Hur går man till vägar?

N

Nile

Det är så att min häst har varit skadad en längre tid. Men efter ett års vila fungerade hon att rida. Men nu har skadan slagit till igen och hon går inte att rida längre. Så jag funderar nu på att ta bort henne. Vem är det man kontaktar för att komma ut och kolla ut en plats, där man kan gräva ner henne? och vad kostar det?

Sv: Hur går man till vägar?

kontakta länsstyrelsen i din kommun, så får du rätt blankett.. du väljer själv ut en plats och dom bedömer om den är lämplig.. det är olika i alla kommuner och olika för varje ansökan så det är bäst att du pratar direkt med dom..

Min ponny ligger nergrävd i vår sommarhage sen i våras. Fick dock tillståndet redan i höstas och bara efter några dagars väntetid, men så frös det på direkt när vi fått tillståndet och i dåläget var hon rätt OK och hade inte så farligt ont, så vi avvaktade. Men gick för oss väldigt fort iallafal, kan vara bra att veta!

Känns bra på något sätt att hon ligger där nere hos sin flock, där hon hör hemma liksom.

ok. Ska ringa imon och höra mig för då.. Vad kostar det att ta ut vet. för avlivning? Det ska tydligen vara dyrare att ge dom sprutan. Men tror det får bli den iaf. Tror inte jag skulle klara av att se när dom använder bultpistol.. Hur gjorde ni?

ok. Ska ringa imon och höra mig för då.. Vad kostar det att ta ut vet. för avlivning? Det ska tydligen vara dyrare att ge dom sprutan. Men tror det får bli den iaf. Tror inte jag skulle klara av att se när dom använder bultpistol.. Hur gjorde ni?

Vi använde oss av vår distrikare då det är han vi anlitar i alla andra fall och han som enligt oss är allra bäst häromkring. Så det blev ju framkörningsavgift sen är det väl vad medlet kostar. Vi sprutade henne. Jag vet inte exakta summan (ej jag som betalade.)
Som sagt så avlivade vi genom spruta. Tycker det känns finast, gillar inte tanken på att min häst blir "skjuten" till döds, jag vill att dom ska somna in vackert. Det är bilden jag har framför mig iallafall.

Sen när vi var tvungna att avliva vår 3åring på djursjukhuset förra sommaren bultades han. Detta endast pga att djursjukhuset ej sprutade pga deras skaderisk (de som gör det.) Så det blev bult. Var fruktansvärt emot det men hästen mådde något djävulskt dåligt, och om vi mot all förmodan fått honom på transport så är det inte säkert vi kunnat ta ur honom ur den väl hemma...Och hade varit emot allt vad hans bästa hade varit.

Så har gjort båda, var inte med vid någon av avlivningarna pga veterinärerna på djursjukhuset som avrådde (hade vi ändrat något idag hade vi kollat på honom efteråt..) och med ponnyn var jag på jobbet så mamma höll i henne. Fick dock kort efteråt. Kändes bra att få se hur fint hon låg. Såg ut so hon sov.

Har för mej att det kostade mej runt 4000 men då tog de med sej kroppen.
Tog bort honom med bult,när det skedde så stod han och åt ur hinken jag höll i famnen.Gick så fort så att han märkte inget där han stod och åt hos mej.Var helt odramatiskt och för mej så var det självklart att jag skulle vara med. Sedan satt vi hos honom en bra stund.Tänker på dej i din svåra situation,tillåt dej att sörja.

Det är tre år sedan vi tog bort vår älskling här hemma. Det kostade några hundra att få tillståndet från länstyrelsen (tror det var 300 el. 350 kr), avlivning med spruta 2500 kr plus att grävaren tog 1500. Han var här dagen innan och förberedde för att vi inte skulle behöva ha kroppen liggande så länge när det väl var dags.
Hon vilar nu i hagen där hon brukade beta vår älskade...

Just det, det kan ju vara bra o räkna med grävkostnad också.
Vi har egen grävmaskin så vi grävde efter hon lagt sig och puttade försiktigt ner henne där. Var inte hemma då heller, kan nog se ilte otrevligt ut men vad ska man göra...

Vi lyfte ner henne med hjälp av maskinen.

Jag bultade min när det var dags. När han fallit så såg det ut som han sov och jag var kvar ett bra tag hos honom.

Kostnaden för bultning och bortforslandet av kroppen kostade 3500 kr (eller var det 4500 kr?) attans jag minns inte.

Det gick snabbt och smidigt i alla fall och han som bultade var mycket lugn och trevlig. Lät hästen stå och beta en lång stund först och klappa honom på huvudet så varken jag eller hästen hann fatta när det väl hände eftersom det såg ut som han bara klappa honom på huvudet.

Hade hört så mycket otäckt om sprutorna så det ville jag inte vara med om. Hade iofs hört endel otäckt om bultningar som inte tagit som de skulle cokså så sambon hade geväret med sig om i fall att.

Jag står också i detta svårt beslut då jag inte hittar någon fodervärd till mitt fullblod som jag inte hinner med som han behöver.

Tycker det känns skitjobbigt att behöva tänka i dessa banor....och beslutaatt man ska avliva sitt djur.....har aldrig varit med om det förut.

Jag bultade min när det var dags. När han fallit så såg det ut som han sov och jag var kvar ett bra tag hos honom.

Kostnaden för bultning och bortforslandet av kroppen kostade 3500 kr (eller var det 4500 kr?) attans jag minns inte.

Det gick snabbt och smidigt i alla fall och han som bultade var mycket lugn och trevlig. Lät hästen stå och beta en lång stund först och klappa honom på huvudet så varken jag eller hästen hann fatta när det väl hände eftersom det såg ut som han bara klappa honom på huvudet.

Hade hört så mycket otäckt om sprutorna så det ville jag inte vara med om. Hade iofs hört endel otäckt om bultningar som inte tagit som de skulle cokså så sambon hade geväret med sig om i fall att.

Det som gör att jag är emot bultning är ifall dom måste skära i halsen sen.. usch den bilden vill jag absolut inte ha som sista bild av min häst..

Ja, det är ett hemskt och svårt beslut att ta tycker jag. Att vara den som avgör liv eller död för en älskad varelse. Det finns ju dessvärre inget annat val ibland.

Jag valde spruta av just den anledningen. Jag stod inte ut med att de skulle skära upp henne och tömma henne.
I mitt fall gick det mycket fint och stillsamt med spruta. Hon stod och åt morötter ur handen på mig och var redan "borta" när hon föll. Det enda som kan vara stressande är att sätta kanylen om hästen är spruträdd ( det var inte min). Veterinären satte kanylen inne i stallet i lugn och ro sedan gick vi ut i hagen och de sprutade in medlet medan hon åt och var lugn. det gick otroligt snabbt.
Men vi är ju så olika och föredrar olika metoder. Detta var dock bäst för oss.

Jag valde spruta av just den anledningen. Jag stod inte ut med att de skulle skära upp henne och tömma henne.
I mitt fall gick det mycket fint och stillsamt med spruta. Hon stod och åt morötter ur handen på mig och var redan "borta" när hon föll. Det enda som kan vara stressande är att sätta kanylen om hästen är spruträdd ( det var inte min). Veterinären satte kanylen inne i stallet i lugn och ro sedan gick vi ut i hagen och de sprutade in medlet medan hon åt och var lugn. det gick otroligt snabbt.
Men vi är ju så olika och föredrar olika metoder. Detta var dock bäst för oss.

Min häst är lite spruträdd. Men inte jätte mkt. Så tror det får bli alt när jag tar bort henne. usch inget roligt beslut att ta.

Läste precis att man kan köra sin häst till kolmården där dom avlivar den. Allt verkar gå väldigt lugnt till. Det som känns lite sådär är att hon kommer gå som mat till lejon och tigrar sen..Men visst, hon kommer ju ätas upp av likmaskar och annat äckel sen..

Hade ni sett det som ett alt att lämna eran häst på kolmården?

Ursäkta skrivet tidigare i tråden till dej.Efter bultningen så avblodade de inte utan han fick vara.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 537
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Jag är så sugen på att ha egen häst igen, men skulle isf vilja ha en häst som mitt barn också kan rida på ibland. Barnet är knappt 120...
Svar
18
· Visningar
1 719
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
963
  • Låst
Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 19 20 21
Svar
409
· Visningar
24 362
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka