Hur går det till på utställning?

B

**BORTTAGEN**

Hejsan! Jag ska för första gången åka på utställning med min ponny... Är det någon som kan komma med lite tips om hur det går till och hur man ska beté sig?? Hur går det till när man visar hästen? Något speciellt man ska tänka på?? Eller har någon något tips om någon internetsida där man kan läsa om detta?? :banana:
 
Först går alla i klassen på ring sedan ber domaren (oftast) de andra göra halt och så får man visa sin ponny uppställd och sedan i skritt fram o tillbaka då domaren tittar från sidan bakifrån o framifrån och sedan likadant i traven. När domaren har tittat på alla så går man på ring igen medan domaren flyttar om tills hon har fått sin rangordning. Då berättar hon omdömmena. De ponnisar som går vidare till BIR/BIS får bara höra om de har fått guld eller silver. De andra får sitt omdöme uppläst. Går man vidare i BIR ringen så är det samma visa där och senare så går man vidare till BIS sist på dagen. Man sätter lappen på hö sida ser till att ställa upp ponnyn med den man fria sidan mot domaren, ställer sig snett framför hästen när domaren vill se frambenställningen annars framför hästen . man leder på vä sida och går ytterst när man går på ring.
Jagg brukar ha tyglar på de större ponnisarna så jag kan korta upp den högra tygeln inför hörnerna. Ha något i fickan typ en gammal snusburk som man kan skrapa på locket på så ponnyn blir nyfiken och sträcker fram halsen = finare halslinje då. Träna innan utställningen både på att hitta takten i traven och att stå stilla.
Lycka till!!!!
 
Hej!
Ska du på welsh riks? Jag ska dit för första gången med min ponny, fast vi kommer nog inte iväg på lördan pga av "dragkroksproblem" med utställningsklasserna utan bara på ridklassen, söndan.
Det du ska tänka på isf är att visa hästen i "lägsta linjen" du skall stå framför, hästen skall ha ena bakbenet lite bakom det andra. Du som visar skall ha prydliga kläder, Vit skjorta med slips (eller plastronG tror jag e ok i sverige-men tänk på att det är engelska domare) samt väst eller kavaj. Ljusa eller mörka byxor.
Hästen ska vara van vid att det händer saker, om du deltar i en ridklass kan domare besluta sig för att sitta upp på hästen för att bättre kunna bedöma.
Det finns mer info på hemsidan (svenska welshponny och cob föreningen) om detta.
Lycka till iaf! Tänk på att hästen ska visas i så naturlligt skick som möjligt-trimma inte för mycket
 
*Gaah* :crazy: nu bidde jag ännu mer nervös.
Ska ställut mig shettis hingst om 1vecka typ *skakar*
Han är super duktig och går som man ska osv.,men ag är sååååå nervös :crazy:

//becky :bump:
 
Uppfödaren till mig ponny ringdre mig precis.
Jag har nämligen varit LÄTT nervö över att jag ska gå med hon på utställningen, rädd att han inte ska få rätt bedömning efter som att jag är helt grön på området :crazy:

Nu har hon fixat så jag får hjälp av kunnigt folk, så jag slipper gå med honom *skutta* :bump:

SKÖNT :)

//Becky :banana:
 
:cool: fegis!
nej skämt o sido förstår jag dig. Mina första utställningar var jag jättenervös över, är fortfarande lite varje gång. Se till och vara med och titta så lär du dig mkt tills du själv visar framfötterna. Vi hade en kurs för en proffs handler i vår avelsförening och det var jättekul och nyttigt.
Lycka till! :rofl:
 
måste bara fråga vart din häst kommer ifrån (vilket stuteri)?? lite nyfiken:) har själv en shettis jag ska visa fast i september. vilken hingst är han efter?
 
gäller det dära med att alla hästar går in samtidigt för alla hästar?

ska på utställning första gången med min mini i september. skulle vara jättebra om någon kunde förklara mera om hur det går till om någon visat förut?? och lika vad man ska tänka på osv...
 
Ta inte utställningen för allvarligt. Bakom Domarnas stenhårda fejor döljs ett skratt. Gör du bort dej så är det ingen fara ta det mer som en kul grej. Tänk att du ska leda hästen en helt vanlig tur hemma då brukar det gå bra. Men mitt största tips: Ramla inte i en lerpöl visserligen får det fram domarnas riktiga face men det är inte uppskattat av du som ramlar :o
 
Jag kommer vara som ett plåster vid ringen när han ska gå....redo med kameran :D

Han heter Roshems Red Baron, född -00
Han är undan Roshems Brocélinde RS 3599
Efter Dirk vd Achterdijk Rs 312


Gå in på www.roshems.com och kolla på mamma, han och syskon

//Becky :bump:
 
han såg väldigt fin ut på kortet. hoppas det går bra. jag har en från skäpperöds som jag ska visa. efter soutfieldgate goldstrike (dansk hingst)
 
Va kul, var ska du visa honom??

Baron ser inte fullt så valpig ut nu, börjar bli mer "häst" av honom nu.
Men vi får väl se, han kom 2:a som föl (tyvärr ingen poäng utstälning utan med pris i form av pengar :( )

Hans mamma och nytillkomna bror ska åxå ställas ut på lördag, nästan hela familjen samlad :D

//Becky
 
jag ska til ärentuna den 6/9 får hoppas att han sköter sig:) mamman har gått väldigt bra på utställning vunnit allt hon ställt upp i så jag köpte honom med hingstkontrakt. får se vad det blir av honom. är riktigt fin nu. men vi har ca 3 veckor kvar tills vi ska iväg. så de e bara å börja träna å gå fint:)
 
Va kul :) hur hög är han, född??
Jag får väl se hur det går med Barre, hanske fortsätter om han går bra?!...får väl se.

//Becky
 
han är runt 74cm nu... liten häst:) född 2001

vad fick du för bedömning på din första utställningen??
 
Det var uppfödaren som gick med honom, så jag vet inte.
Men en liten rosett fick han i allafall :D
Är inte så insatt i det än,men det kommer väl....får hjälp av uppfödaren att förstå allt.
Har säker frågat henne 1000frågor inför denna :D

Har du ställt ut din innan??

//Becky
 
nej han är inte visad innan. uppfödaren visar inte fölen eller åringar sa hon..

kommer säkert vara jättenervös när jag ska in. har aldrig visat någongång förut.. vet ju inte heller exakt hur det går till...
hur hög är din??
 

Liknande trådar

IT & mobiler Som frågan i rubriken lyder. Jag ansvar för utskick av ett nyhetsbrev och tanken är att det ska se lite proffsigt ut (läs: inte allt för...
Svar
12
· Visningar
430
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
2 667
Senast: Dentaku
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 450
Senast: orkide
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 897
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp