Hur funkar det att bli utköpt ur ett huslån?

ztsu

Trådstartare
Jag och min exmake separerade för snart två år sedan, men av olika anledningar har vi inte kommit oss iväg till banken för att ordna med banklånen. Vi är helt överens och det är inga konstigheter, han ska äga huset på egen hand och jag ska lösas ut. Jag kommer inte få några pengar för handpenning eller liknande. Vi har redan pratat med banken som har godkänt hans inkomst för detta.

Men, hur går det till rent praktiskt? Är det förenat med några kostnader? Om han tar över lånen på egen hand, räknas det då som att jag sålt halva huset och behöver jag då betala skatt på den summan som mina lån är på? Jag har det lite tight ekonomiskt då jag varit sjukskriven sedan i höstas och just blivit av med jobbet. Kommer detta med att bli utlöst ur lånen kosta mig något?
 
Du betalar skatt på vinst. Du köper och äger halva huset. Om du nu får mer än du köpt huset för (lånen är högre än vad ni köpte huset för) kan det innebära att du får betala skatt på vinsten,
 
Ni behöver väl ta ut en mäklare eller liknande för att veta marknadsvärdet på huset idag. Det är ju halva den summan ditt ex ska köpa ut dig för?
 
Jag och min exmake separerade för snart två år sedan, men av olika anledningar har vi inte kommit oss iväg till banken för att ordna med banklånen. Vi är helt överens och det är inga konstigheter, han ska äga huset på egen hand och jag ska lösas ut. Jag kommer inte få några pengar för handpenning eller liknande. Vi har redan pratat med banken som har godkänt hans inkomst för detta.

Men, hur går det till rent praktiskt? Är det förenat med några kostnader? Om han tar över lånen på egen hand, räknas det då som att jag sålt halva huset och behöver jag då betala skatt på den summan som mina lån är på? Jag har det lite tight ekonomiskt då jag varit sjukskriven sedan i höstas och just blivit av med jobbet. Kommer detta med att bli utlöst ur lånen kosta mig något?

När jag och min exman skildes så löste jag ut honom ur vårt gemensamma hus. Eftersom vi bott i huset nästan 20 år så var det värt mer än vad vi hade köpt det för. Efter bodelningen där vi delat på skulder och tillgångar så fick jag lösa ut honom med hans del av vinsten på huset.

Jag tog inte över några lån, utan man får ta nya lån - betala av de gamla och så fick han in sin vinst på sitt konto.

Reavinstskatten på huset låg kvar tills den dagen det säljs av mig. Exmakens del av reavinstskatten räknades av på hans vinst.

/Lizzie
 
Huset är belånat till sitt fulla värde. Vi har haft mäklare ute som värderat det och vi har pratat med jurist på banken. Allt sådant är klart. Det enda jag undrar är om det kommer kosta mig något att bli utlöst ur lånen? Om det är förenat med någon typ av kostnader, skatt eller liknande.
 
Huset är belånat till sitt fulla värde. Vi har haft mäklare ute som värderat det och vi har pratat med jurist på banken. Allt sådant är klart. Det enda jag undrar är om det kommer kosta mig något att bli utlöst ur lånen? Om det är förenat med någon typ av kostnader, skatt eller liknande.

Övertagande av lån räknas som betalning om jag inte missminner mig. Om du ska betala skatt hänger som tidigare påpekats om du kan räknas göra någon vinst. Vinst räknas det som om anskaffningsvärdet är lägre än marknadsvärdet. Om det förhåller sig på det sättet för dig så kan du behöva skatta. Tror dock att @Alexandra_W kan ge ett mer tillförlitligt svar.
 
Huset är belånat till sitt fulla värde. Vi har haft mäklare ute som värderat det och vi har pratat med jurist på banken. Allt sådant är klart. Det enda jag undrar är om det kommer kosta mig något att bli utlöst ur lånen? Om det är förenat med någon typ av kostnader, skatt eller liknande.

Nej, det kommer inte kosta dig något att bli utlöst ur huset. Kostnader för ny lagfart etc får ditt ex ta som tar över ägarskapet för din del i fastigheten.

Huruvida du får vinstskatt - det borde juristen på banken kunnat upplysa dig om. Det beror ju alldeles på vad ni köpte huset för och vad mäklaren värderade det till. Att huset är fullbelånat spelar mindre roll för vint på huset utan det har med er bodelning att göra. Alltså att man ska dela lika på skulder och tillgångar.

/Lizzie
 
Jag och min exmake separerade för snart två år sedan, men av olika anledningar har vi inte kommit oss iväg till banken för att ordna med banklånen. Vi är helt överens och det är inga konstigheter, han ska äga huset på egen hand och jag ska lösas ut. Jag kommer inte få några pengar för handpenning eller liknande. Vi har redan pratat med banken som har godkänt hans inkomst för detta.

Men, hur går det till rent praktiskt? Är det förenat med några kostnader? Om han tar över lånen på egen hand, räknas det då som att jag sålt halva huset och behöver jag då betala skatt på den summan som mina lån är på? Jag har det lite tight ekonomiskt då jag varit sjukskriven sedan i höstas och just blivit av med jobbet. Kommer detta med att bli utlöst ur lånen kosta mig något?

Ska han köpa ut dig, eller ska han bara ta över lånen?
 
Det smidigaste vore ju att han bara tar över min del av lånen. Jag ska inte ha några pengar emellan.

Exakt det jag och exet håller på med nu! Vi har gjort så att vi gick till banken och gjorde klart allt i låneväg, dvs att alla lån sattes på mig. Sen skrev vi ut ett papper från Lantmäteriet om ansökan av ny lagfart, samt ett gåvobrev där exet ger mig sin halva av huset. Vi väntar nu på beslutet.

Det kommer kosta mig något på 800:-, och den summan hamnar alltså på den som behåller huset. Det blir ingen skatt på gåva, sålänge gåvan är UNDER 85%. Och det är också utgifter på den som tar emot gåvan.

Det enda utgiften du skulle kunna åka på är om exet köper ut dig, och du får betala vinstskatt, vilket är runt 2% av värdeökningen. Dvs köpte du din del för 500.000:- och nu ska exet köpa ut den för 700.000:- så får du skatta 2% (eller vad det är) av 200.000:-.
 
Det smidigaste vore ju att han bara tar över min del av lånen. Jag ska inte ha några pengar emellan.
Jag och exet gjorde en bodelning hos banken där vi skrev över lånen samt ägandet på mig. (I vårt fall betalade jag även hans del av handpenningen samt hans del av amorteringen till honom på banken) eftersom lägenheten inte hade ökat i värde behövde vi inte fundera på vinstskatt. Men vid en bodelning behöver bara den part som behåller bostaden betala skatt när/om den säljer, men inte den andra parten vad jag förstod det som. Men där är nog bäst att kolla med en skattejurist vad som gäller, kan ju ha hunnits ändrats.
 
Det enda utgiften du skulle kunna åka på är om exet köper ut dig, och du får betala vinstskatt, vilket är runt 2% av värdeökningen.

Ojdå, och här har SKV gått och krävt mig på dryga 30 % (vilket är det vanliga) alla gånger. Var har du din siffra från?

---
Skatt på överskottet
Vid överskott av kapital betalar du statlig skatt på detta belopp med 30 procent.
---
https://www.skatteverket.se/privat/...talaskatt.4.233f91f71260075abe8800070771.html
 
Exakt det jag och exet håller på med nu! Vi har gjort så att vi gick till banken och gjorde klart allt i låneväg, dvs att alla lån sattes på mig. Sen skrev vi ut ett papper från Lantmäteriet om ansökan av ny lagfart, samt ett gåvobrev där exet ger mig sin halva av huset. Vi väntar nu på beslutet.

Det kommer kosta mig något på 800:-, och den summan hamnar alltså på den som behåller huset. Det blir ingen skatt på gåva, sålänge gåvan är UNDER 85%. Och det är också utgifter på den som tar emot gåvan.

Det enda utgiften du skulle kunna åka på är om exet köper ut dig, och du får betala vinstskatt, vilket är runt 2% av värdeökningen. Dvs köpte du din del för 500.000:- och nu ska exet köpa ut den för 700.000:- så får du skatta 2% (eller vad det är) av 200.000:-.

2%??? Det vore ju underbart om det var så! :D
 
Ojdå, och här har SKV gått och krävt mig på dryga 30 % (vilket är det vanliga) alla gånger. Var har du din siffra från?

---
Skatt på överskottet
Vid överskott av kapital betalar du statlig skatt på detta belopp med 30 procent.
---
https://www.skatteverket.se/privat/...talaskatt.4.233f91f71260075abe8800070771.html
Det är 22% skatt som gäller på vinst vid försäljning av bostad. Står på sidan du länkat till. :)

De 2% kanske är sammanblandade med schablonbeskattningen vid uppskov, fast det är på ca 0,5% så det stämmer ju inte heller.
 
Det är 22% skatt som gäller på vinst vid försäljning av bostad. Står på sidan du länkat till. :)

De 2% kanske är sammanblandade med schablonbeskattningen vid uppskov, fast det är på ca 0,5% så det stämmer ju inte heller.

Najo, egentligen är det ju som skrivs 30 %, men inte på hela vinsten.

"Om du har sålt en privatbostad med vinst ska 22/30 av vinsten beskattas. Med detta menas att du ska betala en statlig skatt som är 30 procent på beloppet 73 333 kronor om din vinst är 100 000 kronor (100 000 * 22/30 = 73 333)"

Vi kan i alla fall enas om att det absolut inte är 2 %, och troligen heller aldrig kommer bli.
 
Najo, egentligen är det ju som skrivs 30 %, men inte på hela vinsten.

"Om du har sålt en privatbostad med vinst ska 22/30 av vinsten beskattas. Med detta menas att du ska betala en statlig skatt som är 30 procent på beloppet 73 333 kronor om din vinst är 100 000 kronor (100 000 * 22/30 = 73 333)"

Vi kan i alla fall enas om att det absolut inte är 2 %, och troligen heller aldrig kommer bli.
Och för att fortsätta där du slutade citera: "Du kan alternativt räkna ut skatten på vinsten genom att multiplicera vinsten med 22 procent (22/30 * skattesatsen i kapital 30 procent = 22 procent)." Så det är 22% på vinsten som gäller för bostäder. :)
 
Och för att fortsätta där du slutade citera: "Du kan alternativt räkna ut skatten på vinsten genom att multiplicera vinsten med 22 procent (22/30 * skattesatsen i kapital 30 procent = 22 procent)." Så det är 22% på vinsten som gäller för bostäder. :)

Ja, effekten blir ju det. Men som syns i sista meningen av citatet är det 30 % skatt, men inte på 100 % av vinsten.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 901
Senast: lundsbo
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 489
Senast: Inte_Ung
·
S
Ekonomi & Juridik Gammal användare under nytt namn, vill inte gå ut för hårt om någon skulle känna igen mig. :cool: Jag och sambon har ett tag gått och...
2
Svar
37
· Visningar
9 575
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Lön - hovslagare??
  • Hage
  • WE-tråden

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp