Hur funkar provloppen på era banor???

ghost

Trådstartare
Efter start i Amatörföreningens provlopp i dag så började jag fundera på hur det funkar med farthållning och bestraffningar i provloppen hos er.

Hos oss funkar det så att vi har ingen "fri fart"-del utan det finns provlopp för 1,35- , 1,25-, 1,22- och oftast en bilprovstart på torsdagar.
I bland anordnar även Amatörföreningen provlopp på lördagar (just nu ca en pång/månad) men då har de inte bilstarterna.

Förr om åren hände det titt som tätt att kuskarna körde som de stulit hästarna, vilket inte var så kul för dem som tänkt sig att köra ett genrep inför start till exempel. För att komma till rätta med det infördes att orsakande kusk som körde över 1 eller 2 sek. *osäker* för fort blev avstängd från provloppsverksamheten i 14 dagar.

Det var faktiskt effektivt, visst kan det hända att de kör skitsakta ett varv för att sedan blåsa järnet och klara sig ändå men då har ju ändå rekommenderad fart hållits.

Men i dag då... :mad: :mad: :devil:

12 hästar anmälda till 22-provstarten varav 4 st. kom från samma proffstränare. Jag tycker alltså att det är jättebra att han tar ut sina hästar, kommer det inte hästar till provstarterna lär de ju ställas in. :cry:

Men... eftersom lördagarnas provlopp körs i amatörföreningens regi så finns det ingen överhörning så avstängningar gäller inte alls då.

Dagens 22-provstart vanns på 19,2 med en avslutning sista 500 på 11,9... :eek: :crazy: :eek:
Så klart av en av proffskuskens hästar... :angel:

Är det då konstigt att man tvekar att ta ut sin häst i provlopp?
Är det någon som har något förslag på "lämplig bestraffning" som jag kan förmedla till min förening för så här kan vi ju inte ha det. Jag har varit med i 2 st. 25-provstarter under vintern/våren och i dessa har farthållningen varit exemplarisk men så kommer det ut ett eländes proffs och sabbar alltihop!!! :(

Jag har sagt till flera stycken som varit tveksamma rill provloppsstart att ALLA är jättebra på farthållningen på lördagarna och helt plötsligt visar det sig att jag ljugit. :cry:

Är det så här överallt eller har jag bara otur och bor på fel ställe????

/// ghost
 
Sv: Hur funkar provloppen på era banor???

Vi har 200 kr i böter, som betalas in till ponnytravskolan, avstängning från provloppen tills man betalt detta belopp.
 
Sv: Hur funkar provloppen på era banor???

På min bana (E-tuna) får den som kör för fort(1sek. el mer), 500kr i böter +1veckas avstängning från provloppen :idea:
Farthållningen har blivit mycket bättre sen dom införde dessa bestraffningar
A_THUM%7E1.GIF
Pengarna går till barncancerfonden :bow:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur funkar provloppen på era banor???

En lösning kan väl vara att införa frifartslopp...

Och sen ha fritt sista 500 och 200 åxå.
 
Sv: Hur funkar provloppen på era banor???

Frifartsdelen FINNS redan på torsdagar bakom bilen. :mad:
Där kan de köra hur fort eller sakta de vill. Och egentligen i de andra också eftersom det oftast är en rutinerad kusk som sitter i spets.

Jag tror inte att jag kan förändra världen så pass att de ändrar utförandet på provloppen, de har sett ut så här ända sedan 1992 och förmodligen en bra bit innan dess också. :eek:

Det som känns enklast just nu är att gå till Amatörföreningen och diskutera hur man kan få en bättre farthållning = hur dyrt det ska bli för kuskarna att tokköra.

Poängen med provlopp är ju ändå att träna hästarna under löpningsliknande förhållanden men för den skull inte köra skiten ur dem. Om man vill ut och briljera med sin *nästan* V75-häst kan man ju ta och göra det på torsdagar bakom bilen.... :mad:

Och förresten, jag är inte irriterad på grund av att jag blev "offside" för min häst skötte sig ypperligt efter strul i starten då hon hade om inte åtta ben så åtminstone fem. *Oj, är det massa hästar här då får jag nog inte plats-varianten* :D och gick lika fort över 2000 m som han som vann. ;) :idea:

/// ghost
 
Sv: Hur funkar provloppen på era banor???

Jag tycker det är urdåligt av ett proffs att gå ut och köra en 19-tid i ett 22-lopp med en avslutning på en 11-tid dessutom (när det inte var fri fart sista 500m). :mad:

Håller med om att man kan briljera någon annanstans där man inte riskerar att sabba upplägget för andra.

Solklart bestraffningsfall.
 
Sv: Hur funkar provloppen på era banor???

lsz skrev:
Jag tycker det är urdåligt av ett proffs att gå ut och köra en 19-tid i ett 22-lopp med en avslutning på en 11-tid dessutom (när det inte var fri fart sista 500m). :mad:

Håller med om att man kan briljera någon annanstans där man inte riskerar att sabba upplägget för andra.

Solklart bestraffningsfall.

Jag håller med OM vi nu hade haft något fungerande bestraffningssystem... :angel:

Men det får vi om jag får råda... :D

För ärligt talat... Hur många provlopp behöver en 10-åring med låg 12-tid som rekord??? :confused:
 
Senast ändrad:
Sv: Hur funkar provloppen på era banor???

ghost skrev:
Jag håller med OM vi nu hade haft något fungerande bestraffningssystem... :angel:

Men det får vi om jag får råda... :D

För ärligt talat... Hur många provlopp behöver en 10-åring med låg 12-tid som rekord??? :confused:

De gånger jag vart med i provlopp har det funkat hyfsat , har ju tagit bakspår till den från start tokrusande BR. :devil:
Kan tänka mig att det kan bli stora problem för en orutinerad kusk bakom en sån som han.... :angel:


Och bestraffningar eller inte ???
Vad jag vet har dom inte det på Gävle, men på Romme och det verkar funka lika bra eller dåligt. Beror helt på vilka kuskar/hästar som är med.


Angående 10-åringen, så har du nog rätt. men han har väl lika stor "rätt" att vara med i provlopp för det... finns säkert ngn anledning till att dom ville "prova" ngt istället för att köra bort värdefulla poäng och riskera ev rapportering/tvångskval. För det är ju tränaransvar på att ha hästen i tävlingsmässigt skick.
 
Sv: Hur funkar provloppen på era banor???

jari skrev:
De gånger jag vart med i provlopp har det funkat hyfsat , har ju tagit bakspår till den från start tokrusande BR. :devil:
Kan tänka mig att det kan bli stora problem för en orutinerad kusk bakom en sån som han.... :angel:


Och bestraffningar eller inte ???
Vad jag vet har dom inte det på Gävle, men på Romme och det verkar funka lika bra eller dåligt. Beror helt på vilka kuskar/hästar som är med.


Angående 10-åringen, så har du nog rätt. men han har väl lika stor "rätt" att vara med i provlopp för det... finns säkert ngn anledning till att dom ville "prova" ngt istället för att köra bort värdefulla poäng och riskera ev rapportering/tvångskval. För det är ju tränaransvar på att ha hästen i tävlingsmässigt skick.

Hos oss har det märkts en markant skillnad sen två veckors avstängning infördes på torsdagarna men det hjälper ju inte amatörerna på lördagarna eftersom vi kör EN gång i månaden just nu och förmodligen inte kommer att köra varje vecka sen heller.

Jag har ju lika stor "rätt" att prova saker i provlopp som han och sitter han och blåser runt så kanske inte JAG får prova det jag vill.
Jag tycker ändå att det verkar som om herr kusk valde att ta ut alla sina hästar på Amatördagen för att han skulle kunna köra som han ville, för inte sjutton kan han behöva prova saker på 4 av 5 starthästar som han har i träning???? :devil: Första varvet gick 22,5 så jag tror inte riktigt på "het häst" och om man håller "lagom" tempo räcker det väl för sjutton att gasa en bit i kurvan? :mad: Säg 300 kvar eller nåt.

Risken finns ju att detta sätts i system och det vill jag absolut inte för då kommer provloppen för oss amatörer att dö ut pga att vi inte kommer med våra hästar. :mad: :devil:

Jag må vara en stelbent paragrafryttare, men jag anser att en idealtid är till för att följas liksom "alla" andra regler som finns.

/// ghost
 
Sv: Hur funkar provloppen på era banor???

Om alla får köra efter eget tycke och smak kan man ju skippa provloppstiderna helt.

Visst har alla rätt att starta oavsett ålder och hästens tävlingsrutin, men "Var sak på sin plats" som det brukar heta.

Vill man köra "fri fart" får man välja ett sånt lopp, annars håller man sig till reglerna oavsett om man är proffs eller amatör.

// Suzanne som också tillhör "paragrafryttarna" i det här fallet ;)
 
Sv: Hur funkar provloppen på era banor???

på jägersr har vi provlopp beroende på hur mkt pengar hästarna sprungit in och ålder...med tillägg och så..sen har vi ett lopp bakom bilen. men tyvärr inget montelopp som säkert många vill införa...
 

Liknande trådar

Trav Jag tänkte att jag skulle hjälpa vår styrelse i Amatörföreningen genom att researcha lite. Vi får INGEN ordning på farten i våra...
2
Svar
21
· Visningar
2 281
Trav Idag har min älskade häst gått provlopp. Vägen dit har varit lång. Han hade svårartat magsår när jag köpte honom, totalt omusklat...
2
Svar
26
· Visningar
1 995
Senast: Djurjouren
·
Trav Hur går provloppen till på era banor? Har hört att det tillämpas en "Master-metod" på Bergsåker. Det innebär att man inte får köra om...
2
Svar
23
· Visningar
2 296
Senast: Ina79
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp