F
Fullblod_lover
hej jag undra hur gamal man måste va för att tävla hingst ?
För jag har hört att man måste va 16 för att tävla hingst .....! Eller måste man va en spesiel ålder för att tävla hingst ? 
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
tror inte det ,men du måste vara 16 får att leda hngsten på tävlingsplatsen ..men det kan ha ändrats länge sen jag tävlade men det står i TR så kolla där
Förhoppningsvis så kan du kontrollera hästen du sitter på och annars leder oftast ngn mer erfaren hingsten mellan transport/framridning/tävlingsbana även om du sitter på om minsta risk att tappa kontrollen finns. Den personen bör (vet ej om det ärä ndrat nu som suisyola sa - kolla i TR) vara över 16. Jag tycker inte alls det är konstigt, det finns många störande moment och hästar är inga maskiner. Allt handlar om att förebygga olyckor och hingstar är oftast mer påverkbara än ston och valacker vad det gäller oförutsedda händelser.
Generellt sett så är hingstar knepigare än ston och valacker. Framförallt är de ofta mer oberäkneliga.
En annan aspekt, om hingsten kommer lös kan den börja klättra på ett brunstigt sto, t.ex. Det lär bli kraftiga skadestånd på det, ansvarsfrågan är stor.
Det är jsut det, om ett sto/val kommer lös så är det int samma sak. FÅ hingstar är så "lydiga" att man kan säga åt dem att inte klättra på andra hästar. Och HADE de varit så lydiga hade de nog inte kommit lösa öht. Sto o val utgör inte samma skaderisk när de kommer lösa GENERELLT SETT och det är ju just det man måste ta hänsyn till när man bestämmer regler som ska gälla för allt tävlnade i hela Sverige.
Förhoppningsvis så kan du kontrollera hästen du sitter på
Du tycks lite aggressiv...
Det jag menar är att alla hästar kan sparka. Bara hingstar kan betäcka med resultat. Så enkelt är det. Det finns helt enkelt fler risker med hingstar.
Ptja, jag hanterar hingstar dagligen hemma. Handskas också med hingst på tävling så jag vet inte riktigt om ditt sista påstående håller.