
 
Nyfiken, hur fungerar det om man har hundgård? Sover hundarna där och är där hela dagarna? Tar man in dom i huset ibland eller är dom bara ute på dagtid?
Vår hund är i hundgården om vi är bortbjudna på fest, kör och handlar eller om vi jobbar i trädgården/ute och inte har 100 koll på hunden.
Hon är med oss på jobbet, och är inne i huset när vi är inne dag som natt. Så hundgården står tom den mesta tiden.

Hon gillar att ligga i hundgården och spana på vad som händer ute.
Vi kommer bygga en hundgård till intill den befintliga då jag tingat valp som kommer nästa vår.
 
Vi byggde en hundgård för några år sedan och den används ibland, t ex om vi behöver stänga bort hundarna för att städa huset. De bor alltså inte permanent där. I hundgården finns ett sol/regnskydd som de även kan gå upp på för att ligga och njuta av utsikten.
Vi lämnar helst inte hundarna där om vi åker hemifrån då de lätt kan dra igång och skälla om grannen råkar vara ute på sin gård, en skata spatserar utanför eller rådjur går och betar på lägdan ner mot tjärnen.
På dagarna har vi en stor hage utanför altandörren som gör att vi nu när det är så varmt kan ha den dörren öppen hela dagarna och hundarna (och vi) kan gå ut och in som de vill. Denna hage inkluderar även hundgården, så hundarna kan gå ut och in där med som de vill. Om vi åker hemifrån, t ex för all handla etc, så tar vi dock in hundarna. Möjligen att chowhanen och äldsta chowtiken kan vara kvar ute, då de inte ställer till med något....
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har fixat en relativt stor hundgård till hundarna att vara i när vi går omlott i våra arbeten. Har inte preparerat underlaget, vilket...
Svar
10
· Visningar
621
Senast: Milene
·
Övr. Hund Skulle vilja veta om någon av er har eran hund utomhus i hundgård året om? Var intresserad av polarhund, men hört de ska vara svåra att...
2
Svar
23
· Visningar
2 536
Senast: gammalek
·
Övr. Hund Pga jobbyte kommer vi troligtvis behöva bygga en hundgård som kan användas 1-2 dagar i veckan. Hur själva hundgården ska utformas har...
2
Svar
21
· Visningar
1 595
Senast: lady_vip
·
Hundträning Hej, vi har två tikar - mor och dotter. Jakthundar så vistas i hundgård dagtid och de bor hos min särbo så jag är bara där på...
Svar
5
· Visningar
1 081
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp