Hur gammal var du när du fick ditt första barn?

• Gravid - 1år
  • Trådstartare Trådstartare I have a dream
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 110
  • Visningar Visningar 16 805
Sv: Hur gammal var du när du fick ditt första barn?

Jag var 31 år gammal när vi fick våran lilla tjej. Hon var planerad men att jag skulle bli gravid efter första försöket hade vi inte räknat med;)

Visst känns det som vi fick henne i en rätt bra ålder men ibland kan jag känna en stor sorg över att vi inte fick barn tidigare. Allt med henne är så underbart och jag önskar att vi tänkt till lite tidigare. Hon verkligen älskar sina morföräldrar och jag blir ledsen när jag tänker på att de inte kommer att finnas med när hon tar studenten osv. Jag har en otroligt bra vänskap/relation med mina föräldrar så därför kan jag ångra att vi inte försökte tidigare. Ibland undrar jag vad vi gjorde med all vår tid innan lillan kom och önskar att hon alltid hade funnits i vårt liv. Nu funderar vi kring ett syskon men jag vet inte........

Jag kan delvis känna igen mig i ditt resonemang. Jag brukar säga att om någon yngre person skulle FRÅGA mig om jag rekommenderar dem att vänta så länge som jag gjorde så skulle jag säga nej. Inte för att jag tycker jag är "för gammal" eller att det är "försent"; faktiskt inte heller för några äldre morföräldrars skull. Snarare; om man VILL ha barn så finns liksom ingen anledning att vänta så länge som jag gjorde. Detta är av två huvudsakliga skäl:
1. Risken är större att det faktiskt inte blir några barn alls.
2. Om man märker att man gillar föräldraskap och barn så har man betydligt svårare att välja att skaffa fler än 1-2 barn. Någon "sladdis" är heller inte att tänka på.

Dock så är det ju så att livet blir liksom som det blir. Det handlar ju om relationer till andra också; vem man ska dela föräldraskapet med. Om man som jag är i en samborelation som tar slut vid 28 års ålder och sen är i lite olika kortare relationer under flera år innan man hittar den man vill dela det med; tja, då blev det ju liksom så. Och det är inget att ångra kan jag känna.

Jag är sällan sådan som ångrar, vare sig det jag gjort eller inte gjort, i livet. Det är så himla meningslöst att göra, det går ju liksom inte att förändra i alla fall. Istället tror jag det är bättre att glädjas här och nu!

Förresten; är dina föräldrar äldre? För att om de inte ska leva till ditt barn tar studenten kräver ju att de i så fall är minst 78-80 år då...

Troligen är risken rätt stor att i alla fall min pappa, kanske också mamma är döda när vår son tar studenten. Jag kan å andra sidan känna: varför är just att de ska leva när han tar studenten så viktigt? Och, fram till den dagen de dör så kommer de istället ha en mycket mycket närmare kontakt med sina barnbarn än vad de kanske haft om jag fått barn för 10-15-20 år sen. De är nämligen pensionärer nu OCH har dessutom köpt hus nära oss. Våra barn kommer alltså att växa upp med mormor och morfar 600 m bort. Mina mor- och farföräldrar som var kanske strax under 50 när jag föddes bodde 15 respektive 100 mil bort.

Farmor och farfar bodde 60 mil bort men jag och brorsan spenderade alla lov och långhelger hos de från det att jag var fem ändå :D

*kl*

Hur vet man om man ens vill ha barn?

Är 30 nu och det känns således som att det börjar bli dags att bestämma sig... Har alltid sagt nej och det finns ingen längtan men ändå.

:crazy:

Farmor och farfar bodde 60 mil bort men jag och brorsan spenderade alla lov och långhelger hos de från det att jag var fem ändå :D

Ja, vi reste också på somrar själva till vår farmor och farfar som små. Grejen är väl att man som barn finner sig i "hur det är". Har man far- och morföräldrar längre bort så är det så och man tycker det är bra. Har man dem nära så gillar man det. Har man inga mor- eller farföräldrar alls så funkar det med.

Är 30 nu och det känns således som att det börjar bli dags att bestämma sig... Har alltid sagt nej och det finns ingen längtan men ändå.

Ja, du, den eviga svåra frågan. Jag har alltid vetat att jag någon gång vill ha barn. Även om jag generellt inte är så "barnkär" så har jag känt att jag inte vill missa den upplevelsen i livet att bli förälder. Men vid 30årsåldern så började jag tänka att det kanske inte var alldeles självklart. Om det nu inte skulle bli några barn då? Och/eller om jag inte träffade någon att få dem med?

Det är svårt det där...

*kl*

För mig hände det över en natt (i precis din ålder:p), jag har alltid vetat att jag en gång vill ha barn men var helt enkelt inte speciellt sugen. Sedan totalvände det och jag fick så stark barnlängtan att det värkte i bröstet.

Ang. att som barnbarn bo nära sina far-morföräldrar och att de är i en ålder där de har möjlighet att umgås mkt med barnen tycker jag är fantastiskt. Jag växte upp på det viset och så även mina barn. Det är en gåva att de får så nära och innerlig relation och känner sig trygga med sina far-morföräldrar.
Sedan är det ju en klar förutsättning att mor-farföräldrarna är vettiga som personer, annars kan man bo hur nära som helst men det blir ändå inte bra!

Jag har alltid varit så säker på att jag INTE vill.

Jag har ingenting emot barn.

Men jag är nog lite rädd för att ångra mig sedan när det är försent, även om jag inte brukar ångra saker.

Det är ju så att alltid när man satsar, vare sig det är nytt jobb, ny häst, nytt barn, så riskerar man något. Men känns det rätt att skaffa så har jag svårt att tänka mig att det sedan skulle kunna bli så fel att man verkligen ångrar sig.

Inte ångra barn.

Utan ångra inte barn.

Om du förstår :D

Aha, det tror jag är nästan värre. Att vakna upp en dag, inse att man har mist en möjlighet och att det inte går att åtgärda....
Men livet har säkert all möjlighet att bli alldeles utmärkt ändå! Man får skämma bort syskonbarn eller grannbarn istället!

Jag ångrar inte att vi skaffade barn vid 31 års ålder, men om jag visste hur mycket glädje och lycka den lilla bringar så önskar jag att jag hade fått barn tidigare. Lite felformulerat av mig sorry;)

Skulle liksom du inte heller rekommendera att vänta med det. Jag och min sambo hade dessutom varit tillsammans i 10 år innan vi kom till skott. Så här i efterhand skulle jag gärna ha fått barn tidigare. Men nu är det som det är och jag lever i nuet och jag är så tacksam för det tid vi faktiskt har och kan tillbringa tillsammans. Men ibland kommer ändå känslan av sorg när jag vet att dom inte alltid kommer att finnas i hennes/våra liv.

Mamma och pappa är 58 resp 64 nu och lillan är 2 år.

Vi funderar ev på ett syskon och jag känner mig stressad av min ålder (33) och om vi hade fått barn tidigare så kanske den stressen inte varit fullt lika jobbig.

Jag var 22 när jag fick mitt första.
Det var inte alls planerat på något sätt men är glad att det blev så ändå.
Har alltid sagt att jag vill sas vara klar med barn innan jag blir 30, om det blir så vet jag ju inte men har en till på g i dec. Är 25 nu så det känns lagom med syskon, sonen blir tre på lördag :)

Hur gammal var du när du fick ditt första barn?: Jag kommer att vara 26 år när första föds någon gång i mitten av augusti:laugh:

Var det planerat?: På sätt och vis. Var mellan p-piller och vi var lite vårdslösa. Trodde jag var gravid 7 mån efter, men det var falskt alarm:grin:. Han fick först panik, sen blev han besviken;). Han har tre barn sedan innan, som alla är i tonåren.
Han visste ju att jag inte åt p-piller, och han skyddade sig inte.

Tycker du nu att du borde ha väntat, eller är du glad över att det blev så?: Tycker det är lagom. Har jobb, hus, körkort, bil och allt annat man kan behöva. Det enda jag tycker är trist var att det tog så lång tid innan jag blev gravid( 18 mån från det att jag slutat med p-pillren).

Nej precis, saker och ting förändras ju konstant! Olika generationer har olika "issues" som dom hanterar, pratar om eller tänker på under uppväxten. 10 år senare kanske det anses som fullt normalt, det som man då tyckte var helfel.

Jag mådde ju absolut inte DÅLIGT av att min mamma var den näst äldsta bland klassens mammor, det var mest ett tråkigt konstaterande :p Hon "hängde inte med" på samma vis som dom yngre mammorna gjorde, gällande kläder och mode och massor av andra småsaker. Hon var helt enkelt mer gammal och hade hunnit glömma hur det var själv ;)

Vid vilken ålder som man klarar av att ge ett barn en bra uppväxt, är så otroligt individuell så det går inte ens att ha en åsikt egentligen. Däremot att det finns en hel del aldrig borde få skaffa barn oavsett ålder, är en helt annan sak.

KL*

Hur gammal var du när du fick ditt första barn?:
Jag var 23 år.

Var det planerat?
: Ja, det var planerat, har alltid sagt att jag ville vara en ung mamma. =) Sen att det blev tvillingar var ju inget man trodde när man plussade =) Kanske ska säga att jag och min sambo har varit tillsammans i 6 år och varit förlovade i 3.

Tycker du nu att du borde ha väntat, eller är du glad över att det blev så?:
Jag anser som så att att om man ska vänta tills man blir redo så blir man det inte.
Så nej jag ångrar absolut inte mina barn.

//Sandra

Senast ändrad:

Mamma och pappa är 58 resp 64 nu och lillan är 2 år.

58åringen bör ju utan problem leva tills lillan tar studenten. 64åringen blir 80 det året så där kan det ju vara lite mer risk (speciellt om det är din pappa som är äldre; män lever ju kortare tid än kvinnor).

Jag känner igen det där med "stress" om syskon. Nu tycker ju jag att du definitivt inte behöver stressa något enormt (om ni inte tänkt er ytterligare 4-5-6 eller fler...;) ). Du är 33 år och nog kan ni börja försöka vid 35 utan att det bör vara någon katastrof. Men jag förstår ju om du/ni inte vill vänta för länge; för det är klart att man vet ju inte säkert när ens egen fertilitet minskar och hur lång tid det kan tänkas ta.

För oss som fick nr 1 när jag var 38 var det dock snabba bud att bestämma sig. Och nu känns det som att jag verkligen blev gravid i "sista sekunden", jag fyller ju 42 i sommar.

Nja, det räcker nog med ett barn eller max två :)

Måste få säga grattis till det kommande syskonet:love:

Själv vet jag inte om jag vågar planera för ett barn till men det är en annan sak;)

Då ska jag nog släppa stressen för ett tag iallafall om jag skulle komma på andra tankar.

Jag var 24 år när vi fick vår dotter, sambon var 32 år.

Selma var inte jätteplanerad, vi ville båda ha barn, så vi körde på utan skydd. Sen att det skulle gå så fort hade vi inte planerat... :p

Jag ångrar ingenting, inte min sambo heller. Vi planerar att börja avla på ett syskon 2012, efter vårt bröllop i juni. :love: Vi hade bara varit tillsammans i 3 månader när jag blev gravid, men vi visste när vi sågs första gången att det var rätt.

Jag väntar mitt första barn och kommer vara 28 när det föds, blir 29 i sommar.
Vi hade planerat det och jag är glad att jag inte skaffat barn tidigare. Vi har varit ihop länge (10,5 år), vi har fasta jobb med bra inkomst och nu har vi dessutom hus med gård, så nu kändes det som om vi var redo att ta det steget.

Nja, det räcker nog med ett barn eller max två :)

Måste få säga grattis till det kommande syskonet:love:

Själv vet jag inte om jag vågar planera för ett barn till men det är en annan sak;)

Då ska jag nog släppa stressen för ett tag iallafall om jag skulle komma på andra tankar.

Tack du! :)

För mig har det nog alltid känts som att NÄR(om) jag väl ska ha barn så vill jag helst ha två. Men det var ju inte självklart ändå; min sambo behövde ju också känna så. ;)

Men; inte 17 MÅSTE man ha syskon till sitt barn, det måste ju vara något ni själva känner är bra/roligt för er.

jag var 27. Det var planerat.
För mig var det en perfekt ålder. Nu blir det andra barnet vid 31. Bra det med.

väntar mitt första barn i maj och är 32år.
Ja väldigt planerat, vi har försökt i 3 år innan det "ville" sig.
ångrar inte att det blev lite sent.

Liknande trådar

R
Gravid - 1år Om allt går som det ska blir vi en till i familjen till hösten :heart Jag har två traumatiska förlossningar i bagaget, så även om det... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
3 387
Gravid - 1år Har en fundering angående hur man ska tänka vad gäller båda alternativen. Tänker fördelen med vaginalt ät att man borde läka snabbare... 17 18 19
Svar
366
· Visningar
18 760
R
Gravid - 1år I dag var min man och jag och gjorde ett tidigt ultraljud, då vi ville se om allt såg bra ut med "vårt lilla Pyre" (jag är i v. 7). Vi... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 563
Senast: julgrisen
·
Gravid - 1år Familjen klarade vintern med en enda förkylning. Nu är 9 åringen inne på andra omgången kräksjuka... Först var han sjuk för 10 dagar...
Svar
4
· Visningar
960
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Rakt fullcheek bett
  • Vi som letar häst II