Hyra ut bostadsrätt i andra hand.

Min bostadsrättsförening har sagt att min lägga kan stå tom.
Bostadsrättsföreningen bestämmer sådant själva.
Men den kan och får besluta om att man varken får lämna den tom eller hyra ut den i andra hand.
Den makten har både en hyresvärd och bostadsrättsförening.
T.ex. så kan det vara inskrivet i stadgarna.
Det kan också stå i stadgarna att man får hyra ut eller lämna tomt.

Men rent juridiskt så finns makten att förverka både en bostadsrätt och hyresrätt för en sådan sak.
 
Min bostadsrättsförening har sagt att min lägga kan stå tom. Dvs, om jag inte få hyra ut den så får den stå tom. Det är väl ändå rätt vanligt? Man får ju inte hyra ut den bara för att man ska resa i 6 månader till exempel och då blir de ju tomma.
Det är ju skillnad på att resa bort och bo permanent nån annanstans. Men det myglas ju hur mycket som helst med bostäder så jag förstår att man måste styra upp det i en förening. Det är ju bara medlemmar som kan rösta på en stämma och då kan inte alltför många vara frånvarande.
 
Det är ju skillnad på att resa bort och bo permanent nån annanstans
Absolut! Det jag vände mig mot var att man inte skulle få låta det stå tomt, oavsett hur länge. Hos oss är det i alla fall inga problem :). (och tur är väl det, skulle man inte ens få ha läggan tom skulle jag inte vilja äga nåt i Sverige, tycker det är illa nog som det är redan).
 

Liknande trådar

Äldre Jag kommer eventuellt flytta utomlands i april-maj om allt går som det ska. Jag har en bostadsrätt som jag då tänkte hyra ut. Att man...
Svar
0
· Visningar
633
Senast: niardasp
·
Äldre Har två saker jag tycker är lite oklara: 1. Uppsägningstid. Om jag hyr ut 6 månader. Så kan jag inte säga upp avtalet efter en månad...
Svar
9
· Visningar
1 381
Senast: Hjartagna
·
Äldre Jag ska ut och resa till hösten och vara borta ett halvt år. Jag har fått lov av min hyresvärd att hyra ut huset jag bor i så länge, men...
Svar
3
· Visningar
977
Senast: golit
·
S
Hästmänniskan Alternativ 1: Om jag som privatperson hyr ut boxplatser till andra privatpersoner i ett stall jag och min familj äger vilka sketteregler...
Svar
2
· Visningar
8 744
Senast: allroundhästarna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp