Bukefalos 28 år!

Hur gardera sig inför hästförsäljning?

N

neferra

Är på g att sälja en häst.

Ett 9-årigt sto, hopphäst, som mig veterligen aldrig varit halt och friröntgades som 6-åring (exportrtg).

Hur garderar jag mig på bästa sätt mot att få tillbaks en sönderriden häst efter några månader/år?
I Konsumentköpslagen för affär mellan privatpersoner gäller väl "återköpsrätt" i 2 år? Har jag fel?

Vad bör jag göra/skriva in i kontrakt/etc för att gardera mig på bästa sätt.

Jag kommer inte ha ekonomi att köpa tillbaks en häst, betala rättegångskostnader och allt sånt hemskt man läst om te x här på forumet om en tvist uppstår, då jag kommer köpa ny häst för pengarna.

Så, ni som vet mer än mig :angel:
tips, tack!
:idea:
 
Sv: Hur gardera sig inför hästförsäljning?

Det finns ingen generell återköpsrätt.

Är du näringsidkare eftersom du pratar om konsumentköplagen? Då är det i s f TRE år köparen har på sig att reklamera p g a dolt fel.

Men det finns alltså ingen rätt till ångervecka, månad eller liknande, ingen ångerrätt utan det handlar om reklamation.
 
Sv: Hur gardera sig inför hästförsäljning?

:idea:

Okej! Är inte näringsidkare, men jag trodde det fanns regler för affärer emellan privatpersoner i konsumentköplagen, tycker jag fått hintar om det, bla här på buke.
Tycker det dyker upp en massa trådar om folk som dyrt behövt köpa tillbax sin sålda häst pga fel som uppstått hos köparen, men inte kunnat bevisas inte fanns innan.

Vad har en köpare rätt att reklamera?

Vill bara lära mig så mkt som möjligt så jag inte hamnar i knipa om det nu skulle uppstå ngt oförutsett!
 
Sv: Hur gardera sig inför hästförsäljning?

Börja med att läsa igenom köplagen, det är den lag som kommer att styra din försäljning.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har en häst jag haft i 9 år. Hon blir 17 år i år. Hon var perfekt för mig de första åren då jag föredrog att rida i skogen och rida...
Svar
11
· Visningar
2 586
Senast: Vitavi
·
Ekonomi & Juridik En bekant till mig har sålt sin häst i somras, en problemhästar till kraftigt reducerat pris (15.000:-) med tanke på hennes stam &...
Svar
9
· Visningar
3 827
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
4 734
Senast: Lobelia
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 865
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp