Hur fungerar självkylande dynor?

Hallonsaft hade skrivit om innehållet i ett inlägg ovan:

The gel inside the cooling bed contains of the following components: · Water 70% · Glycerol 28% · Carboxymethylcellulose sodium 2%

Hur kan den kemiska reaktionen se ut då?

Med de ingredienserna ser jag inte att någon reaktion sker. Glycerol och CMC är förtjockningsmedel. Sodium (natrium) är motjon, då CMC är ett salt.

Det måste helt enkelt bara vara god avledningsförmåga som ger kylningen.

Giftfri verkar den iaf vara. 😊

Jag är kemikunnig.

Det borde vara är en endoterm reaktion, precis som @westernsuzie. Dock vet jag för lite om komponenterna. Fungerar den fler gånger? Behöver man göra något för att den ska fungera igen?

Det finns ju värmedynor som innehåller vatten och ett specifikt salt, som vid aktivering kristalliserar och iom detta utsöndrar värme (exoterm reaktion). Dessa måste kokas för att fungera igen.
Den fungerar flera gånger utan att man gör något med den.

Min hund bet sönder en kyldyna. Innehållet ser ut som vanligt vitt skumgummi och var blött och mjukt när den precis gått sönder och blev hårt och stelt efter en stund när det hade torkat. Det jag har läst är att materialet leder bort värmen till ställen på dynan där tryck inte finns och att det sedan försvinner. Det stämmer med min upplevelse. Tryck på stor del av dynan gör att dynan inte kyler så lång stund medans den kyler hela tiden om trycket är på en mindre del av ytan.

Den verkar ju funka i alla fall, hade mina tvivel men ...

Bifogade filer

• kallpuff.webp
    kallpuff.webp
    171,5 KB · Visningar: 30

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag reser en del i jobbet, en del minns säkert min gnälltråd om resor i arbetet 😄 det är mycket bättre nu och jag har vettigare resor... 2
Svar
25
· Visningar
1 194
Senast: bollen__
·
IT & mobiler Jag känner mig helt blåst, men vi får inte igång TV:n i husvagnen med vagnens antenn (dålig mottagning) utan funderar i stället på att...
Svar
3
· Visningar
325
Senast: Snubbelfot
·
Juridik & Ekonomi Efter att ha undvikit en krock med en hårsmån har jag börjat fundera över högerregeln. Jag känner mig ganska osäker på hur den... 6 7 8
Svar
144
· Visningar
5 771
Hundavel & Ras I ärlighetens namn kommer det nog bli en whippet igen, men jag har länge tyckt att mellanpudlar verkar väldigt trevliga, sportiga... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 052

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka