Hyra ut bostadsrätt i andra hand.

Snälla @Ramona kan du förklara detta med tills vidare-uthyrning? Dvs att man inte kan bli av med hyresgästen då?
 
Den nya lagen om uthyrning av privatbostäder gör att man kan ta den hyra någon är villig att betala samt att det inte finns någon besittningsrätt för hyresgästen.

Men, och detta är viktigt, det gäller bara den första hyresgästen efter att man själv har flyttat ut samt bara för en enda bostad.
Sedan så blir det en vanlig uthyrning med allt krångel som det innebär.

Och gud ske lov är den lagen under översyn.

KD må gå till historen som gjorde mest för att skapa bostadsbrist och bostadsbubbla.
 
En person som hyr i andra hand har aldrig besittningsrätt. Däremot ska man alltid avtala om uppsägningstid från båda håll så att det inte blir några överraskningar och onda miner. Avtalet ska vara tydligt så att det inte missförstås.
 
Förr i tiden var det så att man bara fick ta hyra för en bostadsrätt i andra hand vad hyresrätter i samma område kostade, oavsett vad man hade i egna kostnader. Alltså, kostade allmännyttans likadana bostäder 5000:-/månaden var det man max fick ta själv, även om bostadsrätten kostade 7000:-/månaden. Detta var ju inte alls verklighetsförankrat och folk bröt ju mot den lagen hela tiden eftersom de inte ville hyra ut med förlust. Och man ville inte ha mer att göra i hyresnämnden än man behöver så man ändrade lagen till att man får ta ut vad lägenheten kostar dig. Dessutom har det ändrats att om man hyr i andra hand kan man aldrig få tillbaka betald hyra, även om den var oskäligt hög.

Här finns en bra länk för hur man räknar ut sitt eget belopp.
http://www.regeringen.se/contentass...2291/en-ny-lag-om-privatuthyrning-av-bostader

Visst var regeln verklighetsförankrat. Tanken med en bostad är ju att du ska bo i den, inte hyra ut den. Folk som bryter mot lagen bör lagföras.
 
En person som hyr i andra hand har aldrig besittningsrätt. Däremot ska man alltid avtala om uppsägningstid från båda håll så att det inte blir några överraskningar och onda miner. Avtalet ska vara tydligt så att det inte missförstås.
Så om jag har ett avtal som är tills vidare där det står att vi har en månads uppsägningstid åt båda hållen ska allt vara OK och jag kan säga upp avtalet utan problem?
 
Skälit är att den som inte bor i sin bostadsrätt, säljer den.

Fler bostäder kommer ut på markanden och bostadsbubblan kanske börjar pysa ut lite försiktigt.

Då skulle alltså samma gälla för hyresrättsinnehavare? Om man inte bor i hyresrätten ska man säga upp den.

Jag kan se flera skäl till att man under period i livet vill försäkra sig om bostaden även om man inte bor där just då. Det känns rimligt. Annars blir det ju en oerhörd skillnad i att t ex äga en villa. En bostad ska vara lika trygg oavsett vilken form man väljer (friköpt, bostasrätt alt. hyresrätt).
 
Då skulle alltså samma gälla för hyresrättsinnehavare? Om man inte bor i hyresrätten ska man säga upp den.

Jag kan se flera skäl till att man under period i livet vill försäkra sig om bostaden även om man inte bor där just då. Det känns rimligt. Annars blir det ju en oerhörd skillnad i att t ex äga en villa. En bostad ska vara lika trygg oavsett vilken form man väljer (friköpt, bostasrätt alt. hyresrätt).

Det är rimligt att man under en sexmånaders period kan hyra ut sin bostad. Hyresrätt och bostadsrätt är en rätt att bo, inte att hyra ut
 
Det är rimligt att man under en sexmånaders period kan hyra ut sin bostad. Hyresrätt och bostadsrätt är en rätt att bo, inte att hyra ut

Du kan inte se att det finns lägen i livet, t ex under studier på annan ort, som man kan känna en trygghet i att få behålla sitt boende till dess t ex studierna är klara?

Det ditt förslag kan komma att skapa är att man låter sin bostad stå tom, vilket vore en katastrof för den pressade bostadsmarknaden. Alternativt kringgår lagar och regler genom att smyga med sin uthyrning.

Det finns ingen motsättning i att hyra ut och att bo, tvärtom i mina ögon. Är det väsentligt vem som äger boendet borde hela hyresrättsrutinen förbjudas. Inga privata bostadsbolag t ex.
 
Du kan inte se att det finns lägen i livet, t ex under studier på annan ort, som man kan känna en trygghet i att få behålla sitt boende till dess t ex studierna är klara?
Precis. Eller ska man sälja då, för att bara nåt år senare köpa igen?
 
Du kan inte se att det finns lägen i livet, t ex under studier på annan ort, som man kan känna en trygghet i att få behålla sitt boende till dess t ex studierna är klara?

Det ditt förslag kan komma att skapa är att man låter sin bostad stå tom, vilket vore en katastrof för den pressade bostadsmarknaden. Alternativt kringgår lagar och regler genom att smyga med sin uthyrning.

Det finns ingen motsättning i att hyra ut och att bo, tvärtom i mina ögon. Är det väsentligt vem som äger boendet borde hela hyresrättsrutinen förbjudas. Inga privata bostadsbolag t ex.

Nej man får inte låta sin bostad stå tom. Man är skyldig att ta hand om den.

Ett av skälen att hyresmarknaden är pressad är att lägenheter inte kommer ut på marknaden då de hyrs ut i andra hand, ofta till överpris.

Ett av skälen att bostadsbubblan blir allt värre är att bostadsrätter inte kommer ut till försäljning då de hyrs ut, till överpris.

Vill man bli rik på att hyra ut, får man köpa en hyresfastighet.
 
Nej man får inte låta sin bostad stå tom. Man är skyldig att ta hand om den.

Ett av skälen att hyresmarknaden är pressad är att lägenheter inte kommer ut på marknaden då de hyrs ut i andra hand, ofta till överpris.

Ett av skälen att bostadsbubblan blir allt värre är att bostadsrätter inte kommer ut till försäljning då de hyrs ut, till överpris.

Vill man bli rik på att hyra ut, får man köpa en hyresfastighet.

Man kan ta hand om sin bostad även om den står tom. Ingen motsättning i det.

Att hyra ut i andra hand är fortfarande att ställa boendet till bostadsmarknadens förfogande. Någon bor i den.
 
Man kan ta hand om sin bostad även om den står tom. Ingen motsättning i det.

Att hyra ut i andra hand är fortfarande att ställa boendet till bostadsmarknadens förfogande. Någon bor i den.

Tja bor du granne med den lägenhet du hyr ut, så kan du nog ta hand om den annars är det ur hyreslagens perspektiv rätt svårt att ta hand om den när den står tom.

De flesta skulle föredra att få ett förstahandskontrakt, alltså är det bättre att lägenheter står till förfogande på den vanliga hyresmarknaden.
 
Man kan ta hand om sin bostad även om den står tom. Ingen motsättning i det.
Nja, man får inte ha en tom lägenhet och bo någon annan stans.
Då så kan man bli av med sin hyresbostad.
Den måste också ha tillräcklig tillsyn och tom räknas inte som det.
Det finns särskilda regler för en hyrd bostad om man inte avser att vara i den under en period.
T.ex. att man har ett utökat ansvar för skador om man inte har upplyst hyresvärden om det och berett den tillträde för att utöva tillsyn.
 
Den måste också ha tillräcklig tillsyn och tom räknas inte som det.
Min bostadsrättsförening har sagt att min lägga kan stå tom. Dvs, om jag inte få hyra ut den så får den stå tom. Det är väl ändå rätt vanligt? Man får ju inte hyra ut den bara för att man ska resa i 6 månader till exempel och då blir de ju tomma.
 

Liknande trådar

Äldre Jag kommer eventuellt flytta utomlands i april-maj om allt går som det ska. Jag har en bostadsrätt som jag då tänkte hyra ut. Att man...
Svar
0
· Visningar
633
Senast: niardasp
·
Äldre Har två saker jag tycker är lite oklara: 1. Uppsägningstid. Om jag hyr ut 6 månader. Så kan jag inte säga upp avtalet efter en månad...
Svar
9
· Visningar
1 381
Senast: Hjartagna
·
Äldre Jag ska ut och resa till hösten och vara borta ett halvt år. Jag har fått lov av min hyresvärd att hyra ut huset jag bor i så länge, men...
Svar
3
· Visningar
978
Senast: golit
·
S
Hästmänniskan Alternativ 1: Om jag som privatperson hyr ut boxplatser till andra privatpersoner i ett stall jag och min familj äger vilka sketteregler...
Svar
2
· Visningar
8 745
Senast: allroundhästarna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp