Hur funkar egentligen en tredelad stång

• Islandshäst
  • Trådstartare Trådstartare OlleAtlas
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 2 490
O

OlleAtlas

Som jag nämnt i en tidigare tråd så har jag köpt en tredelad islandsstång på Ástund.

Har nu ridit i den en gång, det fungerade fint. Jag är sedan tidigare van vid att rida i en oledad "vanlig" stång men har aldrig ridit på islandsstånd. Nu funderar jag över hur den egentligen funkar, då den är ledad? Den har ju "individuellt" häv på varje sida, bland annat. Sedan verkar det som att man kan böja med den?

Någon av er som vet?

OA

Sv: Hur funkar egentligen en tredelad stång

Det här frågade jag Katrin Wallberg ifjol, här är svaret från henne:

Islandsstångens inverkan när hästen har huvudet i lodplan
Islandsstången rids oftast med kedjan så löst spänd så att kedjan inte alls sträcks när hästen håller huvudet i lodplan. Då vrids bettet så mycket i hästens mun så att skänklarna på bettet följer tygelns förlängning. I det läget brukar man säga att bettet inverkar precis som ett vanligt tränsbett. Med ett vanligt tränsbett sker all inverkan direkt i hästens mun och i tygelns riktning, så när man sträcker tygeln ger man alltså hästen en impuls att flytta sin mun i tygelns riktning, dvs att korta av sin hals. Det är dock inte riktigt sant att islansstången inverkar som ett tränsbett när hästen går med huvudet i lodplan. Eftersom sidostyckena är fästade i bettets överskänkel så kommer omvridningen av bettet även att skapa ett ganska kraftigt tryck mot hästens nacke. Den totala effekten av islandsstången när hästen har huvudet ungefär i lodplan blir alltså att hästen genom trycket mot nacken får en impuls att sänka sitt huvud och genom trycket i munnen får en impuls att föra munnen i tygelns riktning, och det innebär sammantaget att hästen kortar av halsen och får lätt att hamna bakom lodplan. När hästen går utan att höja huvudet fungerar alltså islansstången precis som ett pessoabett. Om man ska kunna förhindra detta så måste man rida med lite hängande tygel på islandsstången så fort som hästen placerar sitt huvud rätt (tygeln måste hänga så mycket så att skänklarna från stångbettet hänger rakt ned, eftersom det är först då som trycket mot nacken försvinner. Så används dock inte islandsstången.

Islandsstångens inverkan när hästen höjer huvudet
När hästen höjer huvudet så krävs en större omvridning av bettet för att skänklarna ska följa tygelns förlängning. I det läget ska kedjan sträckas. Det innebär att så fort som hästen höjer huvudet så sträcks kedjan och hästen får en impuls att föra fram sin panna och sänka huvudet (genom trycker mot lanerna i hästens mun, under hakan av kedjan och mot nacken av nackstycket).

Mer om Katrin o hennes hemsida: www.ridkonst.nu

Jag spände kedjan lika mycket som med den vanliga stången, hade den absolut inte lös. På den spanska stången kan jag kolla att skänklarna inte kan röra sig mer än högst 45 grader. Med islandsstången fungerade inte det, skänklarna är ju mycket mer "sladdriga".

Red med mycket lösa tyglar, tog bara små "impulser".

Har testat en gång tidigare att rida på islandsstång och frågade då Anne-Marie Östbye vad jag skulle tänka på. Det här, sade hon och satte en tvådelad islandsstång runt mitt ben, spände kedjan på vaden och tog ett ganska så lätt tygeltag. Jisses, det kändes. Aj! Då beslutade jag mig för att inte rida på det bettet. Med det tredelade har jag gjort samma test, och det är inte alls lika skarpt, jag kan dra rejält runt benet utan att det gör särskilt ont.
Tror att min pålle gillar det, men jag förstår inte hur det funkar bara. Fast nu förstår jag mer, efter din bra förklaring, Balderum :idea: .

OA

Hejsan!

En islandsstång ska alltid användas med en löst spänd kindkedja. Den ska inte inverka när hästen går i rätt form eller tyglarna är lösa, utan bara när man tar i tygeln eller hästen öppnar upp formen för mycket. Som någon annan skrev är stången mycket verksam trots en lös kedja bla pga "pessoa-effekten" och tyngden. Jag brukar ha som riktlinje att kedjan ska ligga mot hästen när skänklarna har en 45-gradig vinkel bakåt (om man har hästens mun som horisontalllinje). Hoppas du förstår.

Är det inte en risk att man kan ta för mycket ifall kedjan är för löst spänd? Med den spanska stången brukar jag spänna så att det blir stopp vid högst 45 grader.

OA

Det som skiljer ett islänskt stång från ett spanskt är att när man/hästen inte tar i stången så ska det inte inverka någonting någonstans på hästen. Om man spänner kindkedjan fast så kommer hästen aldrig kunna komma ifrån inverkan. Kindkedjan sitter ju inte där för att hindra ryttaren att ta hårt i hästen (den kommer i så fall få blåmärken på käken) utan för att öka hävstångseffekten :idea: . Personligen gillar jag den islänska stången bättre än den spanska då hästen som sagt kan komma undan inverkan då den gör rätt.

Aha, men nu måste jag förstås fråga lite mer ;) . Menar du lite som en repgrimma, så länge hästen bara är, så känns den knappt? Sen undrar jag varför en spansk stång verkar hela tiden?

Bra att veta med kindkedjan i varje fall, jag ska sätta den lösare i så fall.

OA

Som en repgrimma, eller som den princip man alltid ska tillämpa med hästar: när hästen svarar ska all inverkan upphöra. En kindkedja som är hårt spänd kommer aldrig att lätta på trycket utan hela tiden ligga mot hästen. En stång där kindkedjan är spänd blir vad jag förstår så skarp att den helst ska användas ihop med bridongbett.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
692
Senast: Jeps
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän... 2 3
Svar
47
· Visningar
5 032
Senast: Fazeem
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 068
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 827
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025