hur gamal för hingst?

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare Fullblod_lover
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 2 553
Status
Stängd för vidare inlägg.
F

Fullblod_lover

hej jag undra hur gamal man måste va för att tävla hingst ?:confused: För jag har hört att man måste va 16 för att tävla hingst .....! Eller måste man va en spesiel ålder för att tävla hingst ? :confused:

Sv: hur gamal för hingst?

tror inte det ,men du måste vara 16 får att leda hngsten på tävlingsplatsen ..men det kan ha ändrats länge sen jag tävlade men det står i TR så kolla där

tror inte det ,men du måste vara 16 får att leda hngsten på tävlingsplatsen ..men det kan ha ändrats länge sen jag tävlade men det står i TR så kolla där

Va komstigt om man får tävla hingsten ,men man får inte leda den ...!:angel: Jag som absolut alldrig lät hingsten på tävling :angel: hehehe...!

Förhoppningsvis så kan du kontrollera hästen du sitter på och annars leder oftast ngn mer erfaren hingsten mellan transport/framridning/tävlingsbana även om du sitter på om minsta risk att tappa kontrollen finns. Den personen bör (vet ej om det ärä ndrat nu som suisyola sa - kolla i TR) vara över 16. Jag tycker inte alls det är konstigt, det finns många störande moment och hästar är inga maskiner. Allt handlar om att förebygga olyckor och hingstar är oftast mer påverkbara än ston och valacker vad det gäller oförutsedda händelser.

Förhoppningsvis så kan du kontrollera hästen du sitter på och annars leder oftast ngn mer erfaren hingsten mellan transport/framridning/tävlingsbana även om du sitter på om minsta risk att tappa kontrollen finns. Den personen bör (vet ej om det ärä ndrat nu som suisyola sa - kolla i TR) vara över 16. Jag tycker inte alls det är konstigt, det finns många störande moment och hästar är inga maskiner. Allt handlar om att förebygga olyckor och hingstar är oftast mer påverkbara än ston och valacker vad det gäller oförutsedda händelser.

hmm tack ! då vet jag ! men jag tycker de är komstigt att man drar alla hingstar över samma kant ...! men om ett galet sto /el valack kommer lös så är de inte samma sak ..! men vissa hingstar är bara för mycket o de håller ja me om!:idea:

Generellt sett så är hingstar knepigare än ston och valacker. Framförallt är de ofta mer oberäkneliga.
En annan aspekt, om hingsten kommer lös kan den börja klättra på ett brunstigt sto, t.ex. Det lär bli kraftiga skadestånd på det, ansvarsfrågan är stor.

Det är jsut det, om ett sto/val kommer lös så är det int samma sak. FÅ hingstar är så "lydiga" att man kan säga åt dem att inte klättra på andra hästar. Och HADE de varit så lydiga hade de nog inte kommit lösa öht. Sto o val utgör inte samma skaderisk när de kommer lösa GENERELLT SETT och det är ju just det man måste ta hänsyn till när man bestämmer regler som ska gälla för allt tävlnade i hela Sverige.

Generellt sett så är hingstar knepigare än ston och valacker. Framförallt är de ofta mer oberäkneliga.
En annan aspekt, om hingsten kommer lös kan den börja klättra på ett brunstigt sto, t.ex. Det lär bli kraftiga skadestånd på det, ansvarsfrågan är stor.

Det är jsut det, om ett sto/val kommer lös så är det int samma sak. FÅ hingstar är så "lydiga" att man kan säga åt dem att inte klättra på andra hästar. Och HADE de varit så lydiga hade de nog inte kommit lösa öht. Sto o val utgör inte samma skaderisk när de kommer lösa GENERELLT SETT och det är ju just det man måste ta hänsyn till när man bestämmer regler som ska gälla för allt tävlnade i hela Sverige.

Har ni varit på en tävling där en hingst kommit lös? Varför skulle det bli mer skadestånd på det än om ett sto/vallack kom lös och sparkade en annan häst?

Jag tror att alla som håller på med hingstar och är ute på tävlingsbanorna med dom har så pass stor koll att deras hingst inte kommer lös! Och det är bara skitsnack att det skulle vara farligare med en hingst, en häst som hanteras fel är alltid farlig, oavsett om det är hingst, sto eller vallack. Ett sto eller en vallack kan göra minst lika mycket skada. Ute på westerntävlingar är varannan häst hingst, inte f*n händer det mer olyckor där en på en dressyr- eller hopptävling. Och det beror på att dom kan hantera sina hingstar, en hingst som inte kan uppföra sig på en tävlingsplats har inte där att göra! Jag har aldrig haft problem med några av mina, när det väl är tävling i luften så är dom så taggade att dom kunde inte bry sig mindre om fjantiga ston som står och skriker.

Hingstar gör annat än sparkar, vilket jag hoppas att du vet. Skulle en hingst tjuvbetäcka någon av mina hästar skulle jag kräva skadestånd plus samtliga veterinärkostnader betalda av hingstägaren.

Och jo, hingstar är knepigare att ha med sig. Och nej, alla som har hingstar på tävlingar har inte koll. Tyvärr.

Men snälla, jag menade varför skulle det bli mer skadestånd om en hingst hoppade på ett sto än om ett annat sto eller vallack sparkade henne så illa att hon kanske var tvungen att avlivas (t.ex.), varför skulle det räknas som mindre skadligt? Tror du hingstägaren vill betäcka med vilket sto som helst?

Isf skulle det ju inte få förekomma brunstiga ston på tävlingar heller, för dom kan vara betydligt värre än hingstarna! Jag påstod inte att alla har koll på sina hingstar, men alla har inte koll på sina ston eller vallacker heller, och dom kan göra minst lika mycket skada. Av min erfarenhet är det bara människor som aldrig har hanterat hingstar (eller inte klarat av dom hingstar dom har hanterat) som kommer med sådana påståenden, dra inte alla över en kam! Risken ligger inte hos hästen (hingst, vallack eller sto), utan hos den som hanterar den.

Du tycks lite aggressiv...

Det jag menar är att alla hästar kan sparka. Bara hingstar kan betäcka med resultat. Så enkelt är det. Det finns helt enkelt fler risker med hingstar.

Ptja, jag hanterar hingstar dagligen hemma. Handskas också med hingst på tävling så jag vet inte riktigt om ditt sista påstående håller.

hmm, man kan ju också se det såhär:
Vilken häst är troligtvis farligast om den kommer lös?
Sto, valack eller hingst?

Skulle helt klart säga hingsten, oavsett vilken häst det var. Klart att det är ett större ansvar man har som hingstägare.

Förhoppningsvis så kan du kontrollera hästen du sitter på

förhoppningsvis kan du leda hästen du hoppar upp på- varför skulle hästen lyssna mer på dej då du sitter uppepå? isånna fall hänger det vä'll mer på att pållen e lärd att lyssna när du sitter på och att han kan göra som han vill då du står brevid? eller? kan ha missuppfattat.

kl*
I övrigt håller jag på att klart skaderisken är större om en hingst kommer lös... en valack går överlag till närmsta grästuva, medans hingsten mer går till närmsta pålle- som någon annan skrev det är väll mest en ansvarsfråga- hingst ägaren är skyldig att ersätta kostnader om ex ett sto blir betäckt...

Men mest borde det väll vara sunt förnuft som gäller eller? ;)

jag har själv hingst och håller med om att hingstar kan växla temperament. Även om den är uppfostrad. Man vet inte riktigt alltid vart man har den. Hästarna har alltid instinkterna i sig.

Men som ngn sa, ett brunstigt sto är ngt värre.
dvs dom ston som blir "pip-sura-skvättiga-brunstiga" usch för såna. Dom kan ju bli rent av farliga.

Oftast är det lättare att kontrollera en häst när du sitter på jämfört med när du går bredvid. Det tycker jag och många med mig.

Jag har handskat med både och ett antal gånger och tycker nog ändå att hingstar generellt sett är knepigare...

Du tycks lite aggressiv...

Det jag menar är att alla hästar kan sparka. Bara hingstar kan betäcka med resultat. Så enkelt är det. Det finns helt enkelt fler risker med hingstar.

Ptja, jag hanterar hingstar dagligen hemma. Handskas också med hingst på tävling så jag vet inte riktigt om ditt sista påstående håller.

Ja, för jag är så jävla trött på att alltid få samma fördommar i ansiktet när man kommer ut på tävling, och nu även här.

Min åsikt är fortfarande att dom som delar din inställning till hingstar och tycker dom är "knepiga" har antagligen hanterat dom fel, jag vet inte hur du hanterar dina, men personligen tycker jag att några av mina ston är betydligt "knepigare" när dom brunstar än hingstarna är.

Varför skulle en betäckning vara större risk än en spark??

Så här e de jag tycker! Ingen häst e bråkig me naturen ! Men människorna/människan som hållit på me hingsten/sotet/valaken som har gort fel! Jag själ va på en tävling som va i ter dar ! 1 hingst komm lös o1 valak ! hingsten sprang omkring o shova men valaken va jobbigare o fånga in! o ett stort plus e att de va 14 hingstar på sama tävling o de märtes intE !!!! O Jag själv tycker att men drar alla hingstar över samma strå! Själlv e vårat gotlans russ bråkigare o har mera temprament än våran hingst!!;)
Men alla tycker ju olika :rofl: o de är väll bra oftast :D

för att få visa hingst på premiering måste man vara 16 år gäller även om du skall göra bruksprov.

vet ej om det gäller på tävling men jag tycket att det borde gälla där med,kan tänka mej att det har med säkerheten att göra.

yngre som tävlar har väl dessutom en vuxen med sej som kan hantera hästen på platsen.

alla hästar är starka djur att hantera men en hingst är alltid en hingst,han har en viss drift när det gäller andra hästar som styr ganska mycket ,som ston och vallacker inte har i samma utsträckning.

Va det svaret riktat till mig? För isf så var det precis det jag skrev tidigare... Att det är inte hästen det är fel på om den är bråkig/besvärlig utan människan som hanterar den, oavsett om det är en hingst, ett sto eller en vallack. Jag har oxå vart på tävlingsplatser där hingstar kommit lösa, och precis som du skriver så springer dom bara o "visar upp sig", jag har aldrig varit med om (eller hört talas om) en hingst som kommit lös och betäckt ett sto, dom har annat att tänka på då...
Däremot har jag vart med om att ett sto kommit lös och sparkat en annan häst riktigt illa...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
586
Senast: Ramona
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
734
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag har inte någon direkt erfarenhet av hingstar och vet inte riktigt hur dom kan vara med andra. Just nu har vi en 24 årig B-ponny...
Svar
4
· Visningar
871
Senast: ameo
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 709
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka